ijken van meetappartuur zoals CPAP's

1
Als therapietrouwe Cpap gebruiker realiseer ik me natuurlijk ook wat voor impact het apparaat op je nachtelijk leven heeft. I love it and I hate it. En ja het is gaan wennen, en ja ik heb het ervoor over als mijn slaapapneu inderdaad effectief behandeld wordt. Maar hoe betrouwbaar zijn die metingen? Ik kwam erop toen mijn 'diepe slaap' ineens een gigantische sprong maakte van minder dan 30 minuten naar meer dan twee uur toen ik een ander masker gebruikte. En lekkage? ALtijd op 0, terwijl mijn partner me wakkerschudde om te melden dat er veel lucht langs mijn masker glipte.. Ik ben dol op data... maar dan wel betrouwbare data. Is daar iets over bekend? Weegschalen worden bijvoorbeeld wettelijk geijkt. Als die 100 gram aangeeft, dan is het ook echt 100 gram. En of ik nou een weegschaal van Bizerba, Digi of Berkel gebruik... ze geven allemaal dezelfde 100 gram aan, en niet alleen vandaag, maar ook morgen en overmorgen. Hoe zit dat bij de CPAP? (en de meetapparatuur die gebruikt wordt bij de PSG) Is daar een objectieve, gestandaardiseerde ijkmethode voor? Welke instituten voeren die uit? Weet iemand waar ik daar informatie over kan vinden?

Elders werd deze vraag als 'wappie geluid' aangeduid. Ik kan jullie geruststellen. Ik ben geen wappie... maar wel van het type 'trust but verify' ;-)

Re: ijken van meetappartuur zoals CPAP's

2
Er spelen twee dingen. De eerste:
IJking van de druk. Ja, x cmH2O druk bij 1 apparaat is dezelfde druk bij een ander apparaat.

De tweede: de heuristiek voor incident detectie. Die is per fabrikant specifiek en handelsgeheim. Dus dezelfde ademhalingspatronen zullen een andere score en verdeling van incidenten geven bij verschillende apparaten van verschillende fabrikanten. Artsen vinden dat kennelijk wel prima, en zo is er wel meer dat ze wel prima vinden...
TEUBEN01 schreef: Elders werd deze vraag als 'wappie geluid' aangeduid. Ik kan jullie geruststellen. Ik ben geen wappie... maar wel van het type 'trust but verify'
LMAO dan zouden ze mij eens moeten tegenkomen 🤣
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: ijken van meetappartuur zoals CPAP's

3
Beste Teuben10

Elke fabrikant heeft zijn eigen protocol voor het testen / ijken van cpap apparatuur. Daarvoor is speciale software en meet apparatuur nodig. De leveranciers die een bepaald merk cpap apparatuur levert heeft speciaal getrainde / gecertificeerde technische medewerkers die dit uit kunnen voeren. Fabrikanten stellen dat cpap apparatuur 5 jaar onderhoudsvrij zijn waarbij Resmed uit gaat van een gebruik van elke nacht gedurende 12 uur.

Mvgr

Harks37

Re: ijken van meetappartuur zoals CPAP's

4
persluchtpiraat schreef:
De tweede: de heuristiek voor incident detectie. Die is per fabrikant specifiek en handelsgeheim. Dus dezelfde ademhalingspatronen zullen een andere score en verdeling van incidenten geven bij verschillende apparaten van verschillende fabrikanten. Artsen vinden dat kennelijk wel prima, en zo is er wel meer dat ze wel prima vinden...
Sorry Persluchtpiraat. Ik was ff klaar met reacties op kritische vragen, dus vandaar mijn late reactie. Ik verwachtte eigenlijk niet meer een serieuze reactie.. en rekende niet op een serieus antwoord zoals jij me gaf. Dank daarvoor.

Begrijp ik je goed... Dus als jij een ander merk gebruikt dan ik... misschien is jouw AHI niet op dezelfde manier gemeten als mijn AHI? En jouw lekkage niet hetzelfde als mijn lekkage? En dat is bedrijfsgeheim? jeetje... als dat zo is schrik ik daar wel van.

Re: ijken van meetappartuur zoals CPAP's

5
harks37 schreef: 11 aug 2022, 12:58 Beste Teuben10

Elke fabrikant heeft zijn eigen protocol voor het testen / ijken van cpap apparatuur. Daarvoor is speciale software en meet apparatuur nodig. De leveranciers die een bepaald merk cpap apparatuur levert heeft speciaal getrainde / gecertificeerde technische medewerkers die dit uit kunnen voeren. Fabrikanten stellen dat cpap apparatuur 5 jaar onderhoudsvrij zijn waarbij Resmed uit gaat van een gebruik van elke nacht gedurende 12 uur.

Mvgr

Harks37
Is ook bekend welk onafhankelijke certificeringsinstituut daarachter zit dan? Klinkt toch een beetje als de slager die zijn eigen vlees keurt'. De duurzaamheid vind ik eigenlijk het minder interessant, het gaat mij om het volgende kwaliteitsattribuut uit ISO25010: Functionele correctheid (Functional correctness)
De mate waarin een softwareproduct of computersysteem de juiste resultaten met de benodigde nauwkeurigheid beschikbaar stelt.
kortom: wordt vastgesteld dat een CPap ongeacht het merk/type enz. dezelfde metingen geeft (of met een overeengekomen acceptabele afwijking) als het andere merk/type door middel van een contrameting met reguliere slaaponderzoek metingen en bijbehorende apparatuur? Best ingewikkeld natuurlijk om dat op een betrouwbare manier te doen, ben dus wel benieuwd hoe die 'testprotocollen' er uit zien.

Re: ijken van meetappartuur zoals CPAP's

6
TEUBEN01 schreef: 21 okt 2022, 10:57 Dus als jij een ander merk gebruikt dan ik... misschien is jouw AHI niet op dezelfde manier gemeten als mijn AHI? En jouw lekkage niet hetzelfde als mijn lekkage? En dat is bedrijfsgeheim? jeetje... als dat zo is schrik ik daar wel van.
Daar komt het op neer. Sowieso werkt ResMed met 50% hypopneus terwijl je bij een slaaponderzoek het meer gevoelige 30% hypopneu criterium krijgt. Dus dezelfde nacht met een ResMed apparaat zal een lagere AHI geven dan gemeten volgens (Nederlandse) PSG criteria.

Niet zo lang geleden kregen mensen nog apparaten van Fischer & Paykel die niet eens in staat waren om centraalapneu (dwz. clear airway apneas) te detecteren.

Om maar wat voorbeelden te noemen.
TEUBEN01 schreef: 21 okt 2022, 11:38 Is ook bekend welk onafhankelijke certificeringsinstituut daarachter zit dan?
Bij mijn weten, dus niet.
TEUBEN01 schreef: 21 okt 2022, 11:38 Klinkt toch een beetje als de slager die zijn eigen vlees keurt'.
Ik denk dat het idee is dat de artsen verantwoordelijk zijn voor de behandelingskwaliteit en dus de apparatuur die wordt uitgezet. Maar goed, ik heb genoeg kritiek op de attitudes van Nederlandse "apneuboerkes" dus...
TEUBEN01 schreef: 21 okt 2022, 11:38 ISO25010: Functionele correctheid (Functional correctness)
De mate waarin een softwareproduct of computersysteem de juiste resultaten met de benodigde nauwkeurigheid beschikbaar stelt
Tja. Mijn huidige Dreamstation heeft een bekende bug in de rapportage.
** NOTE 2: The 900X and 1130X series machines have a bug in which the maximum mask pressure they report is 15.875 cmH2O. On these machines, refer to the EPAP and IPAP channels to see the correct pressures being delivered. The 1030X machines do not have this bug, and the 1131X machines are currently unknown. Firmware version 1.0.6 on the 900X has corrected this problem.
En bovenop al deze ellende hebben we het vooruitzicht dat we in de toekomst onze eigen data niet eens zelf kunnen raadplegen: Gijzelneming persoonlijke data door fabrikanten (via Apneaboard)

Als ik zie hoe de Apneuvereniging door Philips wordt gepiepeld over het schuim (zie meest recente ApneuBulletin) dan heb ik ook in dit hoofdpijndossier geen hoge verwachtingen.

Wat kunnen we doen? Ik heb geen idee. In de VS zeggen ze "Write to your member of congress." Dus brieven schrijven aan kamerleden of zo?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: ijken van meetappartuur zoals CPAP's

7
Je bent goed geïnformeerd lijkt me. Ik denk dat tzt dit wel opgepikt wordt door een programma als Radar oid onder een pakkende titel ;-). Ik heb er echt de tijd niet voor (over) om hier heel diep in te duiken. Maar iets klopt er niet rondom de dataverstrekking van de apneu apparatuur zegt mijn 'radar'. Dank voor je critical thinking skills Piraat!