Vraagje, diepe slaap!

1
Hoi ik heb een vraag, ik heb gemiddeld 4 ademstops per uur dat betekent dus gemiddeld elk kwartier een. Dan kom je toch nooit in je diepe slaap want je hersenen maken je wakker tijdens een ademstop. Hoe zit dit eigenlijk. Dank jullie alvast voor jullie antwoord en reacties.
Groet Frank.

Re: Vraagje, diepe slaap!

2
De benaming "diepe slaap" wordt vaak gebruikt maar heeft in deze context eigenlijk geen betekenis.

In de medische wereld is "diepe slaap" ook wel een bijnaam voor slaapstadium N3. Maar er is iets geks aan de hand, REM slaap komt pas na N3. Dus is REM slaap dieper dan N3? Nee, het is lichter dan N3, maar juist weer dieper dan N1, N2 en N3. REM slaap wordt dan ook wel "paradoxale slaap" genoemd.

Wat speelt er werkelijk? Slaapfragmentatie. Een goede nacht slapen is als een appeltaart. Er gaat bloem (N1), suiker (N2), boter (N3) en appelen (REM) in. En wel in de juiste volgorde, en de juiste verhoudingen. De juiste verhoudingen hangen ook af van je leeftijd. Kinderen hebben vanwege de groei heel veel N3, maar naar mate je ouder wordt neemt dat af. Een twintiger zou ongeveer 25% van de tijd in REM moeten zitten. Ik had maar 6% procent REM bij alle drie PSGs dus mijn recept zat niet goed.

Ziehier een hypnogram van een gezonde slaper.
Ziehier het gefragmenteerde hypnogram van mijn laatste PSG:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i