Onverklaarbaar geluidsprobleem met Dreamstation

1
Goedemorgen,

Gisteren is mijn oude vertrouwde philips System One thuis omgewisseld voor een nieuwe witte dreamstation.
De instellingen werden door de koerier overgezet waaronder de druk op 8.0.
Vol goede moed stapte ik 's avonds mijn bed in nadat ik de slang en neusdoppenmasker had aangekoppeld.
Na een tweetal ademhalingen ging de dreamstation aan en ik schrok van het lawaai.
Ik hoorde een zeer luid geruis in mijn hoofd of op of om het neusdoppenmasker. Even los van de neus en weer erop maakte geen verschil. Het leek alsof er een storm in mijn hoofd plaatsvond.
Ik besloot gelijk maar op onderzoek uit te gaan want zo was slapen niet zoals ik gewend ben en haast niet mogelijk.
Een andere slang en reserve neusdoppenmasker aangesloten had helaas hetzelfde resultaat.
Er was geen sprake van maskerlekkage, immers had ik dit probleem niet met de System One. Mijn decibelmeter sloeg niet verder uit dan tussen de 40 en 50 decibel.
Toen maar de slang afgekoppeld en met de hand op de luchtuitlaat van de dreamstation geplaatst en ingeschakeld.
Een zachte zoem was hoorbaar, conclusie het lawaai kwam niet van de dreamstation.

Helaas was er dan nu niets aan te doen, na een aantal uren en meerdere keren wakker een gebroken nacht tot gevolg met een zwaar gevoel van watten in het hoofd.

Ik probeer te begrijpen waarom twee verschillende apparaten (System One en Dreamstation) die van zichzelf geen storend geluid maken, de ene met neusdoppenmasker geen luide ruis in je hoofd produceert en de andere zo luid dat in slaap vallen bijna niet mogelijk is?
De ingestelde druk is hetzelfde, het kan toch niet dat de luchtstroom anders door de slang naar de neus gaat dan met de System One?

Ik heb de leverancier gebeld, die kunnen helaas weinig doen behalve een nieuwe slang en neusdoppenmasker sturen en een zorgcoach aan huis langssturen.
Ik vrees met grote vrezen dat dit een drama gaat worden.

Heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt en/of tips?

Hartelijke groet,

Marin

modedit RM: titel ter verduidelijking aangepast
Diep dromeland snorkelaar sinds 2009 met Philips Dreamstation 1 en ResMed AirFit P10

Re: Onverklaarbaar probleem met dreamstation (vervanging System One)

2
Dag Marin, welkom.

Ik heb zelf geen ervaring met Philips apparatuur maar lees meer van dit soort ervaringen van anderen, zo ook wel verschil in geluid tussen de DreamStation 1 en 2.
Het wil mij er niet in dat je masker en slang dat lawaai maken, dat is immers een combinatie die altijd goed gewerkt heeft.
Dan blijft het apparaat over, waarschijnlijk met het nieuwe witte schuim welke meer geluid geeft dan het oude schuim (heb ik ergens gelezen).
Ik zou toch die zorgcoach maar laten komen, nachtrust is heel belangrijk.
Laat je hier nog even weten wat het euvel was?

Re: Onverklaarbaar probleem met dreamstation (vervanging System One)

4
Het geluid komt vaak via de slang en het masker naar je toe. De lucht uitlaat met de duim afsluiten heeft dan geen nut. Het geluid zit in het apparaat zelf.

Klachten over geluid na omwisseling DS1 naar DS1 of DS1 naar DS2 komen steeds vaker voor. Niet alleen hier, maar ook op het FB account van de Apneuvereniging.

Wat dat betreft prijst Philips zichzelf steeds meer uit de markt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Onverklaarbaar probleem met dreamstation (vervanging System One)

5
Marin, je bericht was voor mij heel herkenbaar.
Ik heb nu voor de tweede keer een gereviseerde Dreamstation 1 gekregen, die ook weer erg veel lawaai maakt.
Omruilen wil de leverancier niet meer.
Ik heb eerder op een andere site hierover al een reactie geplaatst.
Als je rechts boven bij de zoekfunctie mijn naam Elma aanklikt, kom je er van zelf.
Er zijn meerdere berichten daar en ook de nodige tips.
Je veronderstelt dat het niet je nieuwe apparaat is wat zo'n herrie maakt.
Persoonlijk bleek dat mij wel het geval te zijn.
Je hebt al een testje gedaan door het apparaat aan te zetten met de slang eraan.
Dan hoor je het normale geluid.
Probeer het ook eens met je masker op, begin met ademen en leg dan je oor te luister op het apparaat.
Succes en sterkte!

Re: Onverklaarbaar geluidsprobleem met Dreamstation

7
Bedankt allen voor de snelle reacties!

Het probleem is gevonden, ik zal het maar omschrijven als een stukje onwetendheid van mijn zijde mbt de nieuwe cpap en een zeer gehaaste koerier die zo snel mogelijk weer verder wilde.
De omruil was binnen vijf minuten gedaan afsluitend met de vraag of ik nog vragen had. Die had ik niet, ik ging er vanuit dat er weinig verschillen zouden zijn tov de System One.

Hadden we maar besproken dat ik over 22 mm slangen beschikte tijdens mijn gebruik van de System One en dat de Dreamstation over drie settings beschikt voor slangen van 12, 15 en 22 mm en er een 15 mm slang meegeleverd is.

De eerste nacht had ik mijn nog prima functionerende 22 mm slang aangekoppeld met die enorme ruis in mijn hoofd tot gevolg.
Gisteravond laat thuis van het werk ging ik met tegenzin naar bed maar wilde toch maar de nieuwe meegeleverde slang uitproberen. Ik zag tijdens het uitpakken pas dat deze 15 mm was. Ook de bevochtiger aangesloten want na de eerste nacht toch een zeer droge keel en mond gehad.
Het ResMed AirFit P10 masker aangekoppeld en opgezet. Twee ademhalingen en de Dreamstation ging aan en tot mijn grote verbazing was de enorme ruis in mijn hoofd helemaal weg. Zelf het algehele geluidsniveau ervoer ik als minder dan mijn oude System one!
Meteen wilde ik begrjipen hoe dit zat en de handleiding verschafte het inzicht van de drie verschillende standen voor slang diameter. In de Dreamstation settings stond de 15mm geselecteerd als actief, dat verklaart dan de overbodige ruis met een 22mm slang.
Ik ben weer een tevreden slaper!

Lessons learned, voortaan altijd eerst de handleiding lezen van een nieuw apparaat, de techniek schrijdt voort.
Maar ook de leverancier zou hier wat scherper op mogen zijn bij een dergelijke omruil, van tevoren had ik deze vraag nooit kunnen bedenken.
Diep dromeland snorkelaar sinds 2009 met Philips Dreamstation 1 en ResMed AirFit P10

Re: Onverklaarbaar geluidsprobleem met Dreamstation

9
In de jaren '80 en '90 wist een casetterecorder welke metaalformulering de band had. In de jaren '90 wist een diskettedrive of het schijfje low of high density was. Maar een CPAP in 2022 moet je zelf vertellen wat de slangdiameter is. Dat geeft te denken...
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i