Slaap apneu en nu dan?

1
Hallo,
Ik ben Justus, 42 jaar
Heb vorige week uitslag gekregen van slaaponderzoek.
Om het kort te houden, gemiddeld 45 stops per uur, saturatie van 74.
Tob al 5 jaar met hyperventilatie, kort lontje, altijd moe, plotseling in slaap vallen etc etc
Krijg volgende week een cpap apparaat, hoop dat dit mij gaat helpen met mijn klachten.
Iemand nog tips waar ik op moet letten?

Re: Slaap apneu en nu dan?

2
Welkom Justin op dit forum. Ik heb even jouw bericht afgesplitst zodat je nu een eigen topic hebt waar iederéén op kan reageren. Heb even de berichten van Menno Mugen04 en PLP verwijderd omdat die alleen gingen over het starten en splitsen van jouw bericht. Hiervoor dank!

Belangrijk bij het verkrijgen en starten van de cpap therapie is het masker, dit moet goed passen en daardoor ook lekker zitten op het gezicht. Start niet direct met een full face masker als het even kan, maar met een neusmasker of met een neusdoppenmasker als de leverancier en arts het daar voor zijn. Er zijn er vele types en merken maskers dus het is helemaal aan jou wat jij het liefste wil. De beste pasmethode is liggend met liefst samen met een werkende cpap apparaat.

Voor mijzelf vind ik het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker met slangaansluiting boven op het hoofd het prettigst tot op heden, maar jij kan dit misschien weer helemaal niets vinden. Onder het Forum maskers kun je meer informatie daarover vinden. Je krijgt van je leverancier jaarlijks betaald vanuit het basispakket van je Zorgverzekeraar een nieuw masker, filters voor je apparaat, eventueel een kinband als je mond niet automatisch sluit bij neus- of neusdoppen masker, indien nodig een nieuwe normale slang en mocht jouw leverancier Westfalen Medical zijn, dan krijg je standaard een verwarmde slang geleverd. (Niet jaarlijks verwacht ik)

Als Cpap zijn er verschillende merken, Philips Dreamstation 1 (Wit) en Dreamstation 2 (Zwart) (beiden eigen dezelfde verwarmde slang), Resmed AirSense 10 (met knoppen) of 11 met aanraakscherm (beiden met een aparte merk gebonden verwarmde slang), Devilbiss Blue 6x, Löwenstein Prisma (laatste twee met de universele Hybernite verwarmde slang, niet instelbaar qua temperatuur) en misschien nog enkele merken die weinig voorkomen.

Zij doen allen hun werk en het is een kwestie van wennen om er mee te slapen. Lees dit artikel eens door: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=9833

Mocht je nog met vragen blijven zitten, stel deze in dit topic en hou er rekening mee dat antwoorden vrij snel kunnen volgen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slaap apneu en nu dan?

4
De kans is groot dat je een Mirage FX krijgt aangeboden als eerste masker. Dit is een gedateerd masker uit oude voorraad, en de kans is groot dat hij je neus dichtknijpt. Dus vermijd deze als het kan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i