Afgevallen, einde CPAP therapie!

1
Ik mag mijn CPAP terugsturen dames en heren!

Bij start therapie in 2017 of 2018 of zo woog ik 130kg, dit jaar veel afgevallen en weeg nu 95kg (ben 182cm). Er zou toch al een slaaponderzoek plaatsvinden en dus heb ik gevraagd om dit zonder de CPAP te doen, kom nu op een AHI van 12 zonder machine, dus onder de behandelgrens!

Ik heb overigens al dik twee weken zonder de CPAP geslapen en dit gaat goed!

Re: Afgevallen, einde CPAP therapie!

2
Sorry to rain on your parade, maar...
Gaap schreef: 23 aug 2022, 17:17 kom nu op een AHI van 12 zonder machine, dus onder de behandelgrens!
Wie zegt dat 12 onder de behandelgrens is? Zit u in België of zo?

In Nederland is het 5 en ik vind dat al hoog. Laten we in ieder geval hopen dat een doornsee nacht met AHI 12 je niet op een glijbaan zet naar opnieuw gewichtstoename.

Ik zou de CPAP achter de hand houden...

Gefeliciteerd met het gewichtsverlies in ieder geval 🎉
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Afgevallen, einde CPAP therapie!

5
Gaap schreef: 23 aug 2022, 21:30 Mijn longarts zegt dat, behandeling begint bij 15.
Het maakt mij niet uit wat je doet hoor maar er bestaat zoiets als een second opinion 🤔
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Afgevallen, einde CPAP therapie!

6
In België hanteert men een behandelgrens van 15 per uur. Daaronder dus vaak geen behandeling. In Nederland mag je niet autorijden als je boven de 15 per uur zit. Een AHI van 12 per uur is zeker nog niet uitbehandeld en je hoeft maar weer even in gewicht aan te komen of alleen maar ouder te worden en de AHI loopt weer op. Alleen dan moet je op je gevoel afgaan, want de ahi meten kan niet zonder cpap.

Daarom houd je gevoel goed in te gaten, je kent de bijbehorende verschijnselen van slaapstoornissen. Zit er dus bovenop en laat het niet meer zover komen. Succes en goed dat je zo veel bent afgevallen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Afgevallen, einde CPAP therapie!

7
RuudJ schreef: 24 aug 2022, 00:14 Daarom houd je gevoel goed in te gaten, je kent de bijbehorende verschijnselen van slaapstoornissen. Zit er dus bovenop en laat het niet meer zover komen. Succes en goed dat je zo veel bent afgevallen.
Dank en zo kijk ik er ook naar, ik weet heus wel wanneer het niet meer gaat en wat dan het traject is. Om nu nog de CPAP achter de hand te gaan houden, terwijl ik weet dat ie toch niet meer gebruikt wordt is zonde, zeker gezien de problemen/schaarste. Ben ook nog niet klaar met afvallen trouwens, ik ga gewoon door tot ik rond de 85kg zit.

Re: Afgevallen, einde CPAP therapie!

9
Mijn buik en moobs waren de afgelopen jaren ook wat jiggly geworden. Eigenlijk toevallig kwam ik tot de conclusie dat m'n dieet (vegetarier) geen bron van jodium had. Laat het zo zijn dat ik eigenlijk dol ben op sushi, dus een oude liefde herontdekt. (Zeewier is een goede bron van jodium)

Nu met de schildklier op volle toeren gaat het een stuk makkelijker, en ik heb ontdekt dat het supermakkelijk is om zonder ontbijt op de ligfiets te stappen en dan 60+ km te rijden. De eerste maaltijd is dan in de late middag of vroege avond. En in de tussentijd komt vanwege de vetafbraak wat beta-hydroxy-boterzuur vrij (broertje van GHB) dat ook niet onplezierig voelt. Geen honger in ieder geval :)

(En de ASV stampt nog altijd even hard elke nacht 🤔)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Afgevallen, einde CPAP therapie!

10
persluchtpiraat schreef: 24 aug 2022, 13:09 Mijn buik en moobs waren de afgelopen jaren ook wat jiggly geworden. Eigenlijk toevallig kwam ik tot de conclusie dat m'n dieet (vegetarier) geen bron van jodium had. Laat het zo zijn dat ik eigenlijk dol ben op sushi, dus een oude liefde herontdekt. (Zeewier is een goede bron van jodium)
ik wilde je uiteten nemen de eerst volgende x ... dus jij wil een bordje Zeewier... :-)
persluchtpiraat schreef: 24 aug 2022, 13:09 (En de ASV stampt nog altijd even hard elke nacht 🤔)
hier ook en ook mijn gewicht nadert de 89kg grens.

Dus @Ruudj hup afvallen jij..
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Afgevallen, einde CPAP therapie!

11
Zojuist een heel interessante video tegengekomen over dit thema.



Relatie: gewicht - AHI = verrassend en niet altijd wat men veronderstelt.

Waarom je moeilijk gewicht verliest of juist bijkomt zolang je geen goed werkende therapie hebt, slecht slaapt.

Mooi wetenschappelijk onderbouwd.

Spoiler alert: van zodra je therapie goed is, ga je sneller gewicht verliezen, en natuurlijk ook gemotiveerder of energieker zijn om meer te bewegen / gezonder de eten omdat je lichaam niet schreeuwt om calorierijk voedsel.
Hormonen hebben hier wel degelijk effect.

Voor veel mensen zal dit een stukje erkenning zijn.
Des te meer reden om proberen je therapie te optimaliseren, als een steuntje in de rug voor een gezondere levensstijl.