Nieuw gediagnosticeerd. Vragen

1
Eergisteren diagnose ernstig slaapapneu gekregen op 38 jarige leeftijd. Ik ben vrouw en had een AHI van 70. Ik schrok me kapot. Ik heb veel klachten overdag van dysfunctioneel ademen en hypoventileren. Overal spier en zenuwpijn, stijfheid, brain fog, hoofdpijn, droge mond en kaakpijn. En middenrif doet altijd zeer. Oververmoeidheid ervaar ik niet zo. Ondanks dat m'n lijf zeer vermoeid is. Ik slik Lamictal voor epilepsie en de somnoloog zei dat dit slaapapneu kan verergeren (of veroorzaken) ik moest stoppen met de benzos. Die nam ik voor de rust in m'n hoofd en spierontspanning.
Ik kreeg de diagnose fybromyalgie dit jaar. Maar ik denk nu eerder dat dit slaapapneu is. Heb altijd nek, bovenrug en schouderpijn, pijn aan m'n heupen.. Ughh.. Het houdt niet op.

Ik vraag me nu af:
  1. is de reden dat ik nooit droom 't slaapapneu?
  2. komt de vetverdelingsstoornis die ik heb (lipoedeem bij heupen en bovenbenen) doe je krijgt door 'n dominante oestrogeen aanwezigheid door slaapapneu?
  3. komt m'n ernstige endometriose (door 'n dominante oestrogeen aanwezigheid) door slaapapneu?
  4. komt m'n plotselinge netelroos door slaapapneu?
  5. komen m'n plotselinge emotionele uitbarstingen en paniekaanvallen door slaapapneu?
  6. gaat buikvet afvallen helpen beter te slapen?
  7. waarom voel ik me juist continu opgefokt en op aan staan ipv vermoeid en slaperig? Heb ik ADD?
  8. is slaapapneu de reden van m'n TMD en kaak gewrichtspijnen?
  9. is slaapapneu de reden dat ik al een jaar opvliegers in m'n gezicht en oren heb als ik vermoeid ben, of ben ik een soort van pre menopauze belandt?
  10. kan ik met behandeling de diabetes, hart en vaatziekten, beroertes enz nog voorkomen? Ook als ze in de familie zitten?
Ik vraag me zoveel af. De somnoloog zei steeds "het zou kunnen" dus daar heb ik niks aan. Is er iemand die zich 't zelfde afvraag?

Re: Nieuw gediagnosticeerd. Vragen

2
Hallo Nooz, ik heb even jouw vragen van een nummer voorzien, zodat deze wat gemakkelijker zijn te beantwoorden.

Vraag 1, Slaapapneu zorgt er vaak voor dat je diepe slaap niet gehaald wordt of dat deze telkens onderbroken wordt. Hierdoor bereik je de remslaapfase vaak niet en dit is de droomfase, waarin je behalve dromen ook nachtmerries kan doormaken. Bijv. door geen lucht te krijgen het gevoel van verstikking te krijgen ofwel nachtmerrie dat je verdrinkt.

Vraag 2, 3 en 4 heb ik even aan Sandra Houtepen - Strong gesteld.

Antwoord vraag 2 en 3: Dat is niet gericht aangetoond dat apneu de oorzaak is. Ik heb daar geen wetenschappelijk bewijs voor. Wat niet weg neemt dat het verband er wellicht wel kan zijn.

Antwoord vraag 4: Netelroos in ieder geval niet

Vraag 5, emotionele uitbarstingen en paniek aanvallen ontstaan doordat je hele hormoonhuishouding overhoop ligt. Mensen met apneu zijn vaak zeer emotioneel en dit komt door de vermoeidheid. Je kunt zelfs bij tv programma's al vol schieten. Bijvoorbeeld Spoorloos waarbij de familie elkaar weer na jaren ontmoeten.

Vraag 6, Buik vet, maar vooral ook vet rondom de nek veroorzaken dat de luchtdoorgang vernauwd wordt. Als dit verminderd, dan kan de ahi inderdaad verlagen. (Dus minder ademstops of minder bijna ademstops = hypopneu)

Vraag 7, Je moet in feite zo denken dat jij elke nacht een Olympische Sport bedrijft, namelijk Overlevingssport! Je lichaam maakt bij elke ademstop adrenaline aan, de vlucht en ren hormoon. Adrenaline verdwijnt deels weer uit je lichaam tijdens de ademhaling, maar blijft ook deels achter. Dit adrenaline level bouwt zich steeds meer op en dat veroorzaakt je opgefokte gevoel.

Bij een succesvolle behandeling van de cpap therapie, kun je al vanaf de eerste dag merken dat je extra vermoeid raakt. Dit komt doordat er minder ademstops kunnen zijn en dat dit dus ook minder adrenaline opbouw tot gevolg heeft. Je lichaam vraagt echter om adrenaline en het gevolg is, dat je Cold Turkey af moet kicken van de verslaving aan adrenaline. Dit proces kan ook optreden na ongeveer zes weken na de start met de therapie. Als Je behandeling zeer langzaam aanslaat, kan dit, de z.g.n., zes weken dip, ook niet optreden. Is de behandeling snel succesvol dan kan de dip optreden, eerder of later of als je geluk hebt, helemaal niet. Maak je nog niet druk daarover, maar hou het in gedachten.

Vraag 8, Apneu veroorzaakt zuurstof tekort. Je lichaam moet extra hard werken vooral je hart. Zuurstof tekort is voor je gehele lichaam, dus voor alle organen (ook de huid) funest. Kaakgewrichtsklachten kan ook ontstaan door kaakklemmen tijdens de slaap. Zuurstof gebrek kan ook voor kramp in de benen en armen zorgen. Als je tekort komt, dan wordt zuurstof onttrokken uit die lichaamsdelen waar je het 's nachts niet nodig hebt. Je kunt dan plots wakker worden met kramp in de kuiten.

Vraag 9, Apneu veroorzaakt heel veel problemen zie hier een opsomming: https://apneuvereniging.nl/ik-heb-apneu/apneu-andere-aandoeningen/

Vraag 10, Ja, dat kan. Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar door de cpap therapie te blijven gebruiken, zolang mogelijk elke nacht en ook bij middagdutjes, voorkom je meer schade aan je organen. Diabetes 2 wordt ook veroorzaakt door aankomen in lichaamsgewicht. Het is dan ook zaak om na de start met de cpap therapie goed op je gewicht te letten. Door de cpap komen veel mensen aan in gewicht. Het hele proces in je lichaam veranderd en daar moet je je levensstijl ook op aanpassen. Dus let vooral op de inname van voedsel met veel koolhydraten. Een koolhydraat beperkt of koolhydraatarm dieet wordt vaak aanbevolen voor mensen met apneu.

Hopelijk heb ik je vragen een beetje kunnen beantwoorden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw gediagnosticeerd. Vragen

3
RuudJ schreef: 25 aug 2022, 12:48 Vraag 5, emotionele uitbarstingen en paniek aanvallen ontstaan doordat je hele hormoonhuishouding overhoop ligt. Mensen met apneu zijn vaak zeer emotioneel en dit komt door de vermoeidheid. Je kunt zelfs bij tv programma's al vol schieten. Bijvoorbeeld Spoorloos waarbij de familie elkaar weer na jaren ontmoeten.
Hormonen, pfah. Welke hormonen dan. In dit artikel worden hormonen niet genoemd. Waar wel aanwijzingen voor zijn is dat slaap nodig is voor emotionele regulatie (verwerking).

Bij mij was het juist omgekeerd. In 2017 was ik emotioneel afgevlakt, een soort zombie eigenlijk. Ik voelde niet zo veel meer. Juist in de paar dagen nadat ik BiPAP had geprobeerd ging ik emotioneel helemaal los. Ik kan het niet anders beschrijven dan "extreem artistiek."
RuudJ schreef: Dit adrenaline level bouwt zich steeds meer op en dat veroorzaakt je opgefokte gevoel.
Halfwaardetijd van adrenaline (epinephrine) is 2 tot 3 minuten. Het is natuurlijk wel zo dat herhaalde afgifte van adrenaline (de piekjes) je op den duur opbrandt, want de dingen die adrenaline mogelijk maakt zijn niet gratis voor het lichaam.
RuudJ schreef: Zuurstof gebrek kan ook voor kramp in de benen en armen zorgen. Als je tekort komt, dan wordt zuurstof onttrokken uit die lichaamsdelen waar je het 's nachts niet nodig hebt. Je kunt dan plots wakker worden met kramp in de kuiten.
Nu neem ik de gelegenheid om een beetje te speculeren. Volgens mij verstoren slaap-ademstoornissen de opname van voedingsstoffen zoals magnesium. Ik nog zo'n 2 jaar na de start van mijn zelfbehandeling nog wel eens krampen in de kuiten, voeten en de sluitspier van de blaashals (dat doet pijn zeg). Dat zou een tegenvoorbeeld zijn van uw theorie. Toen ik mijn magnesium weer op peil kreeg is de problematiek abrupt opgehouden.
RuudJ schreef: Dus let vooral op de inname van voedsel met veel koolhydraten. Een koolhydraat beperkt of koolhydraatarm dieet wordt vaak aanbevolen voor mensen met apneu.
Iedereen die niet in de bouw of op het land werkt zou koolhydraatarm moeten eten, we hebben nu eenmaal de calorieen niet nodig 😉
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i