Even kort voorstellen

1
Gegroet,

Naam is Bart en sinds deze zomer maak ik gebruik van een CPAP toestel van Philips. Jaren erover gedaan vooraleer de link gelegd werd tussen slecht slapen, hevig snurken, overgewicht en wat nog meer en Slaapapneu.

In het voorjaar een aantal slaaptesten gedaan met resultaat 50 Apneus per uur en dus zo'n toestel. Dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad om dat afgeregeld te krijgen (kan niet op afstand doordat toestellen moeilijk leverbaar zijn die dat kunnen blijkbaar).

In het begin zeer moeilijk en pijn in ledematen, kortademig en duizeligheid. Daarna volledig mondmasker maar nog steeds variabele druk, waarna ik het masker na 1,5 tot 3 uur gebruik 's nachts uit deed.

Sinds gisteren terug een neusmasker, maar stel toch weer vast dat die kortademigheid en duizeligheid terug is en hoop dat dit maar tijdelijk is.

Ik moet wellicht karakter tonen en terug naar het mondmasker overstappen en dan proberen om het een hele nacht aan te houden (ik vermoed dat ik het afdoe als ik op mijn rug ga liggen, omdat ik dan een gevoel van stikken ervaar - maar dat heb ik nog niet geprobeerd met de nieuwe druk van 7)

Fingers crossed - ik ga het hier verder een beetje in de gaten houden want zonder slaap hou je de dag niet vol.

Dank voor dit forum - ben blij dat er meer lotgenoten zijn.

Groeten uit Belgie

Bart

Re: Even kort voorstellen

2
Welkom!
BartVB schreef: kan niet op afstand doordat toestellen moeilijk leverbaar zijn die dat kunnen blijkbaar
Ik deduceer hieruit dat u een ResMed Airsense 10 of 11 heeft gekregen.

Verder helpt het altijd als u de exacte modelnaam en fabrikant van uw maskers opgeeft.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even kort voorstellen

3
PLP het is een Philips volgens Bart.

Bart maak je gebruik van de ramp druk instelling?

Het is vaak de ingestelde ramp druk die lager is dat de voorgeschreven therapie druk die ervoor zorgt dat je het benauwd krijgt.

Probeer als je de ramp gebruikt, deze niet te gebruiken.

Meteen op de juiste druk gaan slapen, kan al het verschil uitmaken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even kort voorstellen

4
Beste Bart,

Overleg goed met de osas verpleegkundige / arts het gevoel van stikken op het moment dat je op je rug ligt. Een druk van 7 mbar is relatief laag voor iemand met zware apneu en overgewicht, mogelijk ben je gebaat bij een hogere druk. Kan natuurlijk ook zo zijn dat druk goed is maar dat kan ik niet beoordelen zonder uitleesrapport.

Zoals RuudJ al noemt kan de rampdruk ook te laag zijn voor een comfortabele ademhaling, ook dit kun je bespreken met de osas verpleegkundige / arts.