Voorste kiezen laten trekken voor orthodontiebehandeling en apneu

1
Hallo medeapneuers,

Toen ik 16 was heb ik mijn voorste kiezen laten trekken voor een orthodontiebehandeling. Nu heb ik een sterk vermoeden dat dit mijn slaap apneu in de hand gewerkt heeft. De tong en tanden werken namelijk samen om een balans te creëren voor alle spieren in het lichaam.
Door de afwezigheid van deze kiezen zou er volgens mijn theorie mogelijk een gat zijn ontstaan in mijn ademhalingsbalans en deze heeft zich uiteindelijke ontplooit tot apneu.
Ik ben behoorlijk zeker dat het verwijderen van tanden een effect heeft gehad.
Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die in het verleden tanden hebben laten verwijderen en vanaf dat moment nooit echt meer rust hebben kunnen vinden in zichzelf.
Ook verwijderde verstandskiezen ben ik benieuwd naar.

Ik hoor graag

Groet Derk

Re: Voorste kiezen laten trekken voor orthodontiebehandeling en apneu

2
Het is niet de afwezigheid van de genoemde gebitselementen die slaap-ademstoornissen (SDB) in de hand werkt, maar eerder de de noodzaak om ze te verwijderen om het orthodontische plaatje rond te krijgen.

Door allerlei factoren, de onderlinge verhoudingen van bijdrage aan het probleem zal waarschijnlijk nooit kenbaar zijn, zoals genetische factoren, weinig borstvoeding als kind, zachte (fop)speentjes, westers voedsel (zachte babyprakjes) zijn onze kaken smal en/of klein gebleven. Daaruit volgt uiteindelijk de noodzaak om gebitselementen te verwijderen, en onafhankelijk volgt ook de predispositie voor SDB.
Derk schreef: Ik ben behoorlijk zeker dat het verwijderen van tanden een effect heeft gehad.
Niet in de letterlijke zin dus.
Derk schreef: De tong en tanden werken namelijk samen om een balans te creëren voor alle spieren in het lichaam
Hebben we het hier over de ongefundeerde theorieën van Soroush Zaghi?
Derk schreef:ademhalingsbalans
🤔
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorste kiezen laten trekken voor orthodontiebehandeling en apneu

3
Door de kiezen te laten te trekken is alles wel versmald geraakt. Dus de tongbasis heeft minder ruimte gekregen. Gevolg dat hierdoor meer apneu patiënten. Daarom wordt nu ook geadviseerd om geen kiezen meer te laten trekken, maar via een hyrax alles te verruimen. Kans om apneu te krijgen wordt dan minder.
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Voorste kiezen laten trekken voor orthodontiebehandeling en apneu

4
TanjaM schreef: 04 sep 2022, 13:38 Door de kiezen te laten te trekken is alles wel versmald geraakt.
Dat kan niet, want bij die leeftijd is het bot van de kaken verhard, dus de aanwezigheid of afwezigheid van een gebitselement zal de basale geometrie niet meer veranderen tenzij je de maxillaire sutuur mechanisch of chirurgisch openbreekt. Dat brengt ons op het volgende:
TanjaM schreef:maar via een hyrax alles te verruimen
Omdat de hyrax niet verankerd is in het bot van de maxilla en alleen druk uitoefent op de kiezen zal deze niets doen aan de maxillaire geometrie. Het zal alleen maar kiezen opleveren die scheef in de alveoli staan, naar buiten gewaaierd. En dan mag je nog hopen dat dit effectief is ten opzichte van de gewenste geometrie om SDB op te lossen. Alleen met ingrepen als MARPE of SARPE (op latere leeftijd als de suturen ook verhard zijn) verander je daadwerkelijk de geometrie van de maxilla.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorste kiezen laten trekken voor orthodontiebehandeling en apneu

5
Een Hyrax is hetzelfde als een Marpe of Sarpe. Doordat je het bot breekt, ontstaat er een spleetje tussen de voortanden. Via een plaatjes beugel zet je daarna alles weer in het gelid. Het wordt toegepast als iemand geen ruimte heeft om de kiezen cq tanden te laten doorkomen of bij de laatste wisseling om daarna alles weer in het gelid te krijgen.
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Voorste kiezen laten trekken voor orthodontiebehandeling en apneu

6
TanjaM schreef: 04 sep 2022, 14:05 Een Hyrax is hetzelfde als een Marpe of Sarpe.
Nee. Sla de literatuur er op na. Hint: het verschil zit letterlijk in de letters van de afkortingen 😉
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorste kiezen laten trekken voor orthodontiebehandeling en apneu

7
Dit is wel wat gezegd word door tandarts dr. Mew en het klinkt heel logisch. Apneu komt nu zo vaak voor doordat we te smalle kaken hebben. De oorzaak ligt in voeding, als kind kauwen we nu veel minder dan als oermens waardoor de smalle kaken ontstaan. Dan worden er tanden getrokken, waardoor alles nog smaller kan worden. We hebben niet eens meer plek voor verstandskiezen. Zelfs in vergelijkign met 50 jaar geleden hebben we smalle kaken.
Op youtube zijn er veel filmpjes van dr. Mew, zoals deze; Vertical Facial Development and Sleep Apnea By Dr Mike Mew. Zijn techniek om het een beetje beter te krijgen heet mewing, maar als volwassenen is dit lastiger.
Hij wordt door andere tandartsen niet geloofd, want het is natuurlijk wat iedere tandarts doet, tanden trekken als er te weinig ruimte is. Stel je voor dat ze schuld zouden moeten bekennen.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Voorste kiezen laten trekken voor orthodontiebehandeling en apneu

10
TanjaM schreef: 04 sep 2022, 15:20 Oké Persluchtpiraat een Hyrax veroorzaakt een Sarpe.
Waar denkt u dat de "S" in SARPE voor staat dan? Waar denkt u dat de "M" in MARPE voor staat dan?

Loopt iemand in uw kring of familie nu rond met een Hyrax? Het spijt me, maar u lijkt de logica niet helemaal te volgen. Ik begrijp dat het ongemakkelijk voelt als iemand die u dierbaar is zijn/haar hoop heeft gevestigd met een ineffectief middel maar het is nu eenmaal zo.

En waarom ben ik altijd de enige die de literatuur leest 😕
TanjaM schreef: 04 sep 2022, 15:22 Silvia10 spreid het rond bij ouders met jonge kinderen in je buurt, laat niets trekken, zo kunnen we erger voorkomen.
Amen, daar kunnen we het over eens zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorste kiezen laten trekken voor orthodontiebehandeling en apneu

11
Hyrax heeft hier al effect gehad, want het is op 10 jarige leeftijd geplaatst.
Ik ben er toch nog even ingedoken Persluchtpiraat, maar nu is jouw verhaal mij duidelijk geworden. Leer ook nog steeds bij. Als op jonge leeftijd geen Hyrax is geplaatst, kun je een Sarpe toepassen, die de kaak breekt en door de Hyrax krijg je dan de verbreding. Een Marpe wordt vastgeschroefd en zorgt ook voor verbreding net zoals een Hyrax.
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Voorste kiezen laten trekken voor orthodontiebehandeling en apneu

12
Dit onderzoek bevestigt dat er allerlei gevolgen vastzitten aan het verliezen van tanden

https://www.nutranews.org/sujet.pl?id=1561&langue_id=6

Waaronder hartziekten die zoals we weten vrienden is met apneu

Ik kan niks bewijzen Piraat daarom zoek ik naar ervaringen en mensen die kunnen helpen bij de apneupuzzel
Ik zie het zo. Niemand denkt ook iets van de kleine teen maar als je hem afknipt heb je een groot balansprobleem.
Het evenwichtsorgaan zit in onze oren
Hoe weten we dat de tanden niet mee doen? Ik doe de gooi van wel

Ga maar is opletten bij alle mensen die tanden hebben laten trekken voor orthodontiebehandeling zie je het rood van hun tandvlees als ze lachen. Ik zeg dat Dit komt door gespannen ademhalingspieren en dat dit het onderzoeken waard is

Ook zie ik bij mijn broertje dat zijn kaak na zijn 16e nog behoorlijk veel breder en langer is geworden hij heeft geen tanden getrokken.

Bij 20% van de kinderen worden tanden getrokken voor de behandeling

Re: Voorste kiezen laten trekken voor orthodontiebehandeling en apneu

15
TanjaM schreef: 04 sep 2022, 16:03 Hyrax heeft hier al effect gehad, want het is op 10 jarige leeftijd geplaatst.
Op die leeftijd kan het nog. Waren het de melkkiezen? Dan hoeven de permanente kiezen niet in de uiterste rand van de alveoli te zitten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i