10 weken bezig en ineens benauwd en pijn op de borstkas

1
Goedenmorgen beste mensen.

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het fijn vind dat er een forum als deze bestaat.

Ik ben sinds een week of 10 aan de resmed 10.
Ging best redelijk alleen had aan het begin al een beetje last van mijn borst. Toen is de uitademfunctie aangepast. Nu ben ik sinds anderhalve week benauwd en veel pijn. Ben hiervoor bij de dokter geweest en er zijn fotos gemaakt en bloedgeprikt. Alles was goed. Heb ook de cpap nog een keer aan laten passen door de behaldelaar sinds eergisteren. Nog steeds benauwd en pijn op mijn borstkas.

Mijn vraag is natuurlijk of iemand hier kan vertellen wat ik hier aan kan doen.

Heb hier al het 1 en ander over 6 weken dip gelezen, maar dat ging meer over vermoeidheid.

Dus ik was benieuwd of iemand dit ook mee gemaakt heeft en mij kan vertellen of ik hier zelf iets aan kan doen of dat het vanzelf over gaat.

Bedankt alvast voor de moeite.
Groetjes

Re: 10 weken bezig en ineens benauwd en pijn op de borstkas

2
Dag Strijder33, welkom.

Zonder verdere gegevens is het moeilijk om een eventuele oorzaak te achterhalen.
Je klinkt alsof het aanvankelijk goed ging, daar maak ik uit op dat je geen of weinig last van de ingestelde druk had, tenminste buiten een beetje last van de borst.
Vreemd is dat je na de EPR functie nog meer last van de borst krijgt.

Hoe hoog is de druk en hoe ervaar je dat? Moet je tegen de druk 'vechten' of gaat ademen van een leien dakje?
Zit het masker goed en /of heb je last van lucht lek?
Meestal zit volgens mij de titratie druk om de 7 a 8 cm/WK dat is niet erg hoog, daar zou je volgens mij makkelijk mee kunnen slapen.

Het is het beste om hier zo veel mogelijk info te geven, dus welk apparaat, elite of apap, dan welk masker gebruik je, 'type met nummer' en hoe hoog is de druk ingesteld.
Ook Info over hoeveelheid en type apneu's is handig.
Laatst gewijzigd door Henk22 op 08 sep 2022, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: 10 weken bezig en ineens benauwd en pijn op de borstkas

3
Ik zal inderdaad wat extra info hier neerzetten.

Ik had 77 ademstops per uur. En ik gebruik de resmed airsence 10.

Het masker zit op zich wel prima. Ik merk wel dat ik hem erg strak moet zetten omdat ik anders veel lekkage krijg. Maar daar heb ik op zich geen problemen mee. Mijn apparaat staat op 12 qua druk. Dat heb ik echt nodig zegt de behandelaar.
Ik gebruik een neusmasker en ik heb sinds ik het apparaat gebruik gemiddeld nog 7 apneus.

Het ging inderdaad wel redelijk. Maar de uitademfunctie was al na een week of 2 lager gezet. Dus heb daar al een week of 6 mee geslapen. Maar ineens werd de benauwdheid en pijn op borst/ribbenkast veel erger. En nu sinds 2 dagen is de uitademfunctie nog makkelijker gezet.

Ik heb ook wel het idee dat ik prima kan uitademen. Hoop zo genoeg info te hebben gegeven.