Uitlezen Oscar - hoe zien mijn grafieken eruit?

1
Goedemorgen,

Ik heb mijn eerste vragen via mijn even voorstellen bericht gesteld en uitgebreid antwoord gehad, waarvoor mijn hartelijk dank aan alle behulpzame leden van dit forum!

Het gebruik van de Resmed airsense 11 helpt mij iig.
Na 2,5 week nog maar 1 apneu pu.
Ik slaap veel beter door en ook geen last meer van hartritme stoornissen en mijn bloedzuurstof is boven de 90%.
Helaas nog steeds niet uitgerust wakker en overdag moe. Maar het kan natuurlijk dat het even tijd nodig heeft.

Ik heb nu nog een vraag over het uitlezen van Oscar. En dan met name of de grafiekjes er allemaal goed uit zien.
Alvast bedankt voor jullie moeite!

Groetjes, Sandra

modedit RM: titel ter verduidelijking aangepast
Bijlagen

Re: Uitlezen Oscar - hoe zien mijn grafieken eruit?

2
Sandra, jouw AHI score ziet er redelijk goed uit. De tijd dat je zonder lucht zat in 6h58 min was slechts 1 minuut en 13 sec.

De flow limitation score van 0.14 per uur is ook erg laag bij 99,5 % van de tijd. Zo laag krijg ik het niet eens met het gebruik van een ASV.

De "toppen" van de ademhaling is niet mooi rond en duiden op dat kleine 'deel' dat er nog wel sprake is van Flow limitation.
Nou is het een utopie om te verwachten dat dit met het gebruik van een cpap ook 100 % gaat lukken. Sowieso haal je vaak die 100 % niet.
Ook niet met een ASV, hoewel je daar wel ziet dat de toppen mooi ronder worden of zijn, maar zeker niet de gehele nacht.

De vermoeidheid waarover je spreekt is logisch. Je hebt apneu jarenlang opgebouwd, zonder dat je wist wat het was. Het duurt ook zeker een langere tijd dat de vermoeidheid minder wordt en dat je bij jezelf merkt dat er meer energie aanwezig is. Is het er, verdeel het dan goed en verbruik/gebruik het niet in één keer. Wij spreken hier vaak over een termijn van drie jaar, voordat je kunt aangeven wat er nog resteert aan nadelige gevolgen van de aanwezige apneu. Maar dit wil niet zeggen dat je pas na drie jaar verbeteringen gaat bemerken. Het kan zo maar zijn, dat je ongemerkt zaken op pakt waarvan je dacht dat dit effe niet ging. Dan denk je hé, dit gaat op eens weer.

Dus rustig aan en probeer natuurlijk wel om als het even kan de situatie met de therapie altijd nog te verbeteren.

Suc6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitlezen Oscar - hoe zien mijn grafieken eruit?

4
RuudJ schreef: 12 sep 2022, 17:53 De flow limitation score van 0.14 per uur is ook erg laag bij 99,5 % van de tijd. Zo laag krijg ik het niet eens met het gebruik van een ASV.
"0.14 per uur" waar heb je het over 🤔 Klok en klepel... het is een kwantiel van een dimensieloos getal! Er is sowieso een hele hoop flow limitation, dat heb ik vaak genoeg gezien bij mensen hun data, die totaal niet op de ResMed FL grafiek verschijnt met andere woorden het is speelgoed. Goed voor een positieve aanwijzing (wow je grafiek heeft activiteit dus het er is zeker wat aan de hand) en niet, ik herhaal niet voor een negatieve aanwijzing (de FL grafiek ziet er goed uit dus er is niets aan de hand).

Mijn ASV trekt ze allemaal recht voor me hoor, dus spreek alsjeblieft voor jezelf. Maar goed ik heb een DSX900, en die zijn om verschillende redenen een stuk beter dan de ResMed implementatie.
San22 schreef: 12 sep 2022, 18:46 Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dat stelt me zeker gerust.
Geruststellen is altijd goed maar we gaan hier qua logisch denken de mist in.
San22 schreef: 12 sep 2022, 18:46 Nu geduld hebben en af en toe Oscar uitlezen dan komt het zeker goed!
Ja, sowieso. En dan zelf kijken naar de flow waveform en niet uitsluitend vertrouwen op die "FL grafiek"

Ik breng in herinnering dat je oorspronkelijke diagnose gebaseerd was op vrijwel uitsluitend hypopneus, dus de verdenking ligt logischerwijs ook op Flow Limitation omdat ze in hetzelfde spectrum liggen. Sure, je bent pas net bezig, en wellicht wat aan het aanpassen maar met zo'n "profiel" van slechts 1 OA per uur versus 7,6 hypopneus per uur gaat het echt geen maanden duren.

Stuur anders een ZIPje van je SD kaart en een kort lijstje van de laatste dagen waar de data van goede kwaliteit is, dus de hele nacht doorslapen, geen wakker liggen etc. Dan kan ik even speuren naar het typische patroon van de RERA, gratis en voor niets :P
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i