Re: Groot verschil in AHI's tussen oude en gereviseerde of nieuwe C-pap

3
Ik kreeg in maart jongstleden een nieuwe Resmed S10.
Ik snapte vervolgens geen moer van mijn AHI's.
Die varieerden opeens van 2 (op een goede nacht) tot 13 (op een slechte bij mijn voorganger de S9 naar 5 (goede nacht) tot wel 35 (slechte) bij de S10.
En die slechte nacht met 35 was een nacht dat ik NIET geslapen had. Echt níet. Een doorwaakte nacht dus.
Knap om dan een AHI van 35 te scoren. (Nee, ik had ook niet een béétje geslapen. En buiten dat: een AHI van 35 is juist iets dat het apparaat dient te voorkomen, toch?)
Behandelaar gaf geen sjoege op mijn vragen tot ik om een consultatiebezoek vroeg , die geregeld werd en die resulteerde in een S11.
Conclusie van de consultant: kapotte sensor misschien. Alles kan kapot tenslotte.

De S11 geeft mij AHI's van 1.3 (goede nacht) tot 6,5 (slechte).

Mijn punt: er kán ook iets niet goed zijn met het apparaat.
We gaan er maar al te makkelijk van uit dat daar niets aan mankeert, maar hier blijkt dat dat niet zo hoeft te zijn.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Groot verschil in AHI's tussen oude en gereviseerde of nieuwe C-pap

4
Ik geloof je op je woord Menno.
Alleen: als dat ook optreed bij een net omgeruild 'en ik hoop' getest apparaat, dan is dat knap waardeloos en dus zeer onbetrouwbaar.
spreiding tussen sensoren mogen geen verschillende waarden aangeven, dat moet de software rechttrekken naar een betrouwbare meting. Zoniet dan wordt er geen medisch kwaliteitsproduct geproduceerd maar een onbetrouwbaar product waarmee Oscar dan ook niet meer te vertrouwen is.
Niet kwaad bedoeld hoor 😊 alleen zou ik het schandalig vinden als de gebruiker rotzooi in de handen gedrukt wordt.
Laatst gewijzigd door Henk22 op 10 sep 2022, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Groot verschil in AHI's tussen oude en gereviseerde of nieuwe C-pap

5
Menno M. schreef: 10 sep 2022, 10:17 En die slechte nacht met 35 was een nacht dat ik NIET geslapen had. Echt níet. Een doorwaakte nacht dus.
Knap om dan een AHI van 35 te scoren.
Ik heb het vaak uitgelegd, alle metingen die zijn gemaakt tijdens wakende periodes zijn ongeldig.
Menno M. schreef: Conclusie van de consultant: kapotte sensor misschien. Alles kan kapot tenslotte.
Wat een domheid. 'k ben blij dat ik zulke mensen nooit over de vloer heb hoeven krijgen. Natuurlijk kan alles kapot (ik heb zelf wel eens wat "onklaar" gemaakt en daarna hersteld, daar leer je weer van) maar een consulent zou moeten weten dat een xPAP geen chocolade kan maken van een wakend ademhalingspatroon.

Of ze weten het wel, maar het is weer zo'n "zoethoudertje" om weer even van de client af te zijn. Welke is erger...
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Groot verschil in AHI's tussen oude en gereviseerde of nieuwe C-pap

7
Da's een goed idee!
Ga ik ook eens doen.
Met één betweterig "Ja, maar"-tje als toevoeging: 6 cm tot de bellen ophouden. ;)

Edit: even doorfilosodenkend: gaat die vlieger wel op?
Lucht is samendrukbaar.
Dus het kan best zijn dat de druk in de slang, wanneer een FF masker gebruikt wordt, hoger is dan 6.
Zodat het na verspreiding in het masker 6 is.
En dat bij de directere neusdoppenmasker wel 6 cm wk druk in de slang zit.
Wellicht dat da ook de reden is dat het apparaat moet weten wat voor soort masker eraan gekoppeld is.

Of denk ik nu te ver door?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Groot verschil in AHI's tussen oude en gereviseerde of nieuwe C-pap

8
Menno M. schreef: 11 sep 2022, 13:04 Dus het kan best zijn dat de druk in de slang, wanneer een FF masker gebruikt wordt, hoger is dan 6.
Zodat het na verspreiding in het masker 6 is.
Daarover kan ik kort zijn, dat is onzin. Druk wordt uitgedrukt als de verhouding van grootheden kracht (bijv. in eenheid Newtons) en oppervlakte (bijv. eenheid vierkante centimeter). Bijv 1 millibar is gelijk aan 0,01 N / cm^2. En daarmee is de notie van druk in wiskundige zin onafhankelijk gemaakt van oppervlakte, "spreiding" slaat nergens op.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Groot verschil in AHI's tussen oude en gereviseerde of nieuwe C-pap

10
Goh, ik ben dus niet de enigste met dezelfde ervaring.
Mijn ahi is van 2,6 (beste prestatie oude toestel) naar gemiddeld 0,7 gegaan. (dat is een verschil van 70%!)
Als ik om een verklaring vraag bij de osas verpleegkundige of bij vivisol word er gezegd dat komt omdat je nu geen stress meer heb over het oude toestel.
Maar die beste prestatie is van 4 jaar geleden dus niet in de stress periode, als ik daar naar kijk had ik laatste half jaar gemiddeld 5,9AHI.
Toen had ik ook afentoe uitschieters van 20 tot 25AHI (als ik om verklaring vroeg kreeg ik als opmerking "de ene nacht is de andere nacht niet")
Mijn grootste uitschieter totnutoe is 3,1AHI

Re: Groot verschil in AHI's tussen oude en gereviseerde of nieuwe C-pap

11
danny1977 schreef: 14 sep 2022, 17:23 Als ik om een verklaring vraag bij de osas verpleegkundige of bij vivisol word er gezegd dat komt omdat je nu geen stress meer heb over het oude toestel.
Deze wint toch wel de beker van de "bizarste uitspraken van OSAS consulenten" 🤣 tja, tijdens je slaap ben je buiten bewustzijn dus de enige manier om stress te ervaren is door stimuli (lawaai, gepor door de bedpartner) of natuurlijk de slaap-ademstoornis zelf...
danny1977 schreef: Toen had ik ook afentoe uitschieters van 20 tot 25AHI (als ik om verklaring vroeg kreeg ik als opmerking "de ene nacht is de andere nacht niet")
Tja, dat soort uitspraken zijn allemaal heel vrijblijvend.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i