even voorstellen

1
Mijn naam is Maikel, 41 jaar oud en sinds 4 weken gediagnosticeerd met ernstige slaapapneu. AHI van 41. Waarschijnlijk al meer dan 15 jaar, want ik ben zolang ik me kan herinneren altijd moe geweest.

Ik ben vorige week gestart met CPAP en merk dat ik beter slaap. Niet meer wakker worden om 4 uur 's-nachts en daarna niet meer in kunnen slapen. Tot mijn verbazing droom ik ook weer in de nacht.

Waar ik nog wel erg veel last van heb en ook had is dat ik in de ochtend en gedurende de dag een erg opgejaagd en nerveus gevoel heb.
Kan geen rust vinden en lijkt wel de hele dag "aan" te staan. Ik hoopte dat dit gevoel door het gebruik van de CPAP minder zou worden of over zou gaan maar dit blijkt na 1 week toch geen verbetering te geven. Heeft iemand anders hier ervaring mee?

Tevens lijk ik na deze week CPAP ook vermoeider dan voor het gebruik. Dit is wel teleurstellend.

Bedankt alvast voor jullie antwoorden

Re: even voorstellen

2
Welkom Hier.

Je therapie zorgt ervoor dat je minder ademstops krijgt tijdens de nacht. Elke ademstop maakt adrenaline aan en dit zorgt ervoor dat je de nacht 'overleeft'.

Je lichaam is verslaafd geraakt na al die jaren geleefd te hebben op adrenaline. Nu heb je opeens veel minder ademstops, dus veel minder adrenaline aanmaak.

Je lichaam protesteert daartegen. In feite kom je terecht in een cold turkey afkickfase van adrenaline.

Dit gaat samen met vaak extreme vermoeidheid, nog meer dan voor de therapie en daarom kun jij je ook opgejaagd voelen.

Na ongeveer zes weken, na de start met de Cpap therapie (kan ook eerder, later of helemaal niet komen) kun je nog een dip in de therapie verwachten. Wij noemen dit de zes weken dip. Je ervaart dan weer een vermoeidheid en teruggang. Let vooral op je eetpatroon.

Niet teveel gaan snaaien om energie te krijgen. Koolhydraat eten zorgt er meestal voor dat men aankomt en dan krijgt de Cpap al gauw de schuld dat men in gewicht 10 kg is aangekomen.

Gewoon rustig aandoen, je bent op de goede weg.

Lees in dit forum het subforum Naslag voor meer informatie.

Suc6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: even voorstellen

3
RuudJ schreef: 22 sep 2022, 10:28 Dit gaat samen met vaak extreme vermoeidheid, nog meer dan voor de therapie en daarom kun jij je ook opgejaagd voelen.
Het is een logische tegenstrijdigheid. Als je adrenaline afkick hebt dan zou je je moe voelen maar niet opgejaagd. Als je niet adrenaline afkickt dan zou je je niet moe voelen maar wel opgejaagd. Schiet mij maar lek 🤣

De enige gangbare verklaring die zonder logische tegenstrijdigheden kan passen is: "Tired but wired" ofwel je OSDB (=obstructieve slaap ademstoornis) is nog niet volledig beheerst door de xPAP.
Maikel schreef: Tevens lijk ik na deze week CPAP ook vermoeider dan voor het gebruik. Dit is wel teleurstellend.
Er is niets dat zegt dat je momenteel adequaat behandeld wordt. Je bent net 4 weken bezig in het traject. Je apparaat wordt ingesteld met een "one size fits none" waarde en het is de bedoeling dat in de loop van maanden deze wat wordt bijgesteld om behandeling effectiever te krijgen.

Dit gaat nog altijd op de stenen-tijdperk manier, dwz. draaien aan de knoppen totdat de "AHI" waarde richting 0 gaat. Maar let op, een "lage AHI" zegt alleen maar dat er een beginnetje is gemaakt, zeg maar de helft van de ademkwaliteit wordt niet gevangen in dit getal. Het is dus goed mogelijk om compleet gesloopt te zijn met een "lage AHI" zoals bijvoorbeeld mijn geval: ik heb nooit hoger dan 2,5 gescoord. Het is dus op termijn noodzakelijk om met het blote oog naar de ademhaling te kijken voor afwijkingen.

(Wetenschappelijke achtergrond: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/ful ... /jsr.13066)

Waarom handelen artsen nog steeds niet volgens de stand van de wetenschap? Het kost te veel tijd en dus te veel geld. Daarom is "AHI" nog altijd geliefd om daarop beslissingen te baseren. De beslissing is letterlijk in een oogwenk gemaakt, helaas wordt daarmee veel mensen tekort gedaan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i