Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

61
losballos schreef: 09 sep 2022, 16:57 Angelo, even ander vraagje, wat gebeurt er met jou klachten als je een avondje uitgaat en een paar borrels neemt? Bij mij verdoofd dat namelijk mijn klachten ik voel me dan vaak beter, heb jij dat ook?
Dat klopt, dat was mijn ervaring voor 2017 ook. Het is logisch, want alcohol werkt anxiolytisch.
Menno M. schreef: 09 sep 2022, 18:04 Alcoholvrij bier= frisdrank.
Bier bevat alcohol. Punt uit.
Nogal dubieus om te "ogen uit te steken" over alcoholconsumptie door het idee te insinueren dat alcoholvrij bier minderwaardig zou zijn. Als iemand gezien de medische situatie dat tot een minimum beperkt is dat alleen maar te prijzen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

63
Gisteren mail gestuurd naar Mediq of mijn contactpersoon eventueel een Resmed airfit F30i zou kunnen meenemen voor afspraak van volgende week woensdag. Vandaag PostNL met doos van Mediq met het masker. Wat klantenservice betreft niets te klagen top ! Heb het even op gehad om te proberen ik zal ongetwijfeld een rare vogel zijn maar mijn kaken lijken nu opgeblazen te worden, bolle kaakjes druk 7,5 cmh20. Moet zeggen er is geen instelling te vinden in Lowenstein Prisma voor type masker? je zou denken dat je een instelling zou moeten wijzigen van neusmasker naar full face. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag anders wacht ik tot de afspraak met contactpersoon van Mediq hoe dit precies zit.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

64
Als er al een instelling voor maskertype zou zijn, zoals bij Resmed, dan kan dit dienen voor het beoordelen van de lekkage.

Philips heeft nog een instelling voor masker weerstand die je kunt instellen, instellen hiervan kan verlichting geven bij het ademhalen.

Maar ik weet niet of Löwenstein dit heeft. Ben bang dat het gewoon een kwestie van door ademen gaat worden en dus wennen....
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

65
RuudJ schreef: 10 sep 2022, 17:39 Maar ik weet niet of Löwenstein dit heeft. Ben bang dat het gewoon een kwestie van door ademen gaat worden en dus wennen....
Hallo Ruud,
Lowenstein heeft geen instelling voor maskertype alleen een leak test voor masker. Zal inderdaad kwestie van aanpassen, wennen en doorzetten zijn om te slapen met Cpap en masker. Nu ik een neus en full face heb liggen kan ik in ieder geval testen welke de voorkeur heeft. Zal de myotape ook nog eens gebruiken in combinatie met neusmasker. We komen er wel 🤪
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

66
Vandaag terug geweest naar longverpleegkundige en leverancier van Mediq omdat druk te hoog was om überhaupt te kunnen slapen met Cpap.
Apap stond ingesteld op min 5 cmh20 en max 12 cmh20 op de een of andere manier zocht ie steeds gelijk een druk op van 12 in Apap mode en werd ik volledig overblazen. Gevoel dat ik opgeblazen werd, steeds bakken met lucht in de mond, druk op de oren. Druk zelf steeds wat laten zakken uiteindelijk beland in Cpap mode op vaste druk van 6,5 en dat voelde eindelijk goed aan. AHI zakte hierdoor ook drastisch voor wat het waard is. Was 24 en soms zelf 40 bij druk van 12, bij druk van 6,5 zakte AHI naar 2 en tijdens korte sessie gisteren zelfs naar 0. Ging bijna met knikkende knieën naar binnen want dacht dat ik op mijn donder zou krijgen omdat ik instellingen had gewijzigd want zit nog in titratie periode maar niets is minder waar. Leverancier bekeek slaaprapport van afgelopen dagen en was het ermee eens dat 6,5 cm h20 voorlopig de juiste druk was. Ook afgestemd en akkoord van longverpleegkundige dus wat dat betreft goed meegevallen.

Full face masker F30i gelijk terug ingeleverd was helemaal niets voor mij. Philips dreamwear neusmasker zit eigenlijk prima heb alleen soms wat lekkage bij het op de zij liggen. Dit aangegeven bij gesprek met leverancier en gevraagd of ik een neusdoppen masker mocht proberen en was ook zo geregeld. Heb nu Resmed P30i neusdoppen masker meegekregen om te testen dus ben benieuwd.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

67
Angelo, let ook ophet kussen wat je gebruikt. Niet te slap moet dit zijn. Een stevig kussen, eventueel van traagschuim, zorgt ervoor dat het masker niet snel verschuift.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

68
Voorlopig zijn de Cpap en ik nog geen vrienden maar na 14 dagen proberen is het eindelijk gelukt om even (zo'n 1,5 uur) in slaap te vallen met Cpap. Het zit een beetje in de aard van het beestje om te forceren. De eerste anderhalve week wellicht gewoon te lang geprobeerd (4 tot 5 uur) zonder in slaap te vallen en slapen zonder Cpap gaat dan ook nog amper. Ademhaling was nog verder ontregeld, hyperventilatie nam extreme vormen aan, hoofdpijn, heel zweverig, uitgeput, tinnitus 10x erger, emotioneel, enorme spierpijnen (hulpademhalingsspieren) kortom ging van kwaad naar erger. Dag zonder Cpap als een blok geslapen daarna vol goede moed weer begonnen met nieuwe strategie. Niet meer proberen in de middaguren en na wakker worden in de ochtend. Gewoon in de avond naar bed Cpap aanzetten lukt het niet zet ik hem na max 2 uur uit.

In de APAP mode met druk tussen 5 cmh20 en 12 cmh20 lukte het sowieso niet ik werd daardoor compleet overblazen omdat Cpap steeds vrij snel de maximale druk opzocht. Nu vaste druk van 7 cmh20 in Cpap mode en softpap op 2 (Epap 5 cmh20) dus voor het eerst even kunnen slapen dus dat geeft de burger moed. Werd gisteren overigens nog gebeld door longverpleegkundige over de stand van zaken. Ik zie dat je AHI nog steeds rond de 6 zit dus dat schiet niet echt op en of het niet beter was om de druk weer te verhogen. Uitgelegd dat ik überhaupt nog niet heb geslapen met Cpap en de events hoogstwaarschijnlijk allemaal vals positieven waren. Het is eerst zaak om in slaap te vallen en dan kijken wat de AHI doet. Toevallig dat ik diezelfde avond in slaap val en zie in Oscar dat AHI 1,8 is :-) die hypopneus zijn ook helemaal aan het begin van de sessie toen ik nog niet sliep.

Als ik de grafieken verder bekijk met mijn voorlopig beperkte kennis dan valt me op dat de meeste events Flow Limitations zijn. Tussen 24:00 en 1:00 lag ik echt ff in coma en dan vinden ook de meeste events plaats. Deze sessie is wellicht nog te kort om er echt iets over te zeggen maar tijdens het slaaponderzoek was er ook duidelijk sprake van flow limitations en Rera ik vraag mezelf nog steeds af of ik niet beter af ben met een Bipap voor wat ondersteuning wat de ademhaling betreft maar ik vrees dat ik dit de longverpleegkundige niet kan wijs maken. Wellicht een uitdraai meenemen van Oscar maar dan nog het enige wat telt is AHI.

Wat de maskers betreft ik begon met Philips dreamwear neusmasker en moet zeggen zit echt heel comfortabel maar de luchtstroom die uit de gleufjes/gaatjes komt van neuskussen en in je gezicht blaast is te heftig (geen lekkage) ook mijn vrouw zegt dat ze bijna uit bed geblazen wordt. Full face Resmed F30i was echt niet mijn ding. Resmed P30i zit heel comfortabel is veel stiller dan Philips dreamwear en geen luchtstroom in je gezicht en ogen. Ik voel me op de 1 of andere manier wel wat benauwder met de neusdoppen. Overigens geen softstart (ramp instelling) maar gelijk vaste druk van 7. Vind het neuskussen het meest comfortabel dus mocht het zo blijven kan ik het neusdoppen stuk volgens mij nog vervangen voor neuskussen stuk van Resmed N30i die vraag heb ik neergelegd bij leverancier van Mediq.

Blijven proberen we ploeteren nog even voort :-)
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen
https://forum.apneuvereniging.nl/download/file.php?mode=view&id=1460&sid=f2eb23a23c829ca6092fad49d390e88b https://forum.apneuvereniging.nl/download/file.php?mode=view&id=1460&sid=f2eb23a23c829ca6092fad49d390e88b

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

69
Angelo, wat geeft jouw Löwenstein Prisma als AHI aan voor deze korte sessie?

Oscar is natuurlijk voor de Löwenstein nog in de ontwikkelfase en is misschien daarom nog onbetrouwbaar wellicht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

70
RuudJ schreef: 22 sep 2022, 10:17 Angelo, wat geeft jouw Löwenstein Prisma als AHI aan voor deze korte sessie?

Oscar is natuurlijk voor de Löwenstein nog in de ontwikkelfase en is misschien daarom nog onbetrouwbaar wellicht.
@RuudJ
Dat zit wel goed Ruud, de Lowenstein geeft een AHI van 1 aan over deze sessie. Weet uiteraard dat Oscar nog in ontwikkelingsfase zit maar ook alle andere sessies uit de Lowenstein waar ik eigenlijk niet heb geslapen komen overeen in Oscar. Oscar geeft bij alle sessies een net iets hogere AHI maar verschilt niet veel denk dat dit juist en zelfs accurater is. Waarden AHI lowenstein zijn ook hele getallen.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

71
Het goede nieuws is dat ik steeds wat langer slaap met de Cpap. Inslapen gaat steeds beter maar doorslapen lukt nog niet. Afgelopen nacht om 2:00 wakker geschrokken en Cpap weer uitgezet. Het aantal hypopneus gaat de goede kant op maar verder bestaan de meeste events uit flow limitation. Ik weet dat de data als je niet slaapt niet echt bruikbaar is maar in de sessies waarin ik niet heb geslapen met de Cpap zie ik bijna ook alleen maar flow limitations. Ik slaap nu dus met Resmed P30i neusdoppenmasker, zit comfortabel maar heb toch steeds een benauwd gevoel. Drukverhoging lost dit niet op en bij drukverhoging kan ik überhaupt niet slapen ook niet met softpap op 2. Bij een druk van 6,5 en softpap op 1 kan ik nu dus in ieder geval wat slapen.

Waar komt die beperkte luchtstroom dan vandaan? met een lamp eens in de neus gekeken en het ziet erna uit dat ik last heb van neuspoliepen. Er is bijna geen doorgang in de neusholtes. Vergeleken met gezinsleden (die het stom vonden) dat ik in hun neus wilde kijken :-) maar verschil was duidelijk te zien. Als ik DR Google raadpleeg ziet het er hetzelfde uit als foto's van neuspoliepen. Moet komende vrijdag sowieso naar huisarts dus zal vragen of hij eens wil kijken en of er eventueel een KNO arts ingeschakeld moet worden. Ik ben al bij een KNO arts geweest ivm aanhoudende duizeligheid maar alleen maar testen gehad betreft de gehoorgang. Ik kan mij overigens niet herinneren of er echt in mijn neus of keel is gekeken.

Op zich is het goed dat de hypopneus al grotendeels worden weggenomen door Cpap maar slaap er nog tekort mee dus voel me nog net zo slecht. Ik slaap nog zo'n 5 a 6 uur zonder Cpap en als de flow limitations blijven bestaan tijdens gebruik van Cpap kom ik waarschijnlijk ook geen stap dichter bij beter worden.

We gaan het zien.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

72
Angelo72 schreef:Waar komt die beperkte luchtstroom dan vandaan?
Het kan zijn dat de luchtstroom niet beperkend is maar dat je net als vele anderen last hebt van het quietair diffusertje.
Veel mensen ervaren 'ikzelf ook' een beperking met uitademen en heb veel meer baat bij een multihole of ook wel gaatjesfilter.
Resmed heeft dit erkend en voor de N30i multihole filters beschikbaar gesteld. Het is altijd de moeite waard om er een aan te vragen en uit te proberen.

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

73
Henk22 schreef: 24 sep 2022, 12:09 Resmed heeft dit erkend en voor de N30i multihole filters beschikbaar gesteld. Het is altijd de moeite waard om er een aan te vragen en uit te proberen.
Bedankt voor je bericht. Krijg toevallig een neuskussen van N30i opgestuurd van leverancier ipv neusdoppen niet het hele masker enkel het neusstuk. Even Kijken of dit ook met multihole filters is.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

76
Sowieso past dit. De N30i en P30i maken gebruik van hetzelfde frame. Maar het alleen het diffusor gedeelte kun je ook overzetten onderling.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose milde slaapapneu volgens longarts niet de oorzaak van aanhoudende klachten

80
Buiten alle ellende om is proefondervindelijk bezig zijn op zich nog leuk en interessant vooral als het uiteindelijk wat op zou kunnen leveren.
Afgelopen nacht weer met Philips dreamwear neusmasker geslapen nu bijna tot 2:30 vol gehouden daarna toch weer wakker geworden.
Niet het idee dat het echt minder benauwd aanvoelde tov P30i maar wel het idee dat ik beter heb geslapen. In hoeverre kun je waarde hechten aan Deep Sleep in Oscar? is de afgelopen dagen flink gestegen. AHI is nu nog verder gezakt naar 0.72 dus het lijkt erop dat de sweet spot qua instellingen en eventueel masker is gevonden.

Aan de cirkel diagram is duidelijk te zien dat Flow Limitation het grootste probleem is. Ik ga het nog een tijdje aan zien hoe dit zich gaat ontwikkelen als ik langer en nog beter kan slapen met Cpap. Er zijn ook periodes van een uur waar de ademhalingsgrafiek er naar mijn idee gewoon goed uit ziet hoe is dit te verklaren? Heeft dit met verschillende slaapfases te maken?

Vanavond maar weer met Philips dreamwear masker slapen, de windvlagen maar ff voor lief nemen :-)
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen
Bijlagen