Is dit TMD (kaakgewrichtsproblemen) of slaapapneu die hier opspeelt?

1
2 weken terug werd ik wakker met helse hoofdpijn en drukkende pijn op m'n ogen, wangen, slapen en hoofd. Mede m'n kaakspieren. Alles knapt en staat strak. Ook last van een brain fog en dronken gevoel.
Volgens slaapkliniek beter stoppen met cpap totdat klachten weg zijn en kno bezoeken.
Nou die kno zegt doodleuk dat ik naar de huisarts moet. Kan bij hem niet terrecht. En de huisarts heeft een neusspray voorgeschreven.

Inmiddels 2 weken later en deze klachten zijn er nog steeds
De hele dag. Naar mijn idee komen ze door cpap gebruik. Alleen ben ik nu dus al 2 weken ermee gestopt en de klachten houden aan. Ik had voor de diagnose van apneu al 2 jaar last van kaakproblemen. Maar somehow denk ik dat de cpap dit erger heeft gemaakt.
Ik twijfel heel erg of deze klachten van apneu komen of van tmd. M'n kaakproblemen. Of dat 't beiden verband houdt. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik functioneer amper omdat ik de hele dag duizelig ben en pijn aan m'n gezicht heb. De druk op m'n ogen en voorhoofd is enorm. Je zou denken aan een holte ontsteking maar heb geen verkoudheid.

Ik ga maar braaf de neusspray gebruiken. Zegt de huisarts doodleuk dat dit een paar weken kan duren voordat ik me beter voel. Zolang kan ik cpap niet gebruiken.

Hebben jullie tips of ideeën? De slaapkliniek terug bellen?

Re: Is dit TMD (kaakgewrichtsproblemen) of slaapapneu die hier opspeelt?

2
Het is moeilijk om hier een juiste oplossing aan te geven, jouw klachten zijn divers en ik ben een totale leek op dit gebied.
Volgens mij heeft jouw slaapkliniek het juiste gedaan, jouw doorverwijzen naar KNO. Dat deze niets oppikt en jouw doodleuk doorverwijst naar je huisarts is een dikke misser. Jouw situatie is veranderd 'meerdere klachten na cpap gebruik', dit kan nieuwe problemen opleveren waarmee niets gedaan word.

Opnieuw aankloppen bij je slaapkliniek en vragen of zij jouw kunnen doorverwijzen, misschien is dat een optie?
Beterschap!

Re: Is dit TMD (kaakgewrichtsproblemen) of slaapapneu die hier opspeelt?

3
Misschien is het beter om eens bij een kaakfysiotherapeut jouw probleem voor te leggen. Zij kunnen jou misschien beter helpen.

Vraag van mijn kant is nu even, met wat voor type masker je slaapt en of je misschien ook last hebt van kaakklemmen, dus stevig de kaken op elkaar en eventueel tandenknarsen? Ik weet dat kaakklemmen funest kan zijn en dat dit chronische hoofdpijn kan veroorzaken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar