Autorijden

1
Beste,

Ik ben begin september gediagnosticeerd met forse slaapapneu (AHI 43).
Nu ben ik braaf al een tijdje niet meer aan het autorijden (of welk gemotoriseerd voertuig dan ook), maar nu is een kennis recentelijk verteld door longarts dat het niet verstandig is om auto te rijden, maar niet verboden (daar er geen melding bij CBR is).

Nu las ik het artikel https://apneuvereniging.nl/apneu-rijbewijs/ en daar staat min of meer hetzelfde..
Iets anders is of het verstandig is te (blijven) rijden als u hoort dat u slaapapneu heeft en nog niet goed wordt behandeld. Het is uw eigen verantwoordelijkheid
Nu ben ik niet inziens actief deel te gaan nemen aan het verkeer, maar er staat een ritje Frankrijk op de planning en om mijn vrouw te ontlasten (indien nodig), wil ik korte stukken van haar overnemen. De vraag is dus of dit wettelijk mag (verzekering technisch).

Dus te verduidelijking, ik ben niet van plan een rit naar Frankrijk te gaan ondernemen, het is puur als zij er behoefte aan heeft ik dit in ieder geval mag...

Vast dank voor jullie tijd / antwoorden

Gr.
Sebas

Re: Autorijden

2
Zo lang je het zelf verantwoordelijk vind, ter beoordeling aan je zelf, kun je autorijden. Nooit voordat je goed behandeld bent, je aanmelden bij het CBR en aanmelden zou sowieso betekenen, hoge kosten en jaarlijks of driejaarlijkse je rijbewijs moeten verlengen de rest van je leven.

Ik weet natuurlijk niet hoe de regels in het buitenland zijn, maar je rijd met z'n tweeën en dan is het risico al een stuk minder dan als je alleen rijd. Je let toch op elkaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Autorijden

4
Ben je behandeld of niet? En is het effectief tav. de oorspronkelijke klachten?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Autorijden

6
Dan weet je dat je rijvaardigheid verminderd is. Dat lijkt op zich niet strafbaar (ik ben geen jurist) maar als je een ongeluk krijgt kan het je zwaar worden aangerekend, zie https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... e-slaperig
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Autorijden

7
Wat PLP zegt:

ben in je behandeling en langer dan 3jr, is de "therapie succesvol", dan doet het CBR niks. (zelfs niet bij beroepschauffeurs)

Maar... moet jij nog beginnen met een behandeling dan zal je voorzichtig moeten zijn. Die verantwoordelijkheid ligt bij jou, zowel in Nederland als buitenland.

Ben je in behandeling; een jij doet een melding naar CBR, dan komt er een onderzoek en staat je rijbewijs ter discussie. (want dan zal je behandeld arts betrokken worden met het onderzoek van het CBR)
dus maak geen slapende honden wakker; start je behandeling en kijk wanneer jij weer langere tijden kan autorijden.

NB: slapende honden wakker maken issue [Het CBR kan het niet zelf beoordelen, daarom duren die onderzoeken lang, heen en weer getouwtrek tussen medici en CBR is een drama, CBR hanteert een model/scale, die te algemeen is)

NB2: als ik kijk naar mijn eigen jaren onbehandeld apneu vs autorijden; op het laatst haalde ik net Texel vanuit Zwolle (auto+caravan) zo intensief was het om te rijden met apneu. Inmiddels rij ik bus en rij meer een ton per jaar. (met behandeld, apneu)
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: Autorijden

8
Nooit naar gevraagd, nooit gemeld.
Toen ik nog apneuklachten had sjeesde ik overal heen, en nu dat ik nergens meer last van heb zou ik me zeker een hoop geregel op mijn hals halen door het te melden?

Neuh.
Daggutnie.

Een half jaar geleden mijn rijbewijs verlengd en ook geen vragenlijst gezien, overigens.
Én destijds vertelde mijn longarts ( inmiddels 10 jaar geleden, dus misschien achterhaald) dat dat rijverbod van 3 maanden alleen gold voor beroepschauffeurs.
(Wat ik vreemd vond. Ben ik als niet - beroeps minder gevaarlijk, dan? Maar goed.)

Dus: mag het wettelijk?
Mijn voorzichtige conclusie: ja.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Autorijden

10
Zou kunnen. Dit was dus de informatie die ik 10 jaar geleden van de longarts kreeg.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Autorijden

11
Allen, dank voor jullie reacties !

De 'wettelijke regel' als volgt (wat ik heb begrepen van iemand van de apneu ver.)
Het autorijden met apneu blijft een eigen verantwoording, indien er een ongeluk plaats vind en er vind onderzoek plaats, dan is het mogelijk dat de verzekering niet vergoed.

Re: Autorijden

12
Indien uw AHI (aantal ademstops per uur) hoger is dan 15 maal per uur, mag u geen motor, auto, vrachtwagen of bus besturen.

gaat dit om een maand, week of dag score?

Als de score 15+ is, dan mag je 'wettelijk' 2 maanden (prive) / 3 maanden (werk) niet rijden?