Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

1
Ik dacht hier al eens iets over gelezen te hebben op het forum, maar kan het niet vinden.
Mijn Dreamstation staat ingesteld op de stand VAST omdat anders de bevochtiger niet gaat verwarmen.
Aangezien wij zomer en winter met het raam open slapen begint het nu kouder te worden.
Hierdoor is de lucht ingeblazen in mijn neus niet aangenaam koud meer.
Nu is het nog weer kouder geworden en ook om condensvorming in de gewone slang te voorkomen heb ik de originele Philips verwarmde slang weer aangesloten.
En verdorie, nu staat weliswaar de bevochtiger ingeschakeld, maar het plaatje blijft koud, dus ook geen verdamping.
De slang wordt wel warm.
Ik kan instellen wat ik wil, plaatje blijft koud.
Als ik kijk bij de Set-up zegt hij gewoon dat de instelling op Vast staat, maar volgens mij schakelt hij automatisch toch naar Adaptief met de slang.
Klopt het dat bij aansluiten van de verwarmde slang de Dreamstation omschakelt naar Adaptief.
Zo ja, is dat niet te overrulen?

Anderszins, wanneer gaat het plaatje toch verwarmen, ik bedoel qua temperatuur/luchtvochtigheid in de kamer?

Groet, Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

2
Ik vind nu toch ineens deze link:
forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=11798

Maar ik snap even niet dat bij mij in een kamer met een temperatuur van minder dan 15 graden die verwarmingsplaat niet aan gaat.
Als ze soms te bang zijn dat de voeding niet zowel de plaat als de slang kan verwarmen, zoek daar dan een oplossing voor, sterkere voeding dus.
Nu heb ik verdorie wel een redelijke warme lucht, maar te droog en dus problemen met het slijmvlies in mijn neus en ook van een droge mond na een tijdje.

Ik lees tegenstrijdige reacties over toch wel aan kunnen zetten of toch kunnen regelen (handleiding Dreamstation

Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

3
Helaas hebben velen problemen met de verwarming van het water en met de verwarmde slang bij Philips apparatuur. Wat dat betreft is dit een zwak punt (één van de meerdere zwakke punten) van Philips. Ik lees dit zo vaak dat de verwarmde slang met bevochtiger niet voldoende werkt.

Kun je de stand adaptief niet handmatig instellen op stand Vast?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

4
Ik denk dat veel mensen niet weten hoe een hygrostatisch algoritme werkt. De verwarming gaat aan als het nodig is, niet als we toevallig aan het plaatje voelen. Als ik 's morgens m'n restant water leeg, dan is het altijd lauwwarm. Verder nooit iets te klagen gehad over de klimatisering.
bobl schreef: 30 sep 2022, 14:46 Als ze soms te bang zijn dat de voeding niet zowel de plaat als de slang kan verwarmen, zoek daar dan een oplossing voor, sterkere voeding dus.
Dit is een goed voorbeeld: 90 watt is ruim voldoende, en natuurlijk heeft de voedingseenheid van de andere marktleider ResMed precies hetzelfde vermogen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

5
RuudJ schreef: 30 sep 2022, 18:37 Kun je de stand adaptief niet handmatig instellen op stand Vast?
Na met de verwarmde slang eraan in de 'technische' set-up gegaan te zijn en daar nogmaals op Vast gezet te hebben en de bevochtiger in een hogere stand dan 3 gezet te hebben werd het plaatje nu wel warm.

Gisteren had ik het via de gewone set-up geprobeerd maar dan bleef het plaatje gewoon koud.
Vannacht maar even weer proberen en kijken hoe het met mijn neus is morgen.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

6
persluchtpiraat schreef: 30 sep 2022, 21:21 Ik denk dat veel mensen niet weten hoe een hygrostatisch algoritme werkt. De verwarming gaat aan als het nodig is, niet als we toevallig aan het plaatje voelen. Als ik 's morgens m'n restant water leeg, dan is het altijd lauwwarm. Verder nooit iets te klagen gehad over de klimatisering.
Misschien niet, maar...
Na met de verwarmde slang eraan in de 'technische' set-up gegaan te zijn en daar nogmaals op Vast gezet te hebben en de bevochtiger in een hogere stand dan 3 gezet te hebben werd het plaatje nu wel warm. Gevoeld zonder bakje erin en de klep open.

Gisteren had ik het via de gewone set-up geprobeerd maar dan bleef het plaatje gewoon koud (toen ook gevoeld zonder waterbakje) onder vergelijkbare omstandigheden qua temperatuur en zo.
En het bakje zat gewoon vol water nog en het was ook koud water.

Dus er zit blijkbaar toch wel een verschil in hoe je het instelt.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

7
Het verschil tussen vast en adaptief is, dat bij de stand Vast de dreamstation gewoon water geeft en ook teveel water geeft. Bij de stand adaptief wordt er rekening gehouden met de omgevingstemperatuur en de relatieve vochtigheid. De Dreamstation werkt dan samen met de verwarmde slang en de omgevingsfactoren. In vaste stand is het gewoon een 'dom' apparaat die de gewenste hoeveelheid vocht afgeeft die de gebruiker wenst en dit kan wel eens teveel zijn en dan kun je wakker worden met een plonsje water in het gezicht. 😉
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

8
Nou ondanks dat ik gisteravond een warm element voelde nadat ik via de technische set-up de boel had ingesteld, was vanmorgen toch al het water nog in het bakje en het water was koud.
Ik snap er niets van.
Maar goed ik ga wel kijken wat de toekomst mij brengt.

Intussen heb ik wel spijt van de keuze destijds van het ziekenhuis voor Philips.
Mijn voorkeur zou nu uitgaan naar een Resmed.
Voorlopig moet ik wachten totdat ik weer een nieuwe mag kiezen.
Of totdat ik een flink geldbedrag krijg/win en gewoon zelf zo'n ding koop.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Ik ga nu maar het Maximale uit de dag halen en naar de F1 training en zo kijken.

Groet, Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

9
bobl schreef: 01 okt 2022, 11:39 Nou ondanks dat ik gisteravond een warm element voelde nadat ik via de technische set-up de boel had ingesteld, was vanmorgen toch al het water nog in het bakje en het water was koud.
Ik snap er niets van.
Adaptieve stand is verplicht met een aangesloten verwarmde slang, en dan werkt het zoals @RuudJ hierboven treffend beschrijft.
bobl schreef:Mijn voorkeur zou nu uitgaan naar een Resmed.
Ze kosten niet zo veel op Marktplaats, dus dat is wellicht het overwegen waard. Maar goed, ResMed heeft ook een vergelijkbare verplichting als de verwarmde slang is aangesloten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

10
Allereerst Persluchtpiraat en Ruudj, bedankt voor jullie reacties.
Maar begrijp ik goed Persluchtpiraat dat bij de Resmed precies hetzelfde aan de hand is?

Verder moet ik altijd lachen als ik de adviezen lees van onder andere Philips over het reinigen van masker en slang.
Het lukt mij eigenlijk nooit om slang en neusstuk droog te krijgen na een grondige reiniging zoals zij adviseren.
Er blijven altijd behoorlijk wat druppels water in de slang en helaas ook in het P30i neusstukje.
In de laatste vooral in dat dubbele deel, die ruimte tussen binnendeel en buitendeel, dat in je neusgat gaat.
Want dat neusstuk was ik wel iedere dag.
En omdat ik ieder jaar drie neusstukken krijg (S, M en L als extra) kan ik elke 4 maanden in ieder geval het filter van de diffuser wisselen.
Dat neusstuk doe ik dan na reiniging tegenwoordig maar in de droog unit van mijn hoortoestellen, dan is dat droog.

De slang was ik gewoon niet meer, althans zelden, ik geloof ook dat dit jullie advies was, want er komt toch alleen schone (droge) lucht door.
Als toch een enkele keer, dan heb ik een touwtje met een klein gewichtje eraan en aan de andere kant een speciaal doekje.
Dit haal ik een paar keer door de slang en dan is hij vrijwel droog.
Vervolgens aan de lucht, in de buurt van de radiator in de badkamer, aan een speciaal gemaakt dubbel haakje ophangen.

Nou ik ben in discussie met de leverancier Mediq Tefa over dit gebeuren.
Ik kreeg een antwoord wat niets oploste. Ik zou de voorverwarming ook moeten inschakelen.
Ik verwachtte daar niet veel van en het maakt inderdaad niets uit.
Het plaatje gaat een tijdje aan en dan weer uit en het blijft uit.
Zo heb ik hen in ieder geval gevraagd om er met Philips over te praten.
Of dat zin heeft weet ik niet, maar ik wil mijn mening doorgegeven hebben.

De verwarmde slang heb ik om 2 redenen (eerder had ik hiervoor de Hybernite slang gekocht, heb ik ook nog).
- de bevochtiger gebruik ik als de lucht in de slaapkamer erg droog is
en/of
- als de slaapkamer erg koud en droog begint te worden en de slijmvliezen in mijn neus en mijn mond erg droog worden.

De verwarmde slang wil ik dan gebruiken als de lucht kouder wordt, maar sowieso ook als de bevochtiger aan staat en het koud is.
Want als de bevochtiger aan staat en het is koud, dan condenseert de bevochtigde lucht bij mij in de slang.
Dat is logisch al kun je wel wat trucjes uithalen om dat te verminderen/voorkomen.

Ben ik nou gek of is mijn wens om beide tegelijk aan te kunnen hebben dus zo idioot.
Want:
- Bevochtiger aan in een koude droge kamer zonder verwarmde slang zorgt voor condensatie in de slang bij mij.
Een hoes om de slang helpt wel wat.
=> Gevolg druppels in mijn neus en dus veel gepruttel waardoor mijn vrouw en ik wakker worden.

- Verwarmde slang aan zonder bevochtiger zorgt voor droge en geprikkelde slijmvliezen in neus en mond.
=> Gevolg ik wordt soms ziek hierdoor met alle nare consequenties (zeker nu in coronatijd "heb je corona" omdat ik snotter en hoest)

Groeten, Bob
En Max is wereldkampioen, toch nog wat leuks te melden vandaag.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

11
Bob, gek ben je zeker niet ;)

Je moet bij het gebruik van de verwarmde slang altijd ook de bevochtiger erbij blijven gebruiken. Bij de Resmed heb ik nooit problemen met condens in de verwarmde slang, ook niet als het raam openstaat. De slang wordt direct verwarmt na het aanzetten van het apparaat en dit voel je ook aan de slang zelf. Natuurlijk varieert deze warmte in de nacht en kan de slang daardoor ook in temperatuur verschillen, maar direct na het aanzetten voel je weldegelijk dat deze warm wordt.

Het drogen van de neusdoppen en vooral de dubbelwandige doppen zelf doe ik met behulp van een wattenstaafje. Dat gaat supersnel en je kunt alle druppels vrij snel verwijderen en dit werkt ook prima bij de dubbelwandige neusdoppen. Met zo wattenstaafje kom je overal. De waterdruppels uit de slang zou je eventueel kunnen verwijderen met behulp van de masker test die vaak aanwezig is op een apparaat. In plaats van het masker op het einde van de slang, houd je daar je duim op. Vervolgens zet je de maskertest functie aan en plaats je afwisselend je duim op en af van het uiteinde van de slang. De maskertest blaast met grote snelheid lucht door je slang met de ingestelde maximale druk. De kans is dan groot dat eventuele nog aanwezige waterdruppels vrij snel oplossen of de slang uit worden geblazen.

Misschien helpen deze tips jou en anderen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

12
bobl schreef: 09 okt 2022, 13:06 Verder moet ik altijd lachen als ik de adviezen lees van onder andere Philips over het reinigen van masker en slang.
Het is een beetje controversieel maar ik heb de slang die ik in december 2018 in gebruik heb genomen nog nooit "gewassen" of "schoongemaakt."

Mijn ervaring is dat het "wassen" van slangen meer ellende oplevert dan voordeel. De slangen die ik voorheen "waste" gingen altijd muf ruiken. Mijn huidige "ongewassen" slang is al die tijd nooit muf gaan ruiken en ziet er verder schoon uit.

Het maskerkussen sop ik wel elke dag met een doekje en wat harde zeep om deze goed te ontvetten.

M'n Dreamstation verwarmde slang werkt het hele jaar door prima (ik wissel geen slangen uit) met vocht standje 3 en slang warmste standje 2 in adaptieve stand.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

13
RuudJ schreef: 09 okt 2022, 20:27 Bob, gek ben je zeker niet ;)
Misschien helpen deze tips jou en anderen?
Ruud, bedankt voor je tips, die kan ik zeker ook gebruiken.
Die slang kreeg ik nooit goed droog, maar ik doe al langer net als persluchtpiraat, ik spoel hem niet want hij blijft dan frisser.
Wat ik ook probeerde, ook jouw tip over dat met lucht door persen in de test stand en dan afwisselend dichtknijpen, het hielp niet.
Ook het gebruik van de compressor die ik mede om die reden heb gekocht was nooit voldoende.

Wat wel redelijk lukt met het doorblazen is het wegkrijgen van eventuele laatste druppeltjes in het neusstuk.
Maar jou tip met een wattenstaafje werkt beter.

Overigens, sinds ik de gemodificeerde Dreamstation heb merk ik beduidend minder afzetting van zwarte troep in de filtertje (diffuser) van het neusstuk.
Dat is volgens mij een teken dat er wel degelijk een probleem was met die isolatie.
Ook al bij de vorige Cpap die ik van Philips had.

Groet, Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

14
persluchtpiraat schreef: 10 okt 2022, 00:19 Het is een beetje controversieel maar ik heb de slang die ik in december 2018 in gebruik heb genomen nog nooit "gewassen" of "schoongemaakt."
Mijn ervaring is dat het "wassen" van slangen meer ellende oplevert dan voordeel. De slangen die ik voorheen "waste" gingen altijd muf ruiken. Mijn huidige "ongewassen" slang is al die tijd nooit muf gaan ruiken en ziet er verder schoon uit.
Het maskerkussen sop ik wel elke dag met een doekje en wat harde zeep om deze goed te ontvetten.
M'n Dreamstation verwarmde slang werkt het hele jaar door prima (ik wissel geen slangen uit) met vocht standje 3 en slang warmste standje 2 in adaptieve stand.
Tja, ik gebruik dus jouw tip over de slang al langer, bevalt prima (lees ook maar even mijn reactie bij Ruudj)

Alleen gebruik ik niet het hele jaar door de verwarmde slang.
Die is mij te duur om het hele jaar te gebruiken omdat de kans dat hij eerder kapot gaat door gebruik groter is.
En in de zomer heb ik hem niet nodig heb ik gemerkt.
In de caravan gebruik ik de Hybernite verwarmde slang omdat die samen met mijn Dreamstation beter blijft werken op mijn zelf gefabriceerde noodvoeding voor als de 230 uitvalt.
De accu voor mover wordt dan namelijk automatisch gebruikt i.p.v. de 12 volt vanuit de 230 volt omvormer zodra dus die 230 uitvalt.
Dat houdt die accu lang genoeg vol om verdere acties te kunnen ondernemen.

Maar ik heb dus helaas echt niet dat het waterreservoir verwarmt als ik de verwarmde slang gebruik.
Iedere morgen kijk ik en is er niets aan water uit.

Groet, Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Dreamstation - verwarmde slang => bevochtiger verwarmt niet

15
Update!

Er is iemand van Mediq Tefa langs geweest, uitgebreid gesprek mee gehad.
Hij snapt volkomen dat er mensen zijn zoals ik die meer controle willen of nodig hebben over bijvoorbeeld mijn punt of dit gebied.
Maar hij gaf ook aan dat Philips hier echt niet in mee zal gaan.
Overigens duurde het wel even voordat hij precies begreep wat ik bedoelde omdat hij zelf eerst een heel verhaal begon af te steken over dit gebeuren.
Het blijft lastig voor leveranciers om goed om te gaan met mensen die mondig zijn en redelijk weten waar ze het over hebben of wat ze willen.
Hele verhalen over de mogelijkheid om basiszaken in te stellen terwijl sommigen (waaronder ook ik, al weet ik nog heel veel niet) al het service menu induiken.
Jammer dat je niet zelf enigszins de kanteltemperatuur voor inschakelen kunt instellen.

Intussen zijn de omstandigheden in onze slaapkamer qua temperatuur en luchtvochtigheid blijkbaar op het punt aangekomen waarop de Philips interpretatie zegt: "Oké nu kunnen we het verwarmingsplaatje ook inschakelen".
Nou het is in ieder geval wat.
Al heb ik dus lange tijd gezeten met:
of een koude neus (slang verwarming uit)
of met een warmere neus maar dan wel droge slijmvliezen (slang verwarming aan, maar plaatje nog niet).
Fijn Philips dat je hier dus geen eigen keuze en beslissing in hebt.

Groeten aan iedereen, bedankt voor het mee denken en voor mij sluit ik dit stuk af.
Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.