Re: ADD en apneu

21
RERA = een stressreactie van het lichaam (die je niet bewust meemaakt) op verhoogde inspanning bij het ademhalen (respiratory effort related arousal). Als de ademweg vernauwd is zorgt dat voor een verhoogde inspanning bij het inademen.

De grafiek van inademen is normaal rond met een soort klokvorm. Als er een vernauwing is, dan kan de grafiek er plat of gerafeld uit gaan zien in plaats van mooi rond, dat heet Flow Limitation, een beperking van luchtstroomsnelheid -- de grafiek is beperkt, afgesneden, bereikt een piek niet die normaal wel bereikt zou zijn. Zie het plaatje hieronder:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: ADD en apneu

23
Een interessante combinatie, ADD en slaapapneu ..... die ga ik eens nader uitspitten. Mijn dank voor deze post!

Hier sinds 2008 met CPAP therapie en vorig jaar 'bij toeval' gediagnosticeerd met ADD. Uit eigen ervaring merk ik dat slaapkwaliteit invloed heeft op in hoeverre (de negatieve kanten van) ADD een rol speelt in mijn functioneren .... zoals zo vaak zijn er ook andere invloeden, bijvoorbeeld stress en lijkt alles met elkaar verweven of elkaar positief danwel negatief te beinvloeden.
Overigens is er op zich geen zichtbaar verschil in het brein tussen ADD en non-ADD, maar naar ik begrepen heb, worden andere delen van het brein (of delen van het brein op een andere manier) getriggerd bij ADD'ers .... de impulsverwerking is zeg maar verstoord omdat het brein anders functioneert ....

Re: ADD en apneu

24
@AadDijksman de kans bestaat dat uw cognitieve klachten goed te verklaren zijn door uw huidige incomplete behandelingsniveau.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: ADD en apneu

26
MUNTER01 schreef: 28 mar 2023, 10:09 @AadDijksman Ben jij al verder gekomen met de relatie tussen OSAS en ADD?
Nee, eerlijk gezegd nog niet. Of er over en weer wetenschappelijk verband kan worden gevonden tussen AD(H)D en apneu heb ik nog niet naar gezocht eigenlijk. Naar ik begrijp is de oorzaak van slaapapneu in mijn geval mechanisch, of hoe zeg je dit? Overgewicht en een losse onderkaak die de boel dichtdrukt bij slapen.

Wel merk ik de spiraal tussen slaapkwaliteit (apneus) en onrust door ADD. Persluchtpiraat refereert al aan dit mogelijke verband.
Als ik meer spanning en onrust ervaar, slaap ik slechter. Maar als ik beter slaap dan is de spanning en onrust ook minder in mijn hoofd en functioneer ik beter. Deze ervaringen worden negatief beinvloed op moment van drankgebruik, zoals bijvoorbeeld in het weekend na een feestje of bezoek bij vrienden. Ik weet, allemaal open deuren, maar de persoonlijke ervaring is veel leerzamer dan er over lezen.
Vier keer in de week in de avond een uurtje buiten sporten (bootcamp, kickboksen) geeft mij de nodige rust in het hoofd zodat ik ook beter in- maar vooral doorslaap. De buitenlucht en fysieke inspanning zorgt voor lichamelijke moeheid en afleiding en dan slaap ik (kwalitatief, meetbaar) beter.
Om eventuele hyperfocus te doorbreken werk ik met alarm van mijn telefoon en dan staat of valt het uiteraard met de discipline of ik op tijd het bed induik of toch nog even die serie afkijk, social media afspeur of dat ene onderwerp dat mij ineens ontzettend interesseert nader uitpluis.

Ik heb ook wat aanpassingen gedaan aan mijn CPAP qua maximale druk. Deze stond op 14, maar omdat ik toch weer wat aangekomen ben, zag ik in de rapportage dat ik nog wel eens de 14 aanraakte qua maximale druk. Ook wordt de druk bij aanvang rustiger opgebouwd (20 minuten) en ik moet zeggen dat mijn kwaliteit van nachtrust momenteel niet heel veel verstoord lijkt te worden door de apneu. Ik lees geregeld het apparaat uit en mijn gemiddeld AHI scores liggen eigenlijk bijna altijd onder de 5.0 (voor behandeling had ik gemiddeld 270 ademstops per uur en zakte mijn zuurstofgehalte in het bloed soms onder de 80%), ik neem geen Cheyne Stokes gelijkende ademhalingspatronen meer waar en bij een gemiddelde van 7 tot 8 uur per nacht slapen, zijn zowel mijn apneus kwantitatief als (gedrag als gevolg van) ADD merkbaar kwalitatief beter.

Vanuit mijn ADD behandeltraject kwam het advies om Ritalin te gebruiken voor het slapen gaan (om de rust in het hoofd te creeren en het zou niet interfereren met de apneu), maar ik ben eerlijk gezegd niet zo van de medicijnen. Ik slik al noodgedwongen een antidepressivum wat indirect wel interfereert met apneu, alleen al door het gegeven dat deze medicatie eetbuien kan geven en ik dus in gewicht toeneem en gebruik dit Ritalin dus alleen in de hoogst noodzakelijke situaties bij werk.

Re: ADD en apneu

27
dag,
interessante bevindingen allemaal, even een vraag..waar kan ik in OScar de Rera's zien en waar de Flow Limitation?
ik zie beiden niet als zodanig in mijn rapporten.
hoor graag! dan kijk ik of er bij mij sprake is van een klok ;-)
dank, Saskia

Re: ADD en apneu

28
ah heb gevonden hoe ik het kan zien...te snel de vraag gesteld...dank voor het filmpje (why am I so sleepy)
ABij mij lijkt het nogal te wisselen hoe dat eruit ziet per nacht..
dan rest nog de vraag over de Rera's..
dank weer! zo fijn die kennis hier!
dank! Saskia

Re: ADD en apneu

29
Waarschuwing: Markering van RERAs in OSCAR is niet betrouwbaar. Het is ook maar een vrijblijvende indicatie omdat je hersengolven nodig hebt voor RERA detectie.

Flow Limitation magnitude zoals aangeboden op ResMed apparaten is ongevoelig, alleen heel ernstige incidenten zorgen voor uitslaan van de naald.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i