Weinig Löwensteins hier?

1
Dag mensen,
Weer een nieuweling. Ook ik ‘mag’ (sinds half januari) ‘aan de beademing’. Min of meer bij toeval werden de apneus ontdekt en daar onmiddellijk apparatuur voor thuis voor meegegeven. Deze bestaat uit een Prisma Smart Max van Löwenstein in combinatie met een F&P Eson 2 M masker.
Introductie gekregen alsof het zich allemaal wel vanzelf zou wijzen. Dat was deels ook wel zo, maar over het uitlezen van de registraties was met geen woord gerept. En dat is jammer, want deze blijken best wel wat inzicht te geven. Ik heb ze kunnen achterhalen door uit interesse wat te stoeien met de middelen die daarvoor door de fabrikant beschikbaar worden gesteld. Zonder dit zou ik pas na 6 weken, bij het vervolgconsult, daar informatie over hebben gekregen.
Na de eerste strubbelingen loopt het nu redelijk, al moet ik nog wel een modus vinden om ’s nachts wat langer dóór te slapen, maar ik ga ervan uit dat ik nog steeds in de gewen-fase zit. Volhouden dus.

groet,
Bram

Re: Weinig Löwensteins hier?

2
Welkom Bramzzz,

Het lijkt er op dat hier vooral ResMed (AirSens 9/10/11) en Dreamstation (1/2) apparaten gebruikt worden.
Ik heb even op de OSCAR (uitlees software) pagina gekeken maar het ziet er naar uit dat de Prisma van Löwenstein niet wordt ondersteund.
http://www.apneaboard.com/wiki/index.ph ... F_Weinmann
Wanneer je niet voldoende hebt aan de uitleessoftware (ik weet niet of die er is) van de fabrikant kun je misschien vragen of ze die Prisma ook in OSCAR kunnen / willen opnemen.

Er is op het forum een hoop kennis over de diverse apparaten, slangen en maskers.
Ook zijn er mensen die je wegwijs kunnen maken in alle kreten die er gebruikt worden.

RwK
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Weinig Löwensteins hier?

3
Je hebt bij Prisma tegenwoordig sinds kort ook een App voor de mobiele telefoon. Heb je die al in gebruik?

Oscar geeft aan:

Löwenstein / Weinmann
Partly supported by Oscar
  • Somnobalance
Not supported by OSCAR
  • Prisma
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Weinig Löwensteins hier?

6
Ik heb vorige week ook een Löwenstein gekregen met een Eson neusmasker. Na 1 nacht wennen ben ik er al helemaal aan verknocht en slaap ik als een malle!! Met gisteren 8 minuten diepe slaap en 2 minuten rem-slaap. Yessss!! Ik wil ik ‘em eigenlijk niet meer af doen! Ik gebruik de CPAP op advies ook overdag, om de paar uur 2 uur op en voel me daar iets beter bij. Het uitlezen is nog wel een punt inderdaad, ik heb gereageerd op jouw andere post daarover.

Re: Weinig Löwensteins hier?

7
Nou ik ben ook eindelijk begonnen met een löwenstein, mijn slaaptest was 51 ahi, en nu na eerste nacht al op 4 ahi, ik zeg fijn dat je zo snel verschil ziet en me vrouwtje is ook super blij ze kan weer slapen in een stille kamer🙈.
Eerste nacht was wel wennen en moeilijk in slaap komen maar ik vermoed na een dag of 3 tot 4 je al wel behoorlijk gewend moet zijn,vond het wel bijzonder dat ik inderdaad gewoon met me mond dicht sliep.
Op na vanacht😃

Re: Weinig Löwensteins hier?

8
Hier ook sinds 2 weken een zeer tevreden Lowenstein gebruiker. Gebruik zelf ResMed Mirage FX neusmasker. Gegevens zijn uit te lezen via de app. Link voor Android is geloof ik in een andere post al eerder gedeeld. Ding is echt fluisterstil.

Heb nu echt het gevoel dat ik goed slaap. Stuk frisser overdag.

Jammer inderdaad dat de auto-start en de auto-stop functies en bluetooth niet bij aflevering standaard aan staan. Ik zal daar as donderdag (consult) eens naar vragen.

Re: Weinig Löwensteins hier?

9
Bramzzz schreef: 06 feb 2022, 20:44 Weer een nieuweling. Ook ik ‘mag’ (sinds half januari) ‘aan de beademing’.
Dat heeft niet heel lang geduurd.
Driekwart jaar verder en ik slaap weer zonder apparatuur. Op mijn initiatief een herhaalmeting gedaan en die liet zien dat ik zonder kan; ik mocht het toestel weer inleveren. Dat is nu 2 weken geleden (en tot op heden nog geen tevredenheidsenquete ontvangen van de (tussen)leverancier).

Re: Weinig Löwensteins hier?

10
Ik vraag mij af of je zo'n enquête daadwerkelijk krijgt.

In feite is het stoppen jouw eigen keuze en het zal een leverancier worst zijn (kort gezegd) of jij stopt of doorgaat. Natuurlijk hebben zij het liever dat je doorgaat (vanwege de jaarlijkse vergoeding vanuit het basispakket), maar als je stopt dan kunnen zij daar niets tegen inbrengen.

Vraag ben je gestopt omdat de AHI score laag is bij de herhaalde slaaptest en had je voor die test minimaal een week of twee weken zonder hulpmiddel geslapen? (dit om na-ijl effect van het apparaat te voorkomen, direct na Cpap nacht een slaaptest zonder cpap kan valse metingen geven)

Wat was de AHI nu en hoe was deze bij de eerste slaaptest?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Weinig Löwensteins hier?

11
RuudJ schreef: 04 okt 2022, 19:56 ... enquête ...
... Vraag ...
... AHI ...
Zo'n enquête had ik ook niet echt verwacht, maar gebruikerservaringen zouden ook voor de zorg van belang moeten zijn en niet alleen maar op dit forum. Een ontvangstbewijs was het enige dat ik kreeg. Hun keuze.

Ik was al gestopt, maar mijn dierbaren vonden dat ik dat niet zonder overleg moest doen. Ik voelde me beter zonder dan met apparaat. Daar had ik geen verklaring voor, vandaar dat ik om een hertest vroeg. Dat van die 2 weken had niemand mij verteld, maar ik was al ruim langer 'clean', dus dat moet goed gegaan zijn.

De eerste meting gaf een ahi van 24 aan met daarbij een te lage zuurstof. De tweede was 9 met voldoend hoge waarde.

Overigens weet ik inmiddels dat er in Emmerik een 'winkeltje' moet zijn van Löwenstein: https://goo.gl/maps/oMm3RikQpWDMiYF27
Emmerik is goed bereikbaar met de trein vanuit Arnhem. Alleen doordeweeks open. Mocht ik daar ooit in de buurt zijn, loop ik er zeker eens binnen.

Re: Weinig Löwensteins hier?

12
Hou het goed in te gaten. Dat de tweede test een AHI van 9 per uur gaf, kan dus goed zijn. Probeer zoveel mogelijk op je zij te slapen. Op de rug geeft vaak de meeste ademstops. Je mag en kunt met een AHI van 9 en in feite ook met 24 per uur vragen of een SPT therapie met de Nightbalance voor jou wellicht zinvol is om uit te proberen. Het is veel minder belastend dan de Cpap therapie en wordt ook vergoed vanuit het basispakket van de Zorgverzekeraar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Weinig Löwensteins hier?

13
Bramzzz schreef: 05 okt 2022, 10:03 Overigens weet ik inmiddels dat er in Emmerik een 'winkeltje' moet zijn van Löwenstein: https://goo.gl/maps/oMm3RikQpWDMiYF27
Emmerik is goed bereikbaar met de trein vanuit Arnhem. Alleen doordeweeks open. Mocht ik daar ooit in de buurt zijn, loop ik er zeker eens binnen.
Gisteren was zo'n doordeweekse dag en was de vestiging inderdaad geopend voor klanten en andere belangstellenden. Voor zover ik kon zien gaat het daar om een klein 'Schlaflabor' waar al wat gericht onderzoek of dan toch in ieder geval wat voorwerk verricht kan worden en waar vermoedelijk alle apparatuur aanwezig is zodat geprobeerd, geselecteerd en geïnstrueerd kan worden. Daar kwam ik op zichzelf niet voor, maar ik heb wel gezellig kunnen babbelen met de dienstdoende dame. Enkele vragen en vermoedens zijn daarbij behandeld, en ik kan stellen dat ik wel wat wijzer ben geworden. En wat sceptischer over de 'Nederlandse aanpak' die mij destijds ten deel is gevallen.
Het was een prettig bezoek. En ook een bijzondere ervaring om een enigszins technisch gesprek in het Duits te (moeten) voeren.