Vergoeding

1
Goedemiddag allen,

Ik heb een vraag over de vergoeding van een masker en de versleten onderdelen. Ik heb al gebeld met mijn zorgverzekeraar, maar zij verwezen me door naar de leverancier. Laat dat nu net degene zijn waar ik een verschil van mening mee heb....

Ik zal een samenvatting geven:

September 2021 heb ik een masker ontvangen.

Maart 2022 was de klittenband van de hoofdband versleten, dus ik dacht nieuw jaar, nieuw masker... Niet dus, dat mocht pas in september 2022. Prima, maar wel een nieuwe hoofdband gekregen.

Juni 2022 was mijn frame zo vies van binnen (vettige gele aanslag die er met geen mogelijkheid uit ging, waarschijnlijk door gebruik van skin lube) en mijn inzetstukje sloot niet meer goed af. Nogmaals een nieuw masker gevraagd, maar nee, dat mag echt pas in september. Wel een nieuw frame en inzetstukje ontvangen.

Toen was het eindelijk september, dus ik dacht een nieuw masker te vragen, dat mocht dus niet want ik had dit jaar al een hoofdband, frame en inzetstukje ontvangen. Valt op zich iets voor te zeggen, al maken die onderdelen niet een geheel masker, maar goed.

Nu is de klittenband van mijn hoofdband weer versleten ( maart 2022 ontvangen), maar wil de leverancier deze niet vergoeden, ze verwijzen me naar de webshop.

Nu is de vraag dus, in hoeverre hebben zij gelijk? In hoeverre moeten zij versleten onderdelen vergoeden?

Is het trouwens überhaupt normaal dat een dreamwear masker het geen jaar volhoudt?

Vriendelijke groet,

Marc

Re: Vergoeding

2
Normaal is inderdaad 1 keer per jaar (12 maanden na 1ste ontvangst) recht hebben op een nieuw masker, filters en kinband en eventueel een nieuwe normale slang.

Gaat er iets stuk in die periode dan moet men dit vervangen. Je hebt recht op een goed passend en werkend masker.

Het Dreamwear masker moet het minimaal 1 jaar volhouden volgens de gehanteerde regels in Nederland.

Zou je naar de Amerikaanse regels kijken, dan moeten onderdelen vaak na 1 of 2 of 3 maanden vervangen worden. Let op, vaak moet men dit dan zelf vergoeden.

Voor het Dreamwear masker van Philips, heeft Resmed het Airfit masker in gebruik. Deze heeft standaard een fleece band om het silicone wang gedeelte zitten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vergoeding

3
RuudJ schreef: 04 okt 2022, 19:48 Voor het Dreamwear masker van Philips, heeft Resmed het Airfit masker in gebruik. Deze heeft standaard een fleece band om het silicone wang gedeelte zitten.
Huh? Ik kan dat niet bevestigen voor de F30i?

Ik gebruik trouwens zelf de wangbekleding van een oude Swift FX voor m'n F30i, dat past net.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vergoeding

4
Ha Ruud,

Bedankt voor je duidelijke reactie! Ze zouden dus het onderdeel moeten vervangen, probleem voor nu is dat ze dat weigeren. De zorgverzekeraar zegt ook niets te kunnen doen omdat de leverancier bepaalt of die iets levert.

Ik heb een klacht ingediend bij de leverancier, maar ja, daar verwacht ik niet veel van. Deze dien je in bij dezelfde klantenservice die aangeven niets te willen vervangen.

Ik kan nog informeren bij de zorgverzekeraar of het mogelijk is om over te stappen naar een andere leverancier, maar of het daar beter is.....

Groeten,

Marc

Re: Vergoeding

5
Het is toch te gek voor woorden.
Heb je geen behandelend 'long' arts?
Bel degene op en zeg dat je vanwege weigering door de leverancier om je een goed masker te verstrekken niet meer met je CPAP kan slapen. Dik maar aan dat je je hondsberoerd voelt.
Jammer dat de arrogantie daar soms zo hoogtij viert.

Re: Vergoeding

6
Eens met henk, we pikken teveel nu van de zorgverzekeringen en alles draait om geld. Klagen heeft misschien weinig zin maar als er steeds meer mensen klagen heeft het hopelijk ooit zin.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Vergoeding

7
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties! Gisteren ben ik gebeld door de leverancier n.a.v. mijn klacht. De man was gewoon heel duidelijk. Dit had nooit zo mogen lopen en wij moeten gewoon zorgen voor een goed passend masker. De dames van de klantenservice hadden blijkbaar de opdracht gekregen om degenen die excessief om spullen vragen dit te weigeren en waren daar een beetje in doorgedraafd.

Ze gingen dit meteen doornemen met hun en ze gingen directe de spullen opsturen.

Jammer dat het in eerste instantie zo gelopen is, maar gelukkig toch nog snel opgelost!

Re: Vergoeding

8
Draakje schreef: 07 okt 2022, 13:01 De dames van de klantenservice hadden blijkbaar de opdracht gekregen om degenen die excessief om spullen vragen dit te weigeren en waren daar een beetje in doorgedraafd.
Het kan best zo zijn dat dit precies de bedoeling is. Ze rekenen erop dat de meeste mensen wel aftaaien (ook al hebben ze echt een nieuw masker/onderdeel nodig) en komen alleen in actie als er beklag wordt gedaan. En bij zo'n klacht zeggen ze "sorry" want sorry kost niets. Zo houden ze weer meer geld over.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i