Even voorstellen

1
Hallo allemaal,

Ik ben Geert. Sinds 2004 is bij mij osas ontdekt. Destijds een ahi van 30. Ik ben toen lid geworden van dit forum. Toen bekend met gebruikersnaam Goony. Ik heb veel aan dit forum gehad en heb zelf ook veel berichten geplaatst. Fijn dat je elkaar kunt helpen.
Ik ben heel lang niet actief geweest op dit forum, vandaar dat mijn oude account niet meer bestond denk ik.

Inmiddels 18 jaar ervaring met de cpap waar ik een haat liefde verhouding mee heb. Ondanks een kinband en het dichttapen van mijn mond blijf ik soms aan het klungelen.
Snachts wakker worden omdat de tape los is gegaan. Heel enkel wakker worden met het gevoel te stikken (toch even een flinke apneu er tussen gekomen) en soms hondsmoe.

Uitlezen laat zien dat de ahi praktisch nooit boven de 0.5 komt. En ten hoogste 1.2 ofzo.

Ik heb er mee leren leven en het grootste deel van de tijd ben ik blij met mijn kleine lucht vriendje naast mijn bed.

Ik zal her en der wat vragen stellen en proberen ook anderen te helpen. Ervaring genoeg hier.

Groet,
Geert
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Even voorstellen

2
Welkom terug Geert.

Welke tape gebruik jij? Ik gebruik Leukopor. Tot nu toe 2,5 cm breed op de rol van 5 m of 9,2 m.

Als het binnen komt vanuit België ga ik deze week met Leukopor 5 cm breed op de rol van 9,2 m uitproberen.

Ik slaap met een ASV van Resmed en heb een jaar gemiddelde van 0,12 /uur.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

3
Hoi Ruud!
Leuk weer van je te horen. Ik gebruik ook leukopor 2.5 cm. Huidvriendelijk en geen irritaties van.
Ik ben benieuwd hoe die 5 cm bevalt.

Ik heb in de nacht wel vaak dat inlands de kunband en leukopor mijn mond opblaast. De lucht blijft dan als een trompettist in de wangen staan. Mocht je een tip hierover hebben graag!

Groet,
Geert
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Even voorstellen

4
Hoi Geert, ik gebruik nu de 5 cm brede Leukopor pleister. Het bevalt mij prima. Ik scheer mijzelf altijd eerst en vervolgens knip ik een strook van 20 cm af. Aan één kant sla ik dit dubbel voor zo 0,5 tot 1 cm, zodat ik dit indien nodig snel kan verwijderen.

Ik ben nu sneller daarmee klaar, normaliter gebruik ik zo zes stroken van 2,5 cm breed en zo 6 tot 8 cm lang.

De strook van 20 cm gaat van wang tot wang en zit na het scheren in één keer goed. Kan zelfs niezen er mee.

Gebruik je ook de mogelijkheid om de druk tijdens de uitademing te verlagen? Dit heet EPR (Resmed), Softpap (Löwenstein), smartflex (Devilbiss), flex (Philips)

Hierdoor kun je mogelijk het opblazen van de wangen voorkomen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

5
Mooi dat je nieuwe tape bevalt.
Ik heb de epr fulltime aan op 1.
Ik vermoed dat de druk te hoog is als ik op mijn zij lig en te laag wanneer ik op mijn rug lig.

Vandaag een apap gekregen en heb de druk variabel gezet tussen 9 en 12.
Had hem met de cpap op 10.4.
Ben benieuwd wat hij als mediaan aangeeft.
Ik ben meer dan 10 kg afgevallen dus mijn vermoeden is dat de druk te hoog is.

Ook de rugligging heeft bij mij veel invloed op de ahi. Misschien toch maar een aan de gang met een positietrainer?
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Even voorstellen

6
Je hebt een Apap gekregen, welk merk? Ook van Resmed? Je hebt kans dat de druk onder het maximum blijft hangen. Staat de EPR ook ingesteld?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

7
RuudJ schreef: 05 okt 2022, 17:21 Je hebt kans dat de druk onder het maximum blijft hangen.
En dat doet-ie waarschijnlijk niet voor niets, het is een nobele poging om met beperkte middelen (statische druk) Flow Limitation te rectificeren. Flow Limitation is niet onschuldig, het kan de verklaring zijn voor restklachten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

8
Een Resmed airsense 11.

Heb nu de druk op min 8 max 11 gezet.
EPR op 1.

Hij heeft de afgelopen nacht de druk mediaan op 8.62 gehad. Max op 11. Tijdens de remslaapperiodes schoot de druk omhoog tot de top. Hier ontstonden enkele hypopneus en rera's. Rest mij de vraag of de bovendruk niet te hoog is vanwege de hyponeus en de rera's.


AHI van 0.47. Netjes.
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker
Bijlagen

Re: Even voorstellen

9
Geert schreef: 11 okt 2022, 20:19 Rest mij de vraag of de bovendruk niet te hoog is vanwege de hyponeus en de rera's.
Te hoog? Eerder te laag als de ademhaling alsnog niet genormaliseerd is. Maar zoals ik al eerder verwees is het niet noodzakelijk mogelijk om dat te doen met uitsluitend statische druk. Ik heb er zelf BiPAP voor moeten inzetten, en tegenwoordig levert ASV de meest effectieve behandeling. Maar kijk wat er gebeurt als je het maximum verhoogt.
Geert schreef: 11 okt 2022, 20:19 AHI van 0.47. Netjes.
Dat betekent alleen dat je weinig OAs en 50% hypopneus hebt. Slaaponderzoeken meten al vanaf 30% dus er is een aardige kloof van onzekerheid daar. Kort samengevat: het betekent weinig.

Die FL piekjes van >0,25 zijn wel serieus. De ademhaling zal daar wel een lelijke aanblik hebben.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

10
Je zou ook eens de Resmed Airsense 11 AutoSet for Her kunnen uitproberen met deze zelfde instellingen. Kijken of dit verschil uitmaakt. Deze kun je ook instellen in jouw apparaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen

11
RuudJ schreef: 12 okt 2022, 08:20 Je zou ook eens de Resmed Airsense 11 AutoSet for Her kunnen uitproberen met deze zelfde instellingen. Kijken of dit verschil uitmaakt. Deze kun je ook instellen in jouw apparaat.
Zal ik doen.
Bedankt.
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Even voorstellen

12
RuudJ schreef: 12 okt 2022, 08:20 Je zou ook eens de Resmed Airsense 11 AutoSet for Her kunnen uitproberen met deze zelfde instellingen
Wat voor verschil zou dat maken?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

14
RuudJ schreef: 12 okt 2022, 17:42 Men zegt een ander adem algoritme
Mijn vraag is welke eigenschap van het algoritme het verschil zou maken?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

15
Goedemorgen,

Ik ben eigenwijs geweest. In plaats vsn de bovendruk te verhogen heb ik hem verlaagd.
Hij stond op 11 en nu op 10.6. En kijk eens naarcde grafiek. Veel minder FL.

Mijn vermoeden is dat het apparaat de druk over the top omhoog zet als het een apneu/hypopneu voorziet. In plaats vsn decspneu te bestrijden lokt dat door de te hoge druk een hypo of ca uit.

Ik heb weliswaar een paar meer incidenten dan de nacht hiervoor, maar veel minder flowbeperking. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik de topdruk naar 10 verlaag.

Graag jullie mening over bovenstaande.

Alvast dank.
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker
Bijlagen

Re: Even voorstellen

16
Geert schreef: 13 okt 2022, 09:09 Hij stond op 11 en nu op 10.6. En kijk eens naarcde grafiek. Veel minder FL.
U heeft niet minder FL hoor :) En sowieso kan je nooit conclusies trekken op basis van 1 nacht.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

18
neuteboomg schreef: 14 okt 2022, 16:17 ben ff benieuwd of die nieuwe resmed 11 nog met een jail break valt up2graden.. zomaar een vraagje he..
Als je een Airsense11 hebt om uit te lenen...
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

19
persluchtpiraat schreef: 15 okt 2022, 02:02
neuteboomg schreef: 14 okt 2022, 16:17 ben ff benieuwd of die nieuwe resmed 11 nog met een jail break valt up2graden.. zomaar een vraagje he..
Als je een Airsense11 hebt om uit te lenen...
mss binnenkort ja... :-)
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV