Slaapapneu met MRA - voldoende maatregelen?

1
Beste iedereen,

In 2017/2018 is bij mij slaapapneu vastgesteld. Ik ben 39 jaar oud (destijds dus 35) en als oorzaak van de apneu ziet de arts mijn relatief smalle onderkaak.
Op het moment dat de eerste diagnose werd gesteld had ik ongeveer AHI 30/h.
Nadat ik een MRA kreeg aangemeten daalde dit behoorlijk, naar zo'n AHI 15/h.

Dit jaar heb ik opnieuw metingen laten doen, om eens te kijken hoe het een en ander er voor staat. Volgens meting heb ik zonder MRA nog steeds ongeveer AHI 30/h en met MRA beugel kom ik nu uit op AHI 13/h.
Volgens de arts een mooi resultaat en geen aanleiding om meer of andere maatregelen te nemen (zoals een CPAP apparaat).

Nu heb ik enige twijfel bij de juistheid van deze conclusie om de volgende redenen:
- Mijn vrouw geeft aan dat ik altijd snurk, ik zou het fijn vinden hier van af te komen
- Mijn moeder en broer (die beiden ook slaapapneu hebben, de smalle onderkaak zit in de familie) kregen allebei bij een veel lagere AHI waarde als advies om met een CPAP te gaan slapen

Ik ben benieuwd naar jullie advies en/of meningen. Heeft de arts gelijk, of zou ik toch nog eens aan de bel moeten trekken?
Dank voor jullie reactie(s)!

Re: Slaapapneu met MRA - voldoende maatregelen?

2
Arjen30 schreef: 10 okt 2022, 15:23 Volgens de arts een mooi resultaat en geen aanleiding om meer of andere maatregelen te nemen (zoals een CPAP apparaat).
Ik weet wat ik zelf zou doen: keihard wegrennen bij zulke pipo's 💢

Ter achtergrond: mijn AHI is nooit hoger geweest dan 2,5. Mijn leven was helemaal kapot. AHI betekent niets. Het is al lang en breed uitgekauwd dat AHI niet keuze voor behandeling zou moeten sturen, ook al 2 jaar geleden in de Apneumagazine. En toch wordt dit bizarre toneelstukje nog altijd door artsen opgevoerd. Ik kan er werkelijk met mijn verstand niet bij.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaapapneu met MRA - voldoende maatregelen?

4
Arjen, een 50% resultaat behalen met een MRA is gewoon slecht bij een AHI van 30 per uur. Sowieso zou een MRA bij een AHI van 30 per uur niet moeten worden toegepast. (Mijn persoonlijke mening) Dat is namelijk een ernstige vorm van apneu. Een Apap (vaak ook in te stellen als een Cpap) is dan een veel betere behandeling om mee te beginnen. Bij een juiste drukinstelling en een goed passend en zittend masker is het snurkgeluid vaak meteen over. Je vrouw ligt dan nog wel even wakker om te kijken of je nog wel leeft, zo stil kan het dan zijn. Dus gewoon zeggen genoeg is genoeg ik wil voor de Apap (vaak Cpap therapy genoemd) gaan.

De arts kan het je niet weigeren, tenzij hij zijn broodwinning (MRA maken) door zijn neus geboord zien worden en dat is iets wat hem aangaat , maar dat niet ten nadele mag gaan van jouw gezondheid en de slaaprust van jouw vrouw. Dus opkomen voor beider belangen. Voet bij stuk houden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar