Re: Cognitief onderzoek en worsteling met cpap

21
AHI 29 (centraal 8,9%, rugligging 10%, supine 73,3, non-supine 24), ODI 30,4. Gem. O2 sat. 92,3%, min. O2 sat. 79%, in waak gem. O2 sat. 93,1% en min. O2 sat. 81%, PLMnr/hour 3,73.
Marco, bovenstaande zegt eigenlijk alles over de mate van ernstig apneu bij jou. Een AHI van 30 of meer wordt ernstige apneu genoemd en met 29 per uur zit je er gewoon zeer dichtbij. Je hebt 30,4 keer per uur een zuurstofdaling met een lage saturatie van 79 % en 81 % wat schadelijk is voor al jouw organen,

Ook 3.73 keer per uur heb je last van bewegelijke ledematen.

Door die vele keren zuurstofdaling kan je ook onbewust wakker worden. Je diepe slaap moet ongeveer 20 - 25 % uitmaken van jouw totale slaaptijd en ook de remslaap zou dit ongeveer moeten zijn. Je lichte slaap zou dan ongeveer 50 tot 60 % moeten zijn.

Het is echt nodig dat je een behandeling krijgt en dat je ook deze trouw volgt. Apneu maakt je gewoon dodelijk vermoeid en mag dan ook absoluut niet onderschat worden. Twijfel niet en weet dat je hier de rest van je leven aan vast zit. Maak de therapie zo makkelijk mogelijk door deze voor jezelf zo optimaal mogelijk goed in te stellen. Het is niet leuk en zeker als je nog jong bent zit je er lang aan vast. Maar bedenk dat er altijd nog jongere kinderen zijn die in een zelfde situatie zitten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Cognitief onderzoek en worsteling met cpap

23
Ondanks zijn weerzin zal topicstarter (ts) toch eerst een knop in zijn hoofd om moeten zetten. Hij heeft de diagnose matig OSAS en heeft daarvoor een CPAP gekregen. Ondanks zijn weerstand voor de CPAP therapie zal hij deze toch echt moeten overwinnen. Dat kost tijd, inspanningsvermogen, geduld, creativiteit, maar vooral een positieve houding. OSAS is niet alleen zeer slecht voor de slaapkwaliteit, maar is ook een grote risicofactor voor hartkwalen, diabetes, hoge bloeddruk enz, enz.

Om te wennen zou ik ts adviseren overdag tijdens het lezen en tv kijken het masker op zijn neus te zetten, het apparaat aan te zetten en gewoon te wennen aan het claustrofobische gevoel dat zo'n masker kan geven. Als hier meer tijd voor nodig is moet hij die tijd gewoon daarvoor nemen.

Je hoeft in het begin niet de hele nacht met dat masker op te slapen als dat niet lukt, maar probeer de gebruiksuren stap voor stap op te bouwen. Begin desnoods eens met 1 uurtje, dan 2, enz.

Wat betreft de slang ophanging boven je bed. Ik heb een handdoeken rekje met twee van die beweegbare armen boven mijn bed bevestigd. De ene arm zit strak tegen de muur en geleidt de slang naar de APAP. De andere zet ik 's nachts in een hoek van 90 graden, zodat de slang recht boven mijn hoofd naar beneden komt. Als ik me omdraai buigt de arm mee, zodat de slang nooit in de weg zit. Simpele en goedkope oplossing.

Verder zou ik ts aanraden het programma OSCAR te downloaden (handleiding is op dit forum te vinden) en zo spoedig mogelijk een dagrapportage te plaatsen, zodat we kunnen meekijken wat er gebeurt. Nog beter en gemakkelijker zou het zijn als ts zich aanmeld bij sleephq.com en een linkje naar een dagrapport via die webpagina in dit topic plaatst. Zonder deze informatie is het onmogelijk om in te schatten wat het echte onderliggende probleem is.

Re: Cognitief onderzoek en worsteling met cpap

25
Hartelijk dank voor de info en de steun. Ik heb een citytripje gemaakt afgelopen week en dagelijks 2-3 keer huilend op de grond gezeten, omdat ik niks meer kan filteren. Ik kon nog naar het huisje komen door heel erg veel suiker te eten, iets waar ik niet van houd maar dat hielp me even er doorheen. Ik heeb geen diabetes, maar ee vriend van mij wel en het lijkt heel erg op wat ik met hem wel es meemaakte als de glucose niet goed was. Ik zeg ook niet dat dit de schuld van apneu is, het si iets wat steeds erger wordt. Ik ben het wel eens met een van jullie dat sinds Coroona en alle negativiteit en gewoon slecht met me gaat. En dan merk ik dat ik heel weinig reserve heb en heel moe ben. Dus ik ben gemotiveerd.

Afgelopen week niets gedaan, de week ervoor zoals voorgesteld achter de pc wel het masker op gehad, uurtje, soms 2 x 1 uur, op zich gaat dat wel, al vind ik het soliconene gevoel/geur irritant blijven.

Ik houd ook last van die net iets te zware uitademing. Ik heb er ook mee op bed gelegen overdag, gewoon wakker, en qua slang....lastig. Ik dacht altijd dat slag op mn hoofd de enige optie is, maar als je idd wat experimenteert met geleiding, dan zou ik mss ook wel met slang op mn mond kunnen liggen en dan heb ik wat meer keuze qua maskers.

Ondertussen na 2-3 jaar een oproep gekregen mijn data aan te leveren van de levarancier, die moeten naar het zieken huis. Tsja....die heb ik niet. Nou ja, ik kan het uitleggen.

Ik zal ook wat apps installeren, en me melden als de eerste nachetn erop zitten.

Re: Cognitief onderzoek en worsteling met cpap

29
marcom schreef: 30 okt 2022, 14:46 Hartelijk dank voor de info en de steun. Ik heb een citytripje gemaakt afgelopen week en dagelijks 2-3 keer huilend op de grond gezeten, omdat ik niks meer kan filteren. Ik kon nog naar het huisje komen door heel erg veel suiker te eten, iets waar ik niet van houd maar dat hielp me even er doorheen. Ik heeb geen diabetes, maar ee vriend van mij wel en het lijkt heel erg op wat ik met hem wel es meemaakte als de glucose niet goed was.
Met dat verhaal zou ik me toch even melden bij de huisarts. Zeker in combinatie met overgewicht/inspanning zijn schommelingen in je suikerspiegel helemaal niet raar hoor. Zou ik zeker bespreken.

PP heeft gelijk. Als je het aandurft om de EPR zelf in te stellen naar Fulltime en de stand eerst eens op 2 probeert gaat het uitademen een stuk gemakkelijker. Misschien kan hij later wel naar stand 3, maar rustig beginnen. Weet je op welke druk hij ingesteld staat?

Re: Cognitief onderzoek en worsteling met cpap

31
marcom schreef: 30 okt 2022, 19:00 Ik meen dat ie op VAST staat, ik weet het eigenlijk wel zeker. Ik zal er es induiken morgen
Ok, dan is het makkelijk. Als je EPR verhoogt, verhoog dan je insteldruk met dezelfde hoeveelheid. Dus als je EPR van 0 (want nu uit) naar X zet, tel dan ook X op bij je insteldruk. Dit zorgt ervoor dat je EPAP constant blijft (controleer in OSCAR), als je dat niet doet dan kan het zijn dat je meer incidenten krijgt. EPAP stut de ademweg, en we willen daar ademcomfort bovenop, niet ten koste van de stutting van de ademweg.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Cognitief onderzoek en worsteling met cpap

32
marcom schreef: 30 okt 2022, 14:46
Ondertussen na 2-3 jaar een oproep gekregen mijn data aan te leveren van de levarancier, die moeten naar het zieken huis. Tsja....die heb ik niet. Nou ja, ik kan het uitleggen.
Dan is het wel goed om voorlopig steeds 4 uur het masker op te doen want de verzekeraar wil wel dat je je cpap voldoende gebruikt, anders nemen ze hem weer in. Zou jammer zijn als je het kwijtraakt nu je je net hebt voorgenomen het te gaan gebruiken.
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.