Depressieve gevoelens

1
Hallo, ik ben niet helemaal nieuw in deze groep maar toch nog even voorstellen: ben een 71 jarige vrouw,sinds juli aan de ResMed AirSense10Elite, was na een week al gewend aan het apparaat en met de AHI steeds onder de 1, dus superblij, heb wel na ongeveer 6 weken een kortdurende dip gehad, voelde me somber en huilerig, daarna ging het beter, maar de laatste weken steekt de somberte weer de kop op. Ben op de hoogte van evt restklachten, heb oa de webinar van Sandra Houtepen gevolgd, dus weet ook dat de hormoonhuishouding nog hersteld moet worden.
Wat me eigenlijk nog niet duidelijk is of de negatieve gevoelens ook na 5 maanden gerelateerd zijn aan de Apneu , of heb ik "gewoon" een depressie? Anderen daar ervaring mee?

Re: Depressieve gevoelens

2
Hallo Janne, welkom op het forum.

Helaas of gelukkig, heb ik geen last van depressies en kan ik je daar geen antwoord op geven. Hopelijk anderen hier wel.

Voel jij je ondanks de lage ahi score toch nog vermoeid, lusteloos overdag in slaap kunnen vallen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Depressieve gevoelens

3
Janne schreef: 02 nov 2022, 22:13 was na een week al gewend aan het apparaat en met de AHI steeds onder de 1
Het apparaat telt alleen hypopneus vanaf 50%, terwijl een slaaponderzoek hypopneus vanaf 30% telt (gevoeliger). Dus met uw huidige instellingen zou u dus hypopneus kunnen hebben die op een slaaponderzoek opgemerkt zouden worden. Dus het loont wel de moeite om nader naar de data te kijken met OSCAR

Op basis van mijn eigen ervaringen hanteer ik de theorie dat een onbehandelde slaap-ademstoornis de opname van voedingsstoffen uit ons voedsel hindert. Ik vind het in ieder geval verdacht dat ik allerlei tekorten constateerde nadat ik mijzelf begon te behandelen in 2017. Een bloedonderzoek heeft dus zin, allerlei voedingstekorten hebben sterke invloed op onze gemoedstoestand.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Depressieve gevoelens

4
Ik ben al 15 maanden met de therapie bezig en heb nog steeds klachten, het gaat voor sommigen tergend langzaam. Ik zou voor nu zeggen, hoe moeilijk het ook is, doorzetten en zorgen dat je AHI mooi laag blijft. Zorg dat je goed vanuit de buik ademt, en ook al zegt iedereen dat sporten/bewegen goed is, beperk inspanning. Rust is wat mij helpt, net als vermijden van stress en zorgen maken.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.