Geïrriteerde longen

1
Beste lezer, ik gebruik mijn cpap inmiddels 8 maanden en ben blij met alle vooruitgang die ik inmiddels heb geboekt. Echter de laatste twee maanden heb ik regelmatig last van mijn longen. Op dit moment al drie weken achter elkaar. Het voelt alsof je vlak voor bronchitus-aanval zit. Ik hoef niet te hoesten, maar het voelt regelmatig benauwd, soms wat kramp en bij wat meer inspanning zelfs wat pijnlijk.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben of hebben gehad?
Ik ben niet iemand die gelijk bij de dokter op de stoep staat en wil eerst eens onderzoeken of het misschien in verband staat met het gebruik van de cpap.

Hartelijke groet,

Dorothea

Re: Geïrriteerde longen

2
Dorothea, heb je wel eens de filters van jouw apparaat vervangen? Als deze erg vervuilt zijn, dan kan dit wel eens voor een zware ademhaling zorgen. Deze filters wordt bij het ene merk maandelijks vervangen en bij anderen om de twee maanden of per kwartaal of per half jaar. Ik weet niet welk merk cpap je hebt, maar je kunt bij jouw leverancier om nieuwe filters vragen. Ik doe dit elk jaar als ik mijn leverancier bel voor een nieuw masker. Ik vraag dan om het masker en om filters en krijg er meestal 4 toegezonden, ook krijg ik elk jaar een nieuwe kinband, Dit alles wordt verstrekt vanuit het basispakket, dus hoef er niets voor te betalen.

Dus kijk even de filters na. Ook eventueel het filter van het masker. Als je bijvoorbeeld met het Resmed Airfit P10 neusdoppenmasker slaapt, dan kan door vocht aan de binnenzijde het filter gedeelte verstopt raken en dit geeft ook een vervelend effect.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Geïrriteerde longen

3
Dag Ruud, dank je wel voor je reactie. Ik gebruik de Resmed10 Air. Ik heb 2 weken voordat ik de laatste periode van klachten kreeg het filter vervangen. Ik ben inmiddels ook al 5 weken bezig om nieuwe filters te krijgen. Ik bel iedere week, maar heb nog steeds niets ontvangen (ze hebben er inmiddels een spoedbestelling van gemaakt). Verder maak ik gebruik van het neusmasker van Fisher & Paykel model Eson. Het filter wat daar op zit mag eens per week uitgewassen worden. Ik houd me aan de schoonmaak voorschriften van de apparatuur en gebruik alleen gekookt water.
Ik vind het vreemd dat het langere tijd goed gegaan is en nu ineens zoveel problemen geeft.
Kan het apparaat ook van binnen vervuilen, ondanks het filter?

Groetjes, Dorothea

Re: Geïrriteerde longen

4
de luchtinlaat en de zijkant waar de watertank zit zijn de enige openingen van het apparaat. Dus vervuiling zou tegengehouden moeten worden door het filter. Heb je al eens de EPR functie stand 1 uitgeprobeerd? Deze functie vergemakkelijkt het uitademen tegen de luchtstroom in.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Geïrriteerde longen

6
De EPR functie kan alleen worden ingesteld vanuit het klinisch menu. Dit menu wordt dus door artsen en leveranciers bediend. Het kan zijn dat men dit wel op Aan heeft staan. Je kunt dit zien door te kijken in het menu Mijn Opties. Als je daar EPR ziet staan dan is het in iedergeval op Aan gezet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar