Erik stelt zich voor

1
Beste allemaal,

Mijn naam is Erik, 56 jaar en woonachtig in Heerenveen. 2 Zoons en gelukkig getrouwd.

Na bijna 1,5 - 2 jaar erg slecht te hebben geslapen, oververmoeid te zijn geweest, kreeg ik van mijn vrouw de feedback dat mijn adem tijdens het slapen stokte. Dat ik snurkte, was mij wel bekend maar dat mijn adem echt stokte, niet. Wel schrok ik steeds vaker wakker met het gevoel dat ik bijna geen adem kreeg.

Enfin, slaaptest gedaan en er werd bij mij slaapapneu geconstateerd. Inmiddels ben ik zo'n 4-5 maanden bezig om mijn waardes naar beneden te krijgen. Ook ik ben vaker moedeloos dan hoopvol geweest. Maar de laatste weken gaat het steeds beter.

Ik heb een ResMed AirSense 10 autoset in gebruik en gebruik weer mijn eerste neusmasker (Respireo Soft Nasal M). Inmiddels wat vaker met een kinband. Ik heb de ResMed P10, ResMed Quattro Air, F&P Flexifit 432 geprobeerd, maar komt steeds terug op dat eerste masker. Niet het meest comfortabele, maar het sluit goed.

Omdat ik een chronische bijholte aandoening heb, ben ik nog steeds op zoek naar een comfortabel full face masker. Maar dat terzijde.

Ik lees de berichten (niet alle, dat lukt me helaas niet) met veel plezier en interesse. Wat ik tijdens mijn traject/behandeling heb geleerd, is dat je zelf veel moet en kan uitdokteren. Dus ben ik hier regelmatig te vinden.

De afgelopen week is het mij gelukt om continu onder de 5 AHI te komen. Voor mij is dat best wel een lange "strijd" en zoektocht geweest. Naast de AutoSet heb ik op verzoek van de longarts nog even een zijstapje gemaakt naar een CPAP maar de druk was zo laag, dat ik meer bezig was om lucht uit het masker zien te krijgen dan dat ik kon slapen. En ik ben al een moeilijke slaper.

Echter afgelopen nacht: een AHI van 0,9. Ik moest vanochtend mezelf even in mijn ogen wrijven om het te geloven. Mijn instellingen zijn 8-10,6, soft respons, een slimline slang (met hoes) en de vochtigheid op standje 3 en deze keer een kinband.

Maar wat schetste mijn verbazing: mijn ResMed stond ingesteld op Volgelaat terwijl ik een Neusmasker gebruikte. Dus ik ben heel benieuwd wat nu het verschil is tussen de standen Kussentjes, Neus en Volgelaat. Ik snap dat daar andere maskers bij horen, maar wat doet het precies? En wat doet een Volgelaat stand bij een Neusmasker?


Met vriendelijke groet,
Erik
ResMed AirSense 10 Autoset + Respireo Soft Nasal

Re: Erik stelt zich voor

2
Dulac66 schreef: 04 nov 2022, 12:08 Maar wat schetste mijn verbazing: mijn ResMed stond ingesteld op Volgelaat terwijl ik een Neusmasker gebruikte.
Die instelling heeft niets te maken met afgegeven druk etc., het beinvloedt alleen de lekkageberekening.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Erik stelt zich voor

5
Welkom, gebruik je ook de epr functie van de Resmed Airsense 10? Druk verlaging tijdens de uitademing maakt het ademhalen bij een hogere inademing druk makkelijker.

Een verwarmde slang kan ook nog helpen om beter te slapen. Kost voor de Resmed Airsense 10 slechts €31,95 bij Vivisol en Vitalaire. Die van de Resmed Airsense 11 is het dubbele.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar