Cpap laten schoonmaken aan binnenkant vanwege schimmel in slaapkamer

1
In August te horen gekregen dat ik ernstig slaap apneu heb. Iets wat ik me bijna niet kan voorstellen. Maar het zij zo. Ik ben 38, vrouw, rook en drink niet en heb een normaal postuur. Ook ik dacht dat slaapapneu alleen hele oude, iets te dikke mannen overkwam. How wrong was I?

Ik slaap sinds juli in mijn moeders huis vanwege verbouwing in m'n appartement. Daarnaast heb ik zorg voor m'n moeder. M'n moeder slaapt beneden momenteel en ik in haar 30 jaar oude waterbed. Ze heeft veel vochtproblemen in huis en ook schimmel in de gang en ik zag ook de slaapkamer. Er is een lekkage geweest op zolder die naar de 1e verdieping is gedruppeld en daarnaast heeft het waterbed jaren terug een lek gehad. Haar tapijt is al 30 jaar oud en nooit vervangen. Ook het behang is nog nooit vervangen. Het ruikt muf overal.

Ikzelf ben astma patient maar heb qua astma geen last gehad in haar huis. Mijn partner daarentegen wel. Wel zijn bij mij 9 weken terug ernstige sinusitis symptomen ontstaan zoals heftige hoofdpijn, oogpijn, druk op 't oog, pijn aan m'n neus, wangen en tanden. Een dronken gevoel en ontzettende duizeligheid en vermoeidheid die vanuit m'n ogen komt. Ook het zicht in m'n rechteroog is soms minder als de hoofdpijn op z'n ergst is. Dit ontstond in dezelfde periode toen ik met de cpap begon. Eerst een geleende van de kliniek. Toen een eigen resmed 10 auto set. Na het gebruik van de geleende cpap begonnen m'n klachten. Die zijn niet meer weg geweest, ook na het stoppen met cpap niet. Ik heb een antibiotica kuur gehad die amper hielp en nu zit ik aan de corticosteroïde neusspray van de KNO. Vrijdag krijg ik de uitslag van de CT scan. Ik heb geen loopneus of koorts.

Mijn theorie:
Ik denk dat de geleende cpap een schimmel had waardoor ik ziek ben geworden. Of er is een schimmel van de slaapkamer in m'n moeders huis in m'n cpap gekropen... Ik heb namelijk nooit een verkoudheid. De laatste keer was 10 jaar terug. En holten ontstekingen heb ik al helemaal nog nooit in m'n leven gehad. Man man man wat voel ik me ellendig. Ik zat huilend aan het bureau van de KNO arts vorige week. Ik weet wat migraine is. Heb het vaak gehad. Maar niet 9 weken aan een stuk. Om gek van te worden!

De KNO arts liet me oa weten dat ik een tussenschot heb dat scheef staat en hij dit kan opereren om zo de cpap beter z'n werk te laten doen. M'n rechterneusgat gat zit ontzettend dicht. Dus niet zo gek dat het cpap neusmasker niet goed werkt. Althans.. Het werkte wel voor de apneus maar ik krijg er overal pijn van in m'n neus en gezicht.
Ik heb gelezen over fungal sinusitis. Die je door oa schimmel in huis kunt oplopen. En ik slaap bij mam dus wordt nog steeds eraan bloot gesteld.

Nu heb ik m'n nieuwe cpap ook in haar huis en slaapkamer gebruikt. En ik ben dus bang dat als ik die straks uiteindelijk thuis weer ga gebruiken na een evt behandeling dat ik opnieuw die schimmel in m'n neus ontvang!

Mijn vraag is dus: kan ik dit als reden opgeven zodat hij OF grondig van binnen wordt gereinigd of ik een vervangende krijg? Ik durf er gewoonweg niet mee te slapen omdat ik er zeker van ben dat ik er ziek van ga worden. En de hel waar ik momenteel in zit wil ik niet nog eens mee maken.

Heeft iemand hier antwoord op? Ik vind deze reden legitiem om een andere nieuwe cpap te ontvangen. Maar vind de verzekering dat ook?

Re: Cpap laten schoonmaken aan binnenkant vanwege schimmel in slaapkamer

2
Meten is weten. Wellicht kunt u een monstertje laten nemen van uw CPAP en laten kweken door een lab.

In de tussentijd kan een ultrafijn "antibacteriele filter" zoals men ook in het ziekenhuis gebruikt soelaas bieden. Wel de instelling voor AB filter activeren in het klinisch menu.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i