Re: Benauwd

21
Wat veel kennis en ervaring hier! Nooit bij stilgestaan dat omdraaien effect kan hebben op de machine…Vannacht wel mn REM slaap tijd gehad met net geen 5 uur slaap dus das wel beter dan 2x3 uur.
Gek is dat ik daarna pas last krijg van het neusmasker wanneer ik probeer verder te slapen. Wat niet echt lukt. Wonderlijk fenomeen. En ook nieuw, dat had ik voorheen niet. Neusmasker voelt dan te klein ineens, opgesloten. Ach ik zit ook slecht in mijn vel (deoressie) dat helpt natuurlijk ook niet echt.

Re: Benauwd

22
Als de therapie aanslaat, heb je minder ademstops, slaap je dieper en beter, rust je veel meer dan zonder therapie. Veel mensen ervaren dan ook dat men voor het gevoel minder slaapt. Vijf tot zes uur ipv 8 tot 10 uur daarvoor. De slaap is nu/of wordt veel beter, waardoor je uit geruster gaat ontwaken. Nu de slaap duur weer opbouwen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Benauwd

23
Snurkofoon schreef: 01 nov 2022, 06:49 Wat veel kennis en ervaring hier! Nooit bij stilgestaan dat omdraaien effect kan hebben op de machine…Vannacht wel mn REM
Je omdraaien heeft geen effect op je therapie hoor. Dat het apparaat ten onrechte een centrale apneu vaststelt als je je adem inhoudt bij het omdraaien klopt wel, maar bij een vaste druk wordt de therapie daardoor niet anders. Vaste druk is vaste druk...

Zelf heb ik nooit kunnen slapen met een neusmasker als de Eson 2. Was mij te benauwd, gaf een claustrofobisch gevoel, omdat het zo dicht rond de neus zit.

Re: Benauwd

24
Bijna 7 uur geslapen vannacht, met een keer wakker worden. En AHI VAN 0,2 ! Geweldig dus. Was vroeg gaan slapen om 22 u na fysiek werk en wandelen Dat helpt ook kennelijk. Ik werd wakker omdat de kinband schuift en ik met open mond slaap. Niet goed voor mijn luchtwegen. Misschien toch weer vlgelaatasker vragen? De punt vorm van mijn hoofd doet de kinband schuiven. Of zijn daar tips voor?

Re: Benauwd

25
Goed resultaat dus. De therapie met de Cpap werkt het beste met een neus of neusdoppen masker. Eigenlijk, persoonlijk, neusdoppen masker. Deze verschuift minder snel. Een full face masker geeft vaak een veel hogere AHI, althans bij mij vrijwel altijd boven de 5 per uur en daarom moet je goed kijken naar de vorm van de kinband.

Ik heb deze en dan de verstelbare (adjustable)

https://www.amazon.com/Chinstrap-CPAP-Ruby-Large/dp/B00K7L4GL6

Deze verschuift niet, maar is moeilijk te verkrijgen. Maar deze vorm kinband vind ik het best zittende.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Benauwd

27
Kan altijd natuurlijk, maar dat kun je nooit meer bewijzen als je het apparaat niet meer in huis hebt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Benauwd

28
@Snurkofoon dat kan ook verklaard worden door de "Flex" van non-bilevel Philips Respironics apparaten. Deze werkt voor veel mensen averechts en geeft een benauwd gevoel.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Benauwd

29
Ik heb nu een Resmed Airsense 10 Elite
Kan de ozaspleeg daar iets aan bijstellen om die benauwdheid te voorkomen? Is dus bij het inslapen. Heb de “ramp” er al afgehaald. Dat is wel wat beter maar niet genoeg
Vannacht worsteling met stukjes van 2 uur slaap….

Re: Benauwd

32
Als de druk te laag is, bijvoorbeeld 4 cmh2o, dan heb je het sowieso vaak te benauwd bij het gebruik van het apparaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Benauwd

34
Vraag aan je OSA-verpleegkundige of de druk op 8,6 kan worden gezet en dan met epr stand 2.

Je hebt dan een druk bij het inademen van 8,6 cmh2o en bij het uitademen een druk van 6,6 cmh2o.

Probeer dit gewoon een paar dagen uit.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Benauwd

35
Een update: net 8,5 uur geslapen met ahi. 0,5 en slaap met dromen….
Hoe dat ineens kan na dat geworstel met 5 uur slaap en oplopend ahi?
Ik kreeg een kuurte slaappillen….. wilde ik niet want verslaven en spierverslappednd en dus meer ahi dacht ik…blijkt voor Prometazine dus niet waar vooralsnog. Nu even een paar goede nachten en dan weer afkciken van deze pillen natuurlijk. Wel fijn te weten dat piekeren en spanning tot al die probleen leidden. Nu verder met werken aan dat stuk.

Re: Benauwd

36
De Cpap heft de obstructieve ademstops blijkbaar nog gewoon op, die door het verslappen van de spieren kunnen ontstaan. Mijn moeder gebruikt een half tabletje zolpidem om in slaap te komen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Benauwd

38
Deze nacht weer zonder slaappil. Ging niet lekker. Eerst kleiine 2 uur slapen met ahi 9! Wakker opgezeten paar keer geprobeerd maar inslapen ging niet. Tegen half zes weer ingeslapen paar uurtjes. Gedroomd, wakker geworden met toch niet echt vrij ademen ondanks verwarmde slang op 27 en vocht op 6. Ook Condens vorming weer. Wat een getob.
Alles bij elkaar dan toch enkele uren geslapen maar met onderbreking en het wakker liggen telt ook mee he in de cijfers van de cpap.ik weet niet goed wat te doen dan maar verder wennen. Met slaappil promethazine ging het wel beter maar ja als het niet perse hoeft dan liever geen slaappil he. Ook vraag ik mij af hoe dat werkt. Ben je gewoon te suf met pil om te merken dat je niet vrij ademt? Dat klinkt niet fijn. Geen koppijn dus zal geen heringeademde lucht zijn. Maar puur inslaapprobleem. Ben depressief en gespannen dat helpt ook niet erg natuurlijk. Als ik hier lees met welke combinaties van kwalen medebezoekers worstelen dan ben ik bijna beschaamd om mijn dingen voor te leggen. Maar ik weet ook dat slaapproblemen alle andere dingen uitvergroten en benadelen. Het hele fijn technische iver oscar en filters en zo gaat me boven de pet vooralsnog. Ik wilde dat er simpele oplossingen waren voor dat inslapen. Ik wandel overdag regelmatig en zo dus doe er wel wat aan