Maskergedoe

1
Ik ben Anite, 50 jaren jong en ik maak nu 8 weken gebruik van een cpap .
Mijn AHI zijn van 33 naar 0 gegaan, dat is dus prima. Ik slaap echter wel slecht, want ik zit te hannesen met mijn masker.
Ik begon met een eson2 maat s. Dat deed me zeer op mijn neus, vooral bij de verdikte stukken. Ook had ik het gevoel dat de 'flapjes' die naar binnengaan, teveel voor mijn neusgaten zaten. Als ik me omdraai in bed, dan verschuift het masker en krijg ik lekkage.
Het neusstukje leek te klein en ik zou van Mediq een maat m opgestuurd krijgen.
Dat duurde 4 weken, want het moest uit het buitenland komen. na 4 weken nog niks, dus gebeld en blijkbaar was het verkeerde besteld. Poging twee leverde me een maat m neusstukje op, maar dat was veel te groot, dat kwam in mijn oog. Ik denk dat ik er qua maat precies tussen zit. Die bestaat niet, dus toen kreeg ik de philips 3100 NC, under the nose cradle.
Dat heb ik gister overdag een tijdje gedragen om eraan te wennen, prettig vond ik het niet, maar ik kon er mee ademen.
Tot ik gister ging liggen, ik kreeg het ontzettend benauwd. Probeerde me op mijn ademhaling te focussen en rustig te blijven, maar het uitademen lukt slecht. Ik kon mijn uitademen voor mijn gevoel niet afmaken. Hierdoor ging ik steeds oppervlakkiger ademhalen. Ik heb het een half uur geprobeerd, mezelf toegesproken dat het écht moest lukken en het vast tussen mijn oren zat, maar het lukte niet.
Ik was verder niet in paniek, maar wel moe en heb mijn oude masker weer opgezet.
Heeft iemand tips? Is het een kwestie van doorzetten of toch verder zoeken? Mijn apparaat stond op dat moment nog maar op 4 ingesteld.

Re: Maskergedoe

3
Dag Anite, welkom.

Je schreef dat je apparaat nog op 4 stond ingesteld, gebruik je de aanloop stand? En dan beginnen op 4?
Dit kan benauwdheid veroorzaken omdat je een poos weinig lucht krijgt, de benauwdheid kan variëren per masker.
Misschien eens proberen zonder aanloop stand en meteen met de volle druk, dit went zeer snel.
Verder advies over welk masker nou goed is, dat is een kwestie van uitproberen. Veel mensen slapen met een P30i masker, deze heeft neusdopjes welke lichtelijk in de neus zitten en goed afsluiten, ook kun je makkelijk draaien in bed want de aansluiting van de luchtslang zit boven op je hoofd. Wellicht eens proberen?

Re: Maskergedoe

4
Henk22 schreef: 23 nov 2022, 12:57 Je schreef dat je apparaat nog op 4 stond ingesteld, gebruik je de aanloop stand?
Ik gebruik idd de aanloopstand. Heb er wel aangedacht om die uit te zetten, maar als hij direct op 7 begint, heb ik dan niet nog meer moeite met uitademen? Want daar kwam het gevoel van benauwdheid vandaan. Er kwam voor mijn gevoel zoveel lucht aan, dat ik weer moest gaan inademen, terwijl ik nog niet klaar was mt uitademen.
persluchtpiraat schreef: 23 nov 2022, 12:22 Welk merk/model?
Löwenstein prisma smart

Re: Maskergedoe

6
Slaapmutsje schreef: 23 nov 2022, 14:15 Er kwam voor mijn gevoel zoveel lucht aan, dat ik weer moest gaan inademen, terwijl ik nog niet klaar was mt uitademen.
Je zou Softpap eens kunnen proberen op de Lowenstein om uitademen te vergemakkelijken. Stand 1 geeft uitademingsdruk van 6 en op stand 2 is de uitademingsdruk 5. Als je dit zelf niet kunt of mag wijzigen kun je dit vragen aan het ziekenhuis of de contact persoon van de leverancier. Overigens apart dat je met het Eson2 masker geen last had van de tegenwind.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Maskergedoe

7
Even aan het prutsen geweest en ik heb de aanloopstand nu uitgezet en de softpap van 1 naar 2 gedaan. Dat lijkt beter te gaan. Vanavond nog maar een keer proberen.
Het masker zelf voelt wel fijn aan, het is minder plomp dus ik zou het wel fijn vinden als dit werkt.

Bedankt voor het meedenken.

Re: Maskergedoe

9
Het ging voor geen meter :( :(
Geen idee hoe het komt, is het verklaarbaar als het zittend redelijk gaat en liggend niet?
Het was nog erger dan de dag ervoor, het uitademen ging wel beter, maar nog lang niet zoals het hoort. Normaal duurt bij mij het uitadmen langer dan inademen, maar dat kreeg ik gewoon niet voor elkaar. En mijn hart ging zo tekeer, dat ik er na 5 minuten mee gestopt ben. Ik voelde me voor ik ging liggen niet angstig ofzo, maar toen mijn hart tekeer ging (bonken) toen raakte ik wel gespannen. Dat helpt natuurlijk ook niet mee.
Andere masker weer aangesloten en dat ging direct weer goed. Ik begrijp er eerlijk gezegd niks van.

Re: Maskergedoe

10
Vervelend dat het voor geen meter ging. Het lijkt dan toch masker gerelateerd als het met het andere masker wel goed gaat. Misschien toch gewoon verder proberen met je eerste masker. Omdat je aangeeft dat je uitademing langer is dan de inademing kan de softpap je ook in de weg zitten. het creëert toch een gedwongen adempatroon wellicht ga je er zelfs door hyperventileren. Ik kon zelf niet overweg met Softpap instelling van de lowenstein het ging te snel voor mij.

Bij lowenstein is er ook geen mogelijkheid om je ademfrequentie te synchroniseren dmv trigger/cycle en easy breath net zoals bij Resmed. Vanaf het moment dat ik Softpap had uitgezet op de Lowenstein kon ik direct een hele nacht doorslapen. Moet wel zeggen ik sliep met een vaste druk van 6 cmh20 en daar was goed tegen uit te ademen.

Het kan ook zijn dat je ademfrequentie in wakkere toestand lager ligt dan als je slaapt. Als ik wakker lig met masker op adem ik tussen de 8 en 12 x per minuut. In slaap 😴 14 a 15x per minuut hierdoor had ik problemen met die softpap instellingen.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Maskergedoe

11
Dat is jammer, het zou toch mooi geleidelijk moeten gaan, dat in en uitademen.
Zo'n apparaat moet eigenlijk pas druk verlagen als je klaar bent met inademen, anders gaat hij je voor de voeten lopen. Zoiets heb ik bij Resmed nooit geconstateerd.
Ik zou je adviseren om kontakt met je apparatuurverstrekker op te nemen en dit duidelijk uit te leggen. Neem geen genoegen met instellingen welke jouw niet voldoen. Desnoods je arts raadplegen.
Ze zijn verplicht om de therapie goed te laten verlopen, eventueel met een ander apparaat.

Re: Maskergedoe

12
Angelo72 schreef: 24 nov 2022, 12:01 het creëert toch een gedwongen adempatroon wellicht
Het kan zijn dat de bilevel implementatie van Lowenstein rommel is, daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Nog een reden om bij Philips (de beste bilevel implementatie) of ResMed (redelijk) te blijven.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Maskergedoe

13
Henk22 schreef: 24 nov 2022, 12:26 Zo'n apparaat moet eigenlijk pas druk verlagen als je klaar bent met inademen, anders gaat hij je voor de voeten lopen.
Dit is absoluut niet het geval bij de lowenstein. Softpap gaat echt aan de haal met je ademhaling. Ik denk dat @persluchtpiraat gelijk heeft en dat dit rommel is van lowenstein. Dat er ook geen mogelijkheid is om dit wat beter te synchroniseren dmv instellingen zal voor veel problemen zorgen bij lowenstein gebruikers.

Ze worden met bosjes uitgedeeld maar ook verdacht veel terug ingeleverd bij het ziekenhuis waar ik zat. Ik vrees dat dit geen toeval is. Werk aan de winkel voor lowenstein.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen