begeleiding gebruik CPAP

1
In 2016 ben ik gediagnosticeerd met 48 ademstops per uur en sindsdien gebruik ik een CPAP zonder al teveel problemen.
Ik ben destijds gediagnosticeerd in de slaapkliniek van het Slotervaart ziekenhuis Amsterdam en dat ging een jaar later failliet.
De begeleiding voor zover die er toen was, hield op te bestaan. Mijn huisarts weet eigenlijk vrijwel niets over OSAS en de begeleiding ervan.
Daardoor weet ik eigenlijk niet zo goed of ik nog verdere vormen van begeleiding nodig heb. Ik heb tussentijds 1x de SIM kaart uit laten lezen en dat was toen goed.
Is dit voldoende als je verder geen klachten hebt of is toch bijvoorbeeld een jaarlijks begeleidingsgesprek noodzakelijk en uitlezen van de CPAP?

Ik heb nu het gevoel dat ik de CPAP op "goed geluk" gebruik.

Heeft iemand een goede tip?

Re: begeleiding gebruik CPAP

2
Eigenlijk gebruikt heel Nederland de CPAP op goed geluk. Niet dat ik zeg dat dat goed is, maar ik constateer. Meer bovenop de zaak zitten zou te veel geld kosten in ons gierige systeem.

De begeleiding bestaat uit de standaard problemen, zoals maskerlekkage, vervanging onderdelen en natuurlijk het "getalletje" de zgn. AHI die zelfs volgens de OSAS Richtlijn 2018 helemaal niets betekent. (Zoek in dit document op het trefwoord "verlaten") Er zijn genoeg verstoringen aan de ademhaling die niet worden opgenomen in de AHI, waar men zwaar aan kan lijden. Mijn AHI was nooit hoger dan 2,5 bij 3 slaaponderzoeken.

Men zal waarschijnlijk zeggen, uw "getalletje" is lager dan 5, dus alles is goed. Als u geen klachten heeft, dan is het wellicht in orde. Als u wel klachten heeft, dan loont het om dieper naar de ademhaling te kijken, en het getalletje dat niets betekent links te laten liggen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: begeleiding gebruik CPAP

5
Beste Gerard W,

Ook de leverancier is verplicht om jaarlijks te controleren hoe het met de patient gaat. Zij kunnen het apparaat hiervoor uitlezen, als je apparaat met de cloud is verbonden, of via de SD kaart in je cpap. Mogelijk kun je via hen inzicht krijgen over de kwaliteit van de therapie.
Aller belangrijkst is natuurlijk of je nog klachten hebt, als je geen klachten hebt is de therapie effectief.

Mvgr

Harks37