Betrouwbaarheid eerste behandelfase

1
Hallo! :)

Ik heb een vraagje over de interpretatie van data in OSCAR en false-positives.
Eerst achtergrond: recent gediagnosticeerd na slaaponderzoek in ziekenhuis, AHI oplopend tot ~55; vrijwel uitsluitend hypopneus. Gemiddeld rond de 35 per uur over de gehele nacht (7 uur slaap). Nu gestart met de proefperiode in APAP en het leek me leuk om te kijken in OSCAR hoe de start van mijn behandeling er uit ziet en of mijn AHI gekelderd is ten opzichte van mijn nacht in het ziekenhuis.

Daar zie ik dat het apparaat een AHI (dik) onder de 5 meet, gemiddeld tussen de 2 en 3; de hoogste gemeten is 5.5 (waarvan 4 CA). Dat is natuurlijk geweldig nieuws, ik neem aan dat dat betekent dat het apparaat z'n werk doet en CPAP voor mij goed lijkt te werken tot dusver! Maar iets dat ik gek vind is dat er staat dat ik een behoorlijk aantal CA's heb - "open luchtweg". Ik heb nauwelijks AI noch H, hij meet vrijwel enkel CA's. Daar vroeg ik me van af of dit heel toevallig door het apparaat gemeten kan worden onder een van deze twee omstandigheden:
A.) als je mond openvalt? Ik gebruik een neusmasker en heb een paar keer gehad dat m'n mond openviel/mondblazen. Als ik kijk naar sommige tijden waarop dat plaatsvindt, komen sommige overeen met de opmerkingen van mijn wederhelft dat ze opeens een menselijke ventilator naast zich had liggen waarvan ze de mond dicht moest duwen. EN/OF
B.) Als je lang probeert uit te ademenen i.v.m. gewenningsproblemen (niet geheel uitademen/idee te weinig lucht krijgen)

Kan dat kloppen, of is dat toevallig? Want bij het slaaponderzoek waren welgeteld 0 CA's en volgens OSCAR na uitlezen van het apparaat zijn er rustig 7 tot 10 CA's per nacht. Als ik de CA's wegfilter uit de data, dan is mijn AHI zelfs lager dan 1 nu! Schril contrast met mijn nachtje thuis (toen AHI ~13 gemiddeld) en in het ziekenhuis (AHI ~35 gemiddeld.).

Dank voor enige toelichting die u kunt verschaffen. Ik zal dit uiteraard overmorgen ook nog vragen bij de verpleegkundige, al weet ik niet of die er blij van worden dat ik zelf al naar de resultaten heb gekeken. Maar ik heb er gewoon interesse in dus wilde het gewoon graag zien. :)

Re: Betrouwbaarheid eerste behandelfase

2
AHiHiHi schreef: 28 nov 2022, 15:11 volgens OSCAR na uitlezen van het apparaat zijn er rustig 7 tot 10 CA's per nacht
Het kan heel goed zijn dat je dan je omdraait. Als we ons omdraaien dan houden we onze adem in, en dan registreert de CPAP een CA. Bij het slaaponderzoek zijn ze wat slimmer, dan tellen ze 'm niet.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Betrouwbaarheid eerste behandelfase

5
Bedankt voor de reacties!
persluchtpiraat schreef: 28 nov 2022, 15:41 Het kan heel goed zijn dat je dan je omdraait. Als we ons omdraaien dan houden we onze adem in, en dan registreert de CPAP een CA. Bij het slaaponderzoek zijn ze wat slimmer, dan tellen ze 'm niet.
Dat kan ook nog natuurlijk. Bij 't slaaponderzoek meten ze idd ook je beweging, dus makkelijker correleren. :)
RuudJ schreef: 28 nov 2022, 16:37 Het apparaat zelf kan ook centraal apneu uitlokken of opwekken. Als de druk bij jou hoog is ingesteld kan dit ook CA veroorzaken.

Hoe hoog is de ingestelde druk?
Hij staat op dit moment nog in APAP-stand en ramt ergens tussen de 4 en 10 naar binnen naar gelang behoefte volgens het apparaat.
In OSCAR staat dat de mediaan over de afgelopen week 7.34 is. De piek ligt op 10, daar lijkt hij soms wel een uur op te hangen. Een statistiek genaamd "95% druk", waar ik me nog niet over ingelezen heb, staat op 9.63. De gemiddelde AHI sinds aanvang lijkt, als CA eruit geschrapt wordt, uit te komen op 0.61! Dat klinkt heel netjes komend van 35 gemiddeld. :) Als ik de data goed begrijp tenminste. Absolute beginner natuurlijk, haha.
persluchtpiraat schreef: 28 nov 2022, 17:28 Diepe teug inademen voor de "CA" betekent: het is geen CA.
Dit kan ik helaas nog niet echt goed aflezen, moet ik de software nog voor leren kennen denk ik. Uit de grafieken die ik vluchtig heb bekeken kan ik zo snel niet opmaken dat er een zware ademteug aan vooraf gaat, louter uitademen en dan een afvlakking in de curve.

Re: Betrouwbaarheid eerste behandelfase

6
Hi,

M.b.t.:
"Een statistiek genaamd "95% druk", waar ik me nog niet over ingelezen heb, staat op 9.63."

Kan iemand me vertellen wat dat nu precies is? Ik heb geprobeerd te zoeken, maar "95%" mocht ik niet als zoekterm ingeven. Dus even via Google geprobeerd, maar daar gaat het steeds over 95% lekkage. Ik heb het over de druk.

Achtergrond: de CPAP is weer in APAP-modus gezet (max. 8.6) n.a.v. bergafwaarts gaande resultaten.
Nu geeft ie dus aan "95% druk: 8.06". Waar gaat die 95% over?

Re: Betrouwbaarheid eerste behandelfase

7
Achtergrond: de CPAP is weer in APAP-modus gezet (max. 8.6) n.a.v. bergafwaarts gaande resultaten.
Nu geeft ie dus aan "95% druk: 8.06". Waar gaat die 95% over?
In feite wordt hiermee gezegd dat 95 % van de gemeten tijd dat de cpap aan heeft gestaan de druk onder de 8,06 cmH2o is gebleven.
Dus 5 % boven de 8,06 cmH2o en onder of gelijk aan 8,6 cmH2o.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar