Nog steeds twijfelachtig over al dan niet slaapapneu

1
Hallo,

Ik ben een 31 jarige gezonde man, woonachtig in België, en vaak moe. Hoewel ik besef dat de geestelijke conditie een factor speelt in 'moe' zijn heb ik toch meer twijfels ivm apneu. Ik sport vaak (bodybuilder type), loop elke week een tiental kilometers. Ik weeg 90kg bij 1.80m. Savonds voel ik mij fris, maar elke ochtend voelt het alsof ik onder een trein gelegen heb. Heb ook wel last van bruxisme en restless legs, kortom stress. Licht verhoogde bloeddruk.

In 2014 liet ik reeds een slaaponderzoek uitvoeren. De longarts gaf het advies vermageren (omdat bmi volgens de regel te groot was. Vetpercentage was toen echter 15% dus ik vond die theorie onzin). Volgens de arts had ik lichte apneu, die beneden een kritische grens voor cpap was , en hij gaf aan dat mijn moeheid niet van de apneu kwam wegens te laag. Ik heb een stukje van het verslag van toen als bijlage hier gezet, misschien zijn er onder jullie kenners die deze cijfers beter kunnen evalueren.

Ik heb het al die jaren proberen laten rusten, toch voel ik mij nog steeds niet fris, en moet ik mezelf in de ochtend verdertrekken. Misschien toch even een nieuw slaaplabo , wat denken jullie?

Bedankt! Grts, Kristof
Bijlagen

Re: Nog steeds twijfelachtig over al dan niet slaapapneu

2
Welkom op ons forum.

Gezien de cijfers op het rapport had je toen lichte apneu als je alleen kijkt naar het gtal 14,7/uur.

In België hanteert men het beleid dat men pas met behandeling start vanaf 15/uur.

In feite ben je in rugligging een zware apneu patiënt vanaf een AHI van 30/uur

Dit alles vond plaats in het jaar 2014.

Inmiddels leven we in 2022 en voordat er een nieuw onderzoek heeft plaatsgevonden zal het 2023 zijn.

De AHI zal nu ongetwijfeld boven de 15/uur liggen.

Hoe dan ook, men had in 2014 al moeten starten met de Cpap behandeling. Jouw klachten moe(s)ten behandeld worden en er had niet gekeken moeten worden naar de AHI score.

Voorkom nu rugligging en vraag zo snel mogelijk een nieuwe slaap test aan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nog steeds twijfelachtig over al dan niet slaapapneu

3
In nederland starten ze al met apneu behandeling vanaf ahi 5. In belgie en engeland pas vanaf 15 ahi. Waarschijnlijk vanwege kostenbesparing... Best goed om je arts hier eens op aan te spreken.

Er is een link tussen bodybuilding en apneu; https://www.encinosleepandtmj.com/sleep ... ybuilders/
AirCurve™ 10 VAuto - ResMed (bipap), airfit N30 masker, mond afgetaped. Nog op zoek naar juiste instelling bipap.

Re: Nog steeds twijfelachtig over al dan niet slaapapneu

7
Ik heb al jaren diverse klachten en al ruim 1 jaar CPAP therapie. Over de tijd ben ik er steeds meer van overtuigd dat 1) ik lichte slaapapneu heb en 2) dat de klachten komen van een combinatie van slaapapneu en stress. In mijn geval is de stress een combinatie van factoren, maar belangrijk is dat daarin sporten (overtraining) de belangrijkste factor lijkt. Gezien jouw verhaal zou dat een deel van je klachten kunnen verklaren.

Uiteindelijk ben ik heel lang gestopt met sporten en inspanning omdat ik simpelweg te moe was (denk ruim een jaar) en toen was ik "ineens" weer de oude. Na een tijdje heel voorzichtig begonnen met hardlopen (echt korte stukjes, lage intensiteit) en na een paar sessies waren alle klachten terug en nu maanden later zijn de klachten nog steeds deels aanwezig. Maar ook nu weer: stoppen met sporten en de klachten nemen af. Klachten zijn o.a. spierpijn (benen, kaak, knieën, biceps, enkels .... dus eigenlijk overal maar elke dag anders), hartritmestoornissen en een keihard bonkend hard (intensiteit) en zeer gevoelig voor alcohol en bepaald eten zoals frituur (triggert hartritmestoornissen).

Leuk is het niet, stoppen met sporten als je graag sport, maar ik ben liever "onfit" dan doodmoe. Hopelijk kan ik ooit sporten weer oppakken.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.

Re: Nog steeds twijfelachtig over al dan niet slaapapneu

8
Dah Hoeksel,

Sporten geeft je mentale energie maar kost ook lichamelijke energie. Icm eventueel apneu kan ik me zeer zeker voorstellen dat de balans hierdoor niet in evenwicht is, en de neiging om niets te doen aantrekkelijk wordt. Als ik dit relativeer met het feit dat wij als mens (denk ik) gemaakt zijn om te bewegen (expressie) probeer ik toch steeds sport als uitlaatklep te handhaven (om het tegenovergestelde zijnde depressie te vermijden). Daarom zoek ik instinctief de oorzaak van klachten vaak elders. Overdaad schaadt uiteraard, daar sluit ik me volledig bij aan.

Dat terzijde , op de duur weet je niet meer wat van waar komt, en of (lichamelijke en psychische) stress nu een symptoom of een oorzaak is. Op de duur denk ik ook , stel je niet aan (net zoals anderen denken). Je zou er maar gek van worden in je zoektocht naar fitheid! :)

Gisterenavond een brakke slaaptest-nacht gehad in het ziekenhuis , bah. Toch weer even geschrokken van de hoeveelheid kabeltjes en ontiegelijke jeuk aan men hoofd.
Hoop toch wel een 5 a 6 uren representatieve slaap gehad te hebben. Het ontbijt maakte dan weer veel goed. Volgende maand (meh) op consultatie voor de resultaten.

Grts,

Re: Nog steeds twijfelachtig over al dan niet slaapapneu

9
Hoeksel schreef: 03 dec 2022, 11:31 Ik heb al jaren diverse klachten en al ruim 1 jaar CPAP therapie
Alternatieve theorie: je bent niet adequaat behandeld en hebt als het gevolg daarvan exercise intolerance?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nog steeds twijfelachtig over al dan niet slaapapneu

11
kr1st0f2 schreef: 03 dec 2022, 13:41 Dat terzijde , op de duur weet je niet meer wat van waar komt, en of (lichamelijke en psychische) stress nu een symptoom of een oorzaak is. Op de duur denk ik ook , stel je niet aan (net zoals anderen denken). Je zou er maar gek van worden in je zoektocht naar fitheid! :)
@kr1st0f2 @Hoeksel
Herkenbaar wat het sporten betreft al lopen de klachten wel wat uiteen. Kan me zeker vinden in bovenstaande van Kristof op den duur weet je het gewoon niet meer, beetje kip en het ei verhaal. Ik ben ook van mening dat je toch moet blijven bewegen. Komt mijn mentale gesteldheid ook ten goede. Je voelt zelf uiteraard het beste aan wat wel en absoluut niet kan. Hardlopen ook joggen is momenteel bv nog steeds een “no go” voor mij, eigenlijk alles waar de hartslag flink van omhoog gaat.

In mijn geval krijg ik dan last van duizeligheid, druk op de borst, hevige hoofdpijn, evenwichtsklachten en zelfs coördinatie problemen in armen en benen. Lijkt allemaal terug te herleiden naar disfunctioneel ademhalen en dus problemen met gaswisseling (C02) teveel of juist te weinig dat blijft de vraag. Licht intensief fietsen en wandelen gaat alleen niet te lang. Doe nu elke dag rondje krachttraining met halters en gewichten, elastiek en oefeningen dmv eigen gewicht dat gaat prima.

Algemene deler is dat we toch een vorm van slaapapneu en of andere slaap/ademhalingsstoornis onder de leden hebben. Als dit op de juiste manier wordt behandeld ben ik benieuwd wat voor klachten er eventueel nog over blijven en of alle klachten uiteindelijk verdwijnen. Op mij hebben ze overigens het label Long Covid geplakt. In mijn ogen is het niets meer dan een post viraal probleem wat ook kan ontstaan na hevige griep, andere virussen of zware longontsteking. Lijkt erop dat lijf/brein blijft hangen in vecht/vlucht stand. Door onderliggend probleem in de vorm van slaap/ademhalingsstoornis blijft herstel uit dat is mijn theorie. Zo heeft iedereen inderdaad zijn eigen waarheid tot het tegendeel bewezen is 😉
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen