Vermoeden UARS. Waar WatchPAT aankopen?

1
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post hier op het forum.
Zoals de titel vermeldt, vermoed ik dat ik mogelijk UARS heb. Kort overzicht van mijn situatie:
  • 26 jaar, man
  • 8 jaar chronisch vermoeid
  • ondergewicht
  • tandenknarsen van kinds af aan, enkel 's nachts
  • altijd koude handen en voeten
  • tandafdrukken aan zijkant van tong
  • slaaponderzoek aan Belgische universiteit zonder uitkomst
Ik zou de mogelijkheid van UARS graag testen. Ik heb al besloten dat ik de WatchPAT de beste optie vind (en zelf thuis uitgevoerd).
Wat is de beste plaats om deze te kopen? Ik begrijp dat er een bevoegd tussenpersoon nodig is? Krijg ik steeds toegang tot alle data?

Heeft iemand hier succesvol de WatchPAT gebruikt voor de diagnose van UARS, en daarna een verbeterde levenskwaliteit ervaren?

Alvast bedankt!

Re: Vermoeden UARS. Waar WatchPAT aankopen?

2
De WatchPAT kent twee sporen:

* Watchpat 200 / 200U / 300: Het horloge is herbruikbaar, de vingerhoedjes niet. Je huurt het geheel (in Nederland bijv via Somnoclinic (*) voor 375 euro) en stuurt het weer terug

* Watchpat ONE, vingerhoed en horloge zijn 1 geheel het horloge is niet herbruikbaar. Alle data wordt via Bluetooth naar hun smartphone applicatie gestuurd. Het geheel is na 1 nacht gebruiken e-waste. Het is niet bekend of de WatchPAT One in Nederland of Belgie te koop is.

Het slaaponderzoek wordt verwerkt door Itamar, daar komt een PDF rapport uit. Dat rapport ziet er zo uit:

Als het er anders uitziet dan heb je de vereenvoudigde "kinderversie" gekregen, en zal je moeten vragen naar het "volledige zzzPAT rapport."

(*) Somnoclinic is een louche tent, niet in hun verkooppraatjes trappen voor snurkbeugels etc. Het is niet erg om met WatchPATs met hen in zee te gaan omdat de verwerking door Itamar wordt gedaan, dus ze kunnen het niet verknoeien.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vermoeden UARS. Waar WatchPAT aankopen?

3
Dag PLP, bedankt voor de duidelijke info! Bij somnoclinic in België staat de prijs momenteel als €475 aangegeven. Waarschijnlijk zit de "gratis consulatie" daar ook in verrekend...
persluchtpiraat schreef: 16 sep 2022, 00:20 (*) Somnoclinic is een louche tent
Na wat rondneuzen op hun site had ik inderdaad geen goede indruk, maar bedankt voor de waarschuwing! :)

Zo, dan kan ik verder. Ik laat zeker nog horen hoe dit alles verloopt.

Re: Vermoeden UARS. Waar WatchPAT aankopen?

6
Na lang wachten, wachten en nog eens wachten heb ik de resultaten van de WatchpatONE binnen. Mijn behandelend arts zegt dat er sprake is van "milde UARS", en dat dit waarschijnlijk niet de oorzaak is voor mijn klachten. Het verslag vermeldt een RDI van 11.7/h. Volgens Wikipedia zijn de diagnosecriteria voor UARS: AHI < 5; RDI > 5.

Lijkt me dan gewoon UARS, niet per se 'mild', of mis ik iets? Ik probeer behoedzaam te zijn voor positieve bias, maar ik wil ook niets missen wat onder m'n neus ligt... Bedankt voor enig advies.

Re: Vermoeden UARS. Waar WatchPAT aankopen?

7
Afbeeldingen kunnen in het bericht worden gesleept, in de berichten-editor. Dan verschijnt deze vanzelf als bijlage (onze voorkeur) welke dan weer evt. in de tekst zelf is te zetten. De afbeelding komt dan op de plek in het bericht waar de cursor staat.

Het heeft de (onze) voorkeur om afbeeldingen als bijlage te plaatsen omdat externe links op een gegeven moment ophouden te bestaan waardoor het bericht niet meer compleet is, de afbeeldingen zijn dan verdwenen en de tekst sluit dan niet meer aan.

Re: Vermoeden UARS. Waar WatchPAT aankopen?

8
@bruxertje Kunt u het hele zzzPAT rapport uploaden? En met name het tabel met de verdeling van pAHI/pRDI over REM en non-REM?

Edit, ik heb volledige imgur pagina gevonden. Je pRDI stijgt tijdens REM slaap naar meer dan het dubbele van non-REM slaap. Dat geeft duidelijk aan dat er OSDB is.

Volgende stap: CPAP. Vraag om een Airsense10.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vermoeden UARS. Waar WatchPAT aankopen?

9
RuudM schreef: Afbeeldingen kunnen in het bericht worden gesleept, in de berichten-editor.
Begrepen, bedankt!
persluchtpiraat schreef: @bruxertje
Edit, ik heb volledige imgur pagina gevonden. Je pRDI stijgt tijdens REM slaap naar meer dan het dubbele van non-REM slaap. Dat geeft duidelijk aan dat er OSDB is.
Is hogere pRDI tijdens REM een typisch teken van OSDB? Heb je enige links waar ik kan bijlezen? En is de pRDI van 11 op zich onvoldoende om van UARS te spreken? Ik probeer je niet in twijfel te trekken, maar ik weet nog relatief weinig op dit moment.
persluchtpiraat schreef: Volgende stap: CPAP. Vraag om een Airsense10.
Ben van plan je advies op te volgen, al is het maar als 2de "diagnose". Als het werkt, werkt het... Geen terugbetaling veronderstel ik?

Re: Vermoeden UARS. Waar WatchPAT aankopen?

10
bruxertje schreef: 30 nov 2022, 07:22 Is hogere pRDI tijdens REM een typisch teken van OSDB?
Tijdens REM hebben we een extra verlamming zodat we niet de bewegingen in onze dromen in werkelijkheid maken.. Daardoor is OSDB meer uitgesproken (meer incidenten) tijdens REM slaap.

Geen enkel meetinstrument is perfect, ook een WatchPAT niet. Stel dat je een paar vals positieven hebt elk uur, dan kan je daarvoor compenseren door non-REM en REM te vergelijken. Als er een uitgesproken (2x) verhoging van incidenten bij REM plaatsvindt, dan kan dat niet geheel te wijten zijn aan valse positieven.

En stel, je hebt alleen OSDB tijdens REM slaap, dan is dat alsnog een groot probleem. REM is een belangrijk onderdeel van onze slaaparchitectuur.
bruxertje schreef: Ben van plan je advies op te volgen, al is het maar als 2de "diagnose".
Dat is goed, je hebt pas echte zekerheid als je 1) of verlicht wordt van je klachten of 2) je flow limitation in OSCAR ziet. Als je flow limitation er uitgekregen hebt met CPAP, BiPAP etc. en de klachten blijven bestaan, dan is het redelijk om te kijken naar andere oorzaken van de klachten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i