Re: Eerste apparaat kopen

41
Hoi @losballos

Toch begonnen met Cpap zie ik, had dit ff gemist. Benieuwd of je klachten gaan afnemen en wat er uiteindelijk uit het slaaponderzoek komt eind december. Ik las dat je voornamelijk last hebt van centraal apneu en hypopneu’s. Cpap apparaten zijn overigens niet altijd accuraat betreft detectie van diverse events. CA kan ook veroorzaakt worden door verkeerde druk instellingen. Ook positie wisselingen (omdraaien) kunnen soms als CA gezien worden door het apparaat net als obstructieve apneus. Als je de data heel goed analyseert in Oscar kun je eventuele false flags er zo uit halen. Slaaponderzoek zal hier zeker meer duidelijkheid over geven.

Succes in ieder geval.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Eerste apparaat kopen

42
@Angelo72

Bedankt voor je bericht. Ik ben inderdaad begonnen. Inmiddels bijna een maand bezig en de resultaten zijn:
- Ik wordt niet meer vermoeider wakker dan dat ik naar bed ging
- Ik heb meer energie, waardoor ik weer begonnen ben met sporten
- Ik heb minder brainfog
- Een stuk minder duizelig
- Veel minder hoofdpijn
- Ben gestopt met antidepressiva want die deed toch niet zoveel

Er is echter nog wel ruimte ter verbetering. Ik ben zo nu en dan nog moe en de brainfog speelt zo nu en dan toch weer op, daarnaast nog veel last van overgevoeligheid voor geluid en impulsen van andere zintuigen. Tevens valt het mij op dat ik de meeste events heb tijdens de 2de fase van mijn slaap, waarin je de meeste remslaap hoort te hebben. AHI over de algehele nacht geeft een vertekend beeld omdat ik het eerste deel van de nacht bijna geen events heb.

De centrale apneus hebben mij op het verkeerde been gezet. Ik ben door het hoge aantal centrale apneus begonnen met verlagen van de druk, alleen toen namen zowel de centrale als obstructieve apneus toe. Ik ben nu langzaam de druk aan het verhogen, en zie mijn AHI ook verbeteren. Op goede nachten zit ik rond de 1AHI (maand terug 5AHI, maar vooral tijdens mijn remslaap een stuk hoger (13/15) . Echter... ik verkijk mij niet op die 1 AHI want als ik naar flow rate kijk zie ik vaak periodes van adempauzes die korter zijn dan 10 seconden met een korte adem ertussen en dan weer een korte ademstop, erg onrustig. Met als gevolg dat ik alsnog redelijk brak wakker wordt. Mijn hoop is dat ook dit minder wordt als ik de druk langzaam verhoog.

Volgende week het slaaponderzoek. Ik kijk er niet echt naar uit om een nacht zonder APAP te slapen..., bang voor een terugval.

Al met al blij dat ik begonnen ben, en met de hulp op dit forum. Eindelijk perspectief op herstel.

Verder nog in retrospect nagedacht over de invloed van Covid op mijn klachten. Ik twijfel of het door COVID komt of dat het een toevallige samenloop van omstandigheden is. Ik heb het opgezocht en kon mijn eerste doctersbezoek voor hoofdpijn traceren naar 2017. Mijn vermoeden is dat ik zeker al sinds 2015 met problemen slaap.

Ik ben nog wel op zoek naar een beter neusmasker. Ik heb nu de Mirage FX, dat is een instapmodel, ik besteed liever meer voor een beter die mij kan helpen een lagere leak rate te behalen en meer comfort. Iemand tips voor een goed masker? @Angelo72 @Silvia10 @persluchtpiraat

Hoe gaat het met jouw herstel @Angelo72 ? Edit: Ik lees nu dat je gestopt bent met CPAP, ik hoop dat BIPAP je gaat helpen... het is een hele zoektocht.

mvgr

Re: Eerste apparaat kopen

43
Tip, stop nu met het slapen met je apparaat. Niet leuk, maar moet wel. Je moet bij de slaaptest weer terug bij af zijn om de slaaptest zo getrouw mogelijk te laten zijn. Als je nu met het apparaat door blijft slapen tot aan de slaaptest, dan is de uitkomst van de slaaptest niet te vertrouwen en kan die zo gunstig zijn, dat men afziet van verdere behandeling.

Wij adviseren altijd twee weken van tevoren te stoppen en als dit niet kan , dan zeker een week van te voren.

Na de start met de cpap therapie, kan na zo'n zes weken (eerder, later of helemaal niet) een dip optreden met een terugval in de resultaten. Gevolgen kunnen zijn weer erg vermoeid, nog vermoeider dan in het begin en terugkomst van alle negatieve zaken zoals vaker wakker worden, toilet bezoek e.d. Die zes weken kan nu samenvallen met je slaaponderzoek en nog meer een reden om nu te stoppen om die test te laten slagen zodat je via de Zorgverzekeraar kan worden behandeld. Je eigen apparaat kun je dan als reserve apparaat achter de hand houden. Sterkte de komende week en dagen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste apparaat kopen

45
losballos schreef: 30 nov 2022, 19:42 Ik ben nog wel op zoek naar een beter neusmasker. Ik heb nu de Mirage FX, dat is een instapmodel, ik besteed liever meer voor een beter die mij kan helpen een lagere leak rate te behalen en meer comfort. Iemand tips voor een goed masker? @Angelo72 @Silvia10 @persluchtpiraat
Allereerst goed om te lezen dat het toch al beter gaat met je na start Cpap. Heb zelf een Resmed P30i neusdoppen masker en heb daar een neuskussen bijgekocht van een N30i voor als ik wat teveel last krijg van de neusdoppen. Erg goed masker, zeer weinig lekkage, comfortabel en gaf bij mij de laagste AHI regelmatig zelfs 0,0.

P30i zie je hier regelmatig voorbij komen maar keuze voor masker blijft altijd lastig en persoonlijk. Het nadeel van alles zelf aanschaffen is dat je niet de mogelijkheid hebt om een aantal maskers te proberen. Heb zelf een philips dreamwear neuskussen masker, resmed fullface F30i en P30i kunnen proberen via ziekenhuis waarvan de laatste dus mijn voorkeur had.

Geen idee of je hier webshops mag linken maar bij https://www.webshop-lindehomecare.be/sh ... gLDhPD_BwE is de P30i een stuk goedkoper dan in NL. Let wel op de maat je hebt een small starter pack met verschillende maten neusdoppen en een standaard starter pack (deze heb ik zelf) neusdoppen maat M gebruik ik.

Succes met het slaaponderzoek.
Resmed AirCurve™ 10 VAuto Bipap - Resmed Airfit P30i - Resmed N30i neuskussen

Re: Eerste apparaat kopen

46
RuudJ schreef: 30 nov 2022, 20:31 Tip, stop nu met het slapen met je apparaat. Niet leuk, maar moet wel. Je moet bij de slaaptest weer terug bij af zijn om de slaaptest zo getrouw mogelijk te laten zijn. Als je nu met het apparaat door blijft slapen tot aan de slaaptest, dan is de uitkomst van de slaaptest niet te vertrouwen en kan die zo gunstig zijn, dat men afziet van verdere behandeling.
Bedankt voor de tip RuudJ. Merkwaardig die dip, ik hoop dat die mee zal vallen bij mij.

Ik zal kijken hoe het gaat, eerder stoppen met het apparaat. Inderdaad ik zou wel graag willen dat ik officieel als apneupatient gezien wordt. Kan in de toekomst handig zijn (zeker als ik een nieuw apparaat nodig heb, marktplaats is toch een onbetrouwbare bron). Het voelt een beetje als de wereld op zijn kop, om te stoppen, maar het is even niet anders. Ik hoop dat de resultaten van het onderzoek zullen helpen de therapie beter te fine tunen.

Al heb ik geen hoge verwachtingen. Maar dat komt meer door mijn ervaringen tijdens de afgelopen 6-7 jaar met medische hulp.

Re: Eerste apparaat kopen

49
Vannacht het slaaponderzoek voltooid.

Zoals aangeraden door Ruud ben ik een kleine week van tevoren gestopt met APAP/CPAP. Ik moet zeggen, ik sliep goed en voelde mij het grootste deel van de nacht goed (op de momenten dat ik tussendoor wakker werd).

De laatste 2 uur van de slaap kreeg ik mijn typische klachten weer (had veel REM slaap toen volgens mijn horloge). Hoofdpijn, lichte duizeligheid en algeheel verlies van fysieke kracht, gevoelig voor geluid. Dit blijft dan gedurende de hele dag. Toch wel blij dat dit gebeurde tijdens het onderzoek, ik ben benieuwd of dit ook in de data terug te zien zal zijn door de doctoren.

Eind van het jaar de resultaten. Vanavond weer slapen op de CPAP :)

Re: Eerste apparaat kopen

50
Hoop dat iedereen een fijne kerst heeft gehad :) kleine update.

Zojuist slaaponderzoek resultaten gekregen.
AHI 5.4, en AHI in REM 7.1. Zuurstofwaardes waren goed.

Tijdens het consult werd eigenlijk alleen gesproken over de 5.4 en dat dat mild is, en waarschijnlijk niet de oorzaak van mijn klachten is. Desalniettemin heb ik recht op een behandeling en is daarvoor de volgende afspraak ingeplanned. Eind januari CPAP inmeten.

Nu ben ik natuurlijk al een tijdje zelf begonnen, en het is mogelijk dat de 5.4 hoger was voor ik met mijn eigen therapie begon. Ik verwacht vooral dat mijn AHI in REM, nog wel hoger lag vroeger, dit omdat ik tijdens het begin van mn CPAP therapie REM AHI van 15+ had.

Desondanks fijn om ook professionele hulp te krijgen, en e.e.a. vergoed te krijgen. Ben wel blij dat ik zelf een apparaat gekocht heb, het kan zo nog 2-3 maanden duren voor ik alles in huis heb via de officiele weg. Dan ben je dus gewoon in totaal bijna een half jaar bezig he.

Inmiddels gaat het met mijn klachten langzaam beter, mijn tinitus is zo goed als verdwenen. Heb nog wel last van een aantal andere klachten, maar hoofdpijn is ook een stuk minder geworden.

Een tip voor lotgenoten, ik heb mijn centrale apneu's weten te halveren door EPR uit te schakelen. Blijkbaar ben ik een van de personen bij wie EPR juist averechts werkt, het brengt je ademhaling in een disbalans, met als risico meer centrale apneu's.

Al met al niet zoveel informatie gekregen, zelfs het daadwerkelijke rapport krijg ik niet in te zien. Dat mag ik aan de longarts vragen.