Uppp niet geholpen?

1
Hallo, na 1 jaar te slapen met een cpap toestel. Had ik besloten om een uppp operatie te laten uitvoeren. Door te lezen op dit forum had ik er toch een beetje schrik voor gekregen. De eerste 2 weken waren inderdaad heel pijnlijk. Maar zit nu in de 7de week en de pijn is bijna volledig weg. Het snurken spijtig genoeg nog steeds niet. Ook doe ik nog vaak apneu’s maar dit weet ik pas zeker na het nieuwe slaap onderzoek binnen 2 maand. Omdat mijn nachtrust zo slecht is momenteel heb ik al 3x geprobeerd om opnieuw met de cpap te slapen maar voor 1 of andere reden lukt het me niet. Zowel met enkel neus als met het volledig masker. De lucht voelt te koud aan (voordien nooit gehad) ,krijg teveel lucht binnen in de maag of mijn mond gaat steeds open.
Wat is hier aan de hand? Ben ik te ongeduldig en zou het kunnen dat ik normaal kan slapen binnen een week of 3? Had gelezen dat het herstel proces tot 2 maanden kan duren.
Of komt het door de operatie dat ik volledig opnieuw moet leren hoe met een cpap te slapen?
Het enigste wat ik nu aan de operatie heb overgehouden is veel pijn gehad, kan de letter r (Franse) niet meer uitspreken en een constant raar gevoel dat er iets in men keel zit dat ik niet kan doorslikken 😫
Nog iemand hier ervaringen mee?
Groetjes

Re: Uppp niet geholpen?

2
Maak je gebruik van een bevochtiger met een verwarmde slang? Helaas ervaar je de klachten die vooraf al bekend waren dat die mogelijk zouden optreden bij een UPPP operatie. Daarom wordt deze operatie ook steeds minder toegepast.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uppp niet geholpen?

3
Dag Ruud, nee ik gebruik geen bevochtiger noch een verwarmde slang. Spijtig genoeg zijn deze klachten niet op voorhand meegedeeld en had ik ze ook niet gelezen op dit forum. Had wel gelezen dat mogelijks het neusmasker niet meer zou werken maar de dokter garandeerde me dat dit niet het geval zou zijn. Wat hij overigens ook deed toen ik zei schrik te hebben om de Franse r niet meer te kunnen uitspreken 🙈
Als ik de komende weken geen verbetering zie ga ik toch eens kijken voor de bevochtiger en verwarmde slang. Zou graag weer eens goed slapen zoals ervoor!
Bedankt voor het snelle antwoord

Re: Uppp niet geholpen?

4
Een UPPP operatie helpt helaas vaak niet. Soms nemen de ademstops zelfs toe. Verslikken is ook vaak iets wat na dd operatie vaker voorkomt dan voor de operatie.

Men geeft ook vask aan dat zo operatie 50 tot meer % kans op slagen heeft, maar als je 20 keer per uur stopt met ademen en bij 50 % kans dan heb je nog steeds een AHI van 10 per uur en nog steeds een hulpmiddel nodig.

Helaas is de behandeling niet omkeerbaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar