Re: Test men op UARS tijdens een slaaponderzoek?

2
Alleen Kempenhaeghe heeft de beschikking over een Pes (oesofagale onderdrukmeting van de thorax) voor bij de PSG. Dat heeft bij mij uitkomst geboden. BIj alle andere instellingen zou ik met de kennis van nu niet eens de moeite nemen om een slaaponderzoek te ondergaan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Test men op UARS tijdens een slaaponderzoek?

6
Ik baal ongelooflijk dat er geen RERA's worden gemeten tijdens de slaaponderzoeken in Nederland,
heb daarom een beetje onderzoek gedaan via pubmed om te zoeken naar indicatoren voor RERA's die we uit Nederlandse slaaponderzoeken kunnen halen.
Misschien heeft iemand een idee wat goede indicatoren kunnen zijn van RERA's, afkomstig uit Nederlandse slaaponderzoeken?

Interessant is dat bij mensen met milde slaap apneu (AHI > 5 en < 15), het gebruik van CPAP de index PLM (periodic leg movement) afneemt,
vermoedelijk door het verhelpen van subklinische hypopneus of RERA's [1]. Van de 27 mensen met milde slaap apneu bleek dat bij gebruik van CPAP, 20 ervan een afname zagen in PLM omdat vermoedelijk onderliggende RERA's worden verholpen.
PLMs may decrease in mild OSA post-CPAP due to resolution of PLMs associated with respiratory effort-related arousals.


[1] https://www.researchgate.net/publicatio ... y_Pressure
24 jaar oud | Milde OSA (6,3 AHI) | Nog onderzoekende naar eventuele behandeling en UARS

Re: Test men op UARS tijdens een slaaponderzoek?

10
Wow, dat zijn ook serieuze getallen. Wellicht dat de slaapgeneeskunde sinds die tijd alleen maar is afgegleden, ons zorgstelsel is alleen maar afgebroken in de afgelopen 10 jaar, niet opgebouwd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i