Mijn masker blijft niet zitten

1
Nu heb ik een paar dagen een neusdoppenmasker in gebruik (P30i), maar het blijft niet zitten als ik op mijn zij lig. Omdat ik met mijn hoofd op de luchtbuis lig, hoef ik maar een klein beetje met mijn hoofd te bewegen en dan komen de neusdoppen scheef te zitten en lekt er dus lucht uit.
Als ik op mijn rug lig, is er niks aan de hand!
Is daar een oplossing voor, behalve altijd op mijn rug te liggen? (Dat wordt niet aangeraden.)
Ik kan die zijbandjes strakker aantrekken, maar dan zit het hele masker te strak; vooral het neusstuk zit dan onprettig hard in mijn neus te duwen en dat irriteert.

Re: Mijn masker blijft niet zitten

2
Heb je dan wel de juiste maat? Als de maat te klein is, dan gaan de doppen te ver de neusgaten in en komt het gedeelte tussen de doppen tegen het onderste gedeelte van het neusschot aan en dat kan pijnlijk gaan worden. Ik zelf gebruik de maat Large van de neusdoppen, die ik wel speciaal aan moest vragen bij mijn leverancier. Welke maat frame gebruik je? Standaard (erg groot, ruim) of Small (kleiner)?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Mijn masker blijft niet zitten

3
RuudJ schreef: 19 dec 2022, 22:11 Heb je dan wel de juiste maat? Als de maat te klein is, dan gaan de doppen te ver de neusgaten in en komt het gedeelte tussen de doppen tegen het onderste gedeelte van het neusschot aan en dat kan pijnlijk gaan worden.
Ik heb maat M en die zitten volgens mij prima. Kan ze natuurlijk nergens mee vergelijken, maar ik denk niet dat dat het probleem is.
Welke maat frame gebruik je? Standaard (erg groot, ruim) of Small (kleiner)?
Standard. Het probleem is niet zozeer dat dat te ruim is, maar het voelt of het de verkeerde vorm heeft. Als ik de achterband op de goede plek heb, dan zitten mijn oren in de weg. Ik doe het aan de buitenkant langs mijn oren heen, maar dan zit het te wiebelen, of boven over mijn oren, wat eigenlijk de bedoeling is en natuurlijker aanvoelt, maar dan blijft de achterband niet zitten, die schuift dan de loop van de nacht omhoog en dan zit het masker los.
Ik heb al klachten gekregen van de myAir app dat er te veel lekkage is.
Morgen krijg ik een telefoongesprek met de medewerker van het ziekenhuis over hoe de eerste week gegaan is, maar dan hoop ik dat ze niet wil dat ik overstap op een full-face masker.

Re: Mijn masker blijft niet zitten

4
Ik zou twee vragen stellen aan je leverancier,

allereerst om hetzelfde masker met het Small Frame.
tweede of zij het Large maskergedeelte opsturen.

zij zijn verplicht jou aan een goed passend masker te helpen en blijkbaar zit het bij jou dus niet goed.

Het frame hoort over de wangen voor de oren langs de en naast de oren te lopen.

Het grote neus gedeelte moet je gewoon uitproberen, niet geschoten is altijd mis.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar