Vergeten cpap aan te zetten

1
Goedenavond mensen,
Ik ben Ineke en heb al sinds 2014 een Cpap. Bijna vanaf de eerste nacht wist ik weer wat slapen is. Heerlijk! Ik ben dus een zeer dankbare en tevreden gebruikster.

Maar...... In al die jaren dat ik mijn Cpap gebruik is het me twee keer overkomen dat ik na een nachtelijk toiletbezoek met mijn hoofd nog in de slaapstand, vergat om de Cpap weer aan te zetten. Vannacht voor de tweede keer dus.
Ik heb een fullface-masker en ik werd wakker omdat ik heel erg zweterig werd. Ik voelde met mijn hand voor mijn masker en merkte dat er geen lucht uit geblazen werd! Oei! Ik heb al bedacht dat ik mijn Cpap maar gewoon door laat blazen als ik hem af doe om naar de WC te gaan, zodat het me niet weer kan overkomen.
Ik maak me er toch wat zorgen over. Ik heb wel eens gelezen over Co2 stapeling wat toch wel tot ernstige problemen kan leiden. Nu was het vannacht ongeveer een uur en een kwartier dat ik mijn eigen lucht weer ingeademd heb, en dus verzuring, maar toch.

Mijn vraag is dus: Hoe erg is het eigenlijk als het een enkele keer gebeurt?

En ik heb meteen nog een tweede vraag: bestaat er ook zoiets als Luie longen? Soms denk ik dat wel eens, omdat het ademen zo lekker makkelijk gaat. Mijn ademhalingsspieren hoeven er bijna niks voor te doen en er wordt altijd gezegd: spieren die je niet gebruikt raken in verval.

Groetjes,
Ondine (graag vertel ik later nog eens waarom ik deze naam gebruik)

Re: Vergeten cpap aan te zetten

2
Ondine schreef: 22 dec 2022, 23:09 Mijn vraag is dus: Hoe erg is het eigenlijk als het een enkele keer gebeurt?
Waarschijnlijk niet. FFMs laten genoeg frisse lucht toe, en een beetje dode ruimte wordt door het regelsysteem in de hersenen gecompenseerd door wat dieper en/of sneller ademhalen. Waarschijnlijk heeft u meer hinder ondervonden door de onbehandelde obstructieve incidenten.
Ondine schreef: 22 dec 2022, 23:09 En ik heb meteen nog een tweede vraag: bestaat er ook zoiets als Luie longen? Soms denk ik dat wel eens, omdat het ademen zo lekker makkelijk gaat.
Nee, alleen een lui ademhalingscentrum. Dat komt voor als mensen compleet gesedeerd in intensive care aan een IC beademingsapparaat hangen dat voor ze ademt. Dan is een overgangsperiode naar zelfstandig ademen geboden.
Ondine schreef: 22 dec 2022, 23:09 Mijn ademhalingsspieren hoeven er bijna niks voor te doen en er wordt altijd gezegd: spieren die je niet gebruikt raken in verval.
Maar u ademt overdag op eigen kracht toch? Bovendien, een CPAP die niet BiPAPs een beetje nadoet in het geval van EPR (wellicht gebruikt u een ResMed met EPR) maakt het ademen juist zwaarder. EPR is mild, dat gaat maar tot pressure support van 3 cmH2O. Ik heb elke nacht minimaal 5 cmH2O aan PS, en het gaat allemaal lekker met wielrennen etc.
Ondine schreef: 22 dec 2022, 23:09 Ondine (graag vertel ik later nog eens waarom ik deze naam gebruik)
De naam komt van een mythe over een waternimf die een vloek uitsprak over een ridder waardoor hij niet meer zou doorademen als hij in slaap zou vallen. De aandoening CCHS (congenital central hypoventilation syndrome ofwel erfelijke centrale hypoventilatiesyndroom) is hiernaar vermoemd, met de bijnaam Ondines vloek.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vergeten cpap aan te zetten

3
Beste Odine,

Alle full face maskers hebben een veiligheidsventiel die in het geval het masker wordt gedragen zonder dat de cpap blaast de patient geen nadelige gezondheid problemen krijgt. Dit ventiel zorgt er voor dat de lucht het masker kan verlaten bij uitademing en dat de verse lucht via de slang naar jouw toe kan als je inademt. Wat meetstal wel gebeurt is dat men enigszins benauwd wakker wordt aangezien men meer ademhalingsinspanning moet leveren. Eigenlijk precies wat je hebt beschreven.

Dat je longen spieren lui worden van is niet het geval, 2 derde van de dag ben je wakker en moeten je spieren hun werk doen, geen probleem dus.

met vriendeijke groet,

Harks37

Re: Vergeten cpap aan te zetten

4
harks37 schreef: 23 dec 2022, 12:25 Dit ventiel zorgt er voor dat de lucht het masker kan verlaten bij uitademing en dat de verse lucht via de slang naar jouw toe kan als je inademt
De F&P Simplus werkt zo, maar niet alle maskers. Best slim ontworpen door F&P. De meesten hebben een klep die opent als de overdruk wegvalt, de adem gaat dan direct naar binnen en buiten zonder via de slang te gaan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Vergeten cpap aan te zetten

5
Auto start aanzetten? Werkt op ResMed Airsense10 en op Dreamstation 1 en 2.
Wanneer je het masker op zet en begint met ademen wordt dat gedetecteerd en start het apparaat.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten