Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

1
Ik ben nieuw op dit forum, ongeveer 10 dagen geleden met CPAP gestart en nog erg zoekende. Ik ben ook op zoek naar wetenschappelijk onderzoek. Er is heel wat onderzoek te vinden over de relatie tussen apneu en hart- en vaatziekten, en ook over hoe CPAP apneu voorkomt. Maar ik vind nauwelijks onderzoek over de effecten van CPAP op hart- en vaatziekten, enkel één of 2 studies die concluderen dat een positief effect niet bewezen is. Kent iemand dit soort onderzoek?

Re: Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

2
Mim schreef: 28 dec 2022, 17:29 Maar ik vind nauwelijks onderzoek over de effecten van CPAP op hart- en vaatziekten
Dat kan kloppen, want CPAP heeft geen invloed op hart en vaatziekten. xPAP heeft invloed op obstructieve slaap-ademstoornissen (OSDB).

OSDB kan bijvoorbeeld chronische hypertensie veroorzaken, wat op den duur een litanie aan gezondheidsproblemen kan veroorzaken, van hart en vaatziekten, hersenbloedingen, dementie door schade aan de bloedvaten in de hersenen, hartfalen etc. Daarnaast nog allerlei problemen met de stofwisseling zoals diabetes.

Als de OSDB opgeschort is door effectief gebruik van xPAP, dan worden de risicofactoren van deze morbiditeit ook weggenomen.

Er staat een uitgebreide lijst aan literatuurverwijzingen onder het artikel over apneu in Wikipedia.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

3
Hartelijk dank voor de info.

Op de Engelstalige Wikipedia pagina lees ik dit:

"Whether or not it decreases the risk of death or heart disease is controversial with some reviews finding benefit and others not.[17][67] This variation across studies might be driven by low rates of compliance—analyses of those who use CPAP for at least four hours a night suggests a decrease in cardiovascular events.[68]"

Voorlopig ga ik er maar van uit dat er een positief effect is :-)

Morgen heb ik een afspraak in het slaaplabo om o.a. een ander masker te proberen (full face vanwege vermoedelijk toch te veel ademen dor mijn mond) en ik hoop dan ook wat antwoorden op een aantal praktische vragen te krijgen (bijv. is een verwarmde slang aangewezen? Komt de slang best van boven of van onder? Hoe vermijden dat er lucht in je ogen blaast?...) .
Wellicht horen jullie daarna weer van mij.

Re: Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

4
En toch is therapie via de neus het beste voor de cpap therapie, niet te snel overstappen op een full face masker. Een kinband om de mond te sluiten (of nog beter de druk beter instellen) Mensen met apneu halen vaak adem via de mond, maar dit wil helemaal niet zeggen dat je dan over moet stappen op een full face masker.

Zelf ben ik in 2011 ook gestart met een full face masker omdat ook ik adem haal via de mond. Na 14 maanden (december 2012) overgestapt op neusdoppen masker en dat beviel en bevalt nog steeds uitstekend. Wel met dubbele kinbanden en met twee lagen Leukopor over de mond heen vanwege gaten in mijn gehemelte die de luchtstroom richting de mond leiden en daardoor mondlekkage gaf.

Nu met een strook Leukopor van 10 cm en één van 18 cm en elk 5 cm breed (elkaar deels overlappend) is mijn mond goed afgesloten. Lekkage varieert tussen 0 en 6 l/min met af en toe wat hoger tot max 12 l/min.

Maar als de druk juist is afgesteld zou de mond meestal toch automatisch gesloten moeten blijven.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

5
Ik heb gevraagd om de druk, nu ingesteld op 6 tot 10 - variabel dus, te verlagen maar men wil dat (nog) niet doen omdat dit de periode is dat het apparaat zelf zal bepalen welke druk ik nodig heb. Op 25/12 heb ik een tweede slaaponderzoek, met CPAP, om te zien hoe het gaat.

MAAR: ik word dus geregeld wakker omdat de ResMed erg "blaast" (mijn man wordt er ook wakkeer van) en de druk is dan vrij hoog (9,8 ofzo). Ik las ergens dat dit iets te maken zou kunnen hebben met flow variation/reduction??? Dat de ResMed dat probeert tegen te gaan door naar een zo hoog mogelijk druk te gaan? (Kan iemand die ajb verduidelijken)?

Ik zou graag eens kijken wat er gebeurt wanneer de druk bijv. op 7 gezet wordt. Mogelijk kan dat dan in de toekomst...

Ik kreeg een ander (neus)masker mee om te proberen. En ook een bevochtiger en verwarmde slang.

Ik wens iedereen een fijn 2023 trouwens!

Re: Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

6
Dag Mim, de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Als er zoveel lucht blaast dat je man er last van heeft kan dit ook komen doordat het masker lekt of dat de lucht door de mond naar buiten komt. In zo'n geval kan het apneu apparaat je ademhaling niet meer goed checken en gaat druk opvoeren om 'vermoedelijke' apneu's op te lossen. In zo'n geval krijg je geen goede AHI score.
Ik zeg het kan, maar het hoeft niet zo te zijn, het kan ook zo zijn dat de druk nog te laag is om al je 'ademhalingsproblemen' op te lossen.

In principe zou je eenvoudig de druk vanaf ongeveer 7 cm/WK vaste druk langzaam op kunnen hogen tot de obstructieve apneus verdwenen zijn, dan heb je al een basisdruk vanwaaruit je kan kijken of er verder nog onvolkomenheden zijn.
Dus eigenlijk zou je zelf ook heel ver kunnen komen met een beetje kennis van zaken.

Re: Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

7
Henk22 schreef: 01 jan 2023, 19:29 Als er zoveel lucht blaast dat je man er last van heeft kan dit ook komen doordat het masker lekt of dat de lucht door de mond naar buiten komt. In zo'n geval kan het apneu apparaat je ademhaling niet meer goed checken en gaat druk opvoeren om 'vermoedelijke' apneu's op te lossen. In zo'n geval krijg je geen goede AHI score.
Wat @Henk22 schrijft is niet juist.

Dit is niet hoe het ResMed autoset algoritme werkt. Eerst wordt met FOT gekeken of er een obstructie is, en alleen als een obstructie wordt gedetecteerd wordt voor OA de druktrend omhoog gezet.

Daarnaast is een trigger voor opwaartse druktrend een detectie van Flow Limitation en daarbij ook nog een relatief ongevoelige detectie voor FL, en zeker geen detectie die getriggerd wordt door maskerlekkage. Het is puur de stereotype FL vorm zoals het plaatje hieronder die de trigger is. Dus dat kan nog wel een onderwerp zijn om goed in het achterhoofd te houden mbt. behandelingsoptimalisatie, want de artsen die hun eigen wetenschap niet lezen zullen zeggen "het getalletje AHI" (reeds sinds 2020 als betekenisloos bevonden) laag is en u helemaal uitgerust zou moeten zijn, maar daar valt FL dus niet onder. Je kan dus nog moe zijn vanwege FL (ook wel RERAs genoemd) maar de artsen zullen dan volhouden dat het een andere (psychische) oorzaak heeft.
Mim schreef: 01 jan 2023, 15:36 MAAR: ik word dus geregeld wakker omdat de ResMed erg "blaast" (mijn man wordt er ook wakkeer van) en de druk is dan vrij hoog (9,8 ofzo). Ik las ergens dat dit iets te maken zou kunnen hebben met flow variation/reduction??? Dat de ResMed dat probeert tegen te gaan door naar een zo hoog mogelijk druk te gaan? (Kan iemand die ajb verduidelijken)?
Het zou zinnig zijn om tzt. de maximumdruk te verhogen om te kijken of de FL wel beheerst wordt. In het uiterste geval kan enkelvoudige druktoediening niet adequaat zijn om alle FL eruit te krijgen, je zou dan naar BiPAP kunnen overgaan. BiPAP is zeer effectief tegen FL, dankzij BiPAP kan ik elke nacht fijn slapen :) Ik ben namelijk een UARS klant die vrijwel alleen FL heeft en maar AHI 2,5 qua apneus.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

9
@Mim Ik was vergeten om toe te voegen dat FOT een soort Sonar is waarmee wordt gekeken of er daadwerkelijk een dichtgevallen keel (collaps) aan de orde is, zo wordt o.a. vermeden dat de druk wordt verhoogd na clear airway apneus, die centraal van aard kunnen zijn waardoor drukverhoging geen zin heeft.

@Henk22 Gelukkig nieuwjaar 🍾
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

10
Dag Henk, Ruud en Persluchtpiraat,

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Update: intussen is de druk ingesteld op 8 (terwijl hij daarvoor, toen het nog variabel was, dus vaak 9,8 ging) en het aantal AHI (is één van de weinige dingen die ik kan zien op het toestel) is daardoor zeker niet gestegen. Vorige nacht was het 0,2. Ik kreeg een ander neusmasker (waarover zo meteen meer). De verpleegkundige raadde me ook een kinband aan, maar de arts vond het beter om nog een paar weken zonder te proberen. De gewijzigde druk (en bevochtiger en verwarmde slang) maken het gebruik van het toestel VEEL comfortabeler. Ik wil nu vragen om de druk nog wat te verlagen (naar 6 bijvoorbeeld) omdat ik vermoed dat dat ook nog OK is voor de therapie en ervoor zal zorgen dat ik nog minder wakker wordt.

Masker: ik kreeg nu een Philips DreamWisp. Dat vind ik m.b.t. een aantal aspecten een beter masker dan de ResMed Mirage die ik eerst kreeg maar het maskerkussen van de DreamWisp doet erg pijn op mijn neusbrug. Ik vermoed dat mijn neusbrug wat te breed is. Ik bel maar weer eens met het slaaplabo. Ik zou graag eens een ResMed Airfit N30 willen proberen maar het ziekenhuis heeft die niet en dus zou ik het masker zelf moeten aankopen zonder dat ik weet of het wel een verbetering is. Daardoor twijfel ik nog.

Belangrijke vraag: ik ben intussen wat in de war over wat er nu, voor mijn gezondheid, toe doet. Gaat het over:

- het aantal apneu's
-het aantal "arrousals"
-de flow limitations

??

Aanvankelijk dacht ik dus dat het over het aantal apneu's ging, uitgedrukt in AHI. Maar dat blijkt niet helemaal correct.. OF toch?
Volgens mijn apparaat heb ik nu dus 0,2 tot 0,5 AHI/uur. Dat is nauwelijk iets.
Maar is dat wel of niet belangrijk?

Weet iemand hoe het zit? Wetenschappelijke literatuur is steeds welkom!
(Het artikel ivm de (on)zin van AHI moet ik nog lezen. Maar dank daarvoor!)

Fijne dag,

Mim

Re: Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

11
Mim schreef: 12 jan 2023, 15:18 Volgens mijn apparaat heb ik nu dus 0,2 tot 0,5 AHI/uur. Dat is nauwelijk iets.
Maar is dat wel of niet belangrijk?
Het is "mooi meegenomen" maar niet het hele verhaal.
Mim schreef: Update: intussen is de druk ingesteld op 8 (terwijl hij daarvoor, toen het nog variabel was, dus vaak 9,8 ging)
Als mijn theorie juist is dan is het met Flow Limitation niet beter geworden, want het apparaat zag daarin aanleiding om te verhogen tot 9,8. Dat kan het apparaat nu niet meer.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

12
Belangrijke vraag: ik ben intussen wat in de war over wat er nu, voor mijn gezondheid, toe doet. Gaat het over:

- het aantal apneu's
-het aantal "arrousals"
-de flow limitations
Alle drie doen er toe. Hoe hoger de ademstops en vooral de tijdsduur van de ademstops doen er toe. Hypopneus zijn geen ademstops maar ademhalingen met een vermindering in ademteugvolume. Na een hypopneu kan er een zuurstofdaling in het bloed ontstaan, waardoor er een arousal ontstaat. Een arousal is een (bijna)ontwaking die je bewust of onbewust kunt mee maken. Hierdoor wordt je telkens weer uit je diepe slaap gehaald, waardoor herstel van verwerking van de gebeurtenissen van de vorige dag niet kan worden verwerkt. Hierdoor raak je dus vaak weer vermoeid wakker. Als de druk niet juist is ingesteld, dus hoe lager, hoe meer kans op toename van obstructief apneu, des te meer kans dat de ademflow geblokkeerd (flow limitation) wordt wat je dan in Oscar weer kan terug zien als grillige misvormde toppen van de inademing. Dus alles doet er toe.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Onderzoek naar impact van CPAP op risico hart- en vaatziekten

14
Mim schreef: 13 jan 2023, 11:27 Klopt het dat ik op het scherm van de ResMed niet kan zien hoe het zit met de flow en/of de arousals?
Flow is alleen te zien in de grafieken van OSCAR. Arousals kunnen we strikt genomen niet vaststellen zonder hersengolven (EEG) maar bij een diepe teug en wat lichaamsbeweging na een paar flow limited ademhalingen kan je er wel vanuit gaan dat het een arousal (RERA) is geweest.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i