Diagnose gekregen ernstige slaapapneu

1
Beste lotgenoten.
Ik heb afgelopen week de diagnose gekregen dat ik een ernstige vorm heb van slaapapneu.
Maar dan dertig apneus per uur en een saturatie van 82 bij een apneu die soms boven de 40 seconde zit.
Ik zal al langer slaapapneu hebben maar door post covid is dit veel erger geworden.
Vanuit het IJssellandziekenhuis Capelle aan den IJssel wordt er contact opgenomen met Vivisol.
Ik ken deze firma niet meer lees in de reviews niet zulke beste berichten.
De arts heeft mij aangeraden om voor een neusmasker te gaan.

Ik heb eigenlijk de volgende vragen:
  • Is Vivisol een goede leverancier.
  • Kan ik zelf een leverancier zoeken.
  • Wat is goede apparatuur, zowel in gebruik als het onderhoud.
  • Wie betaald de kosten van apparatuur en toebehoren.
  • Zijn er ook nog maandelijkse kosten.
  • Is het moeilijk om te wennen aan het gebruik.
  • Maakt het apparaat veel geluid.
Ik hoor graag van jullie
Hartelijke groet,
Gijs

Re: Diagnose gekregen ernstige slaapapneu

2
Dag Gijs, welkom.

Over het algemeen valt het wel mee met de leveranciers, ze zijn allen verplicht om je van een goede therapie te voorzien.
Allemaal moeten ze een apparaat met bevochtiger, een slang, een masker en filtertjes leveren.
Alle apparaten moeten goed werken dus elk merk moet en zal aan de vereisten voldoen.
Een veel gebruikt en goed apparaat is er een van het merk Resmed, dit kan een Airsense 10 of 11 serie zijn. Hier word vaak gebruik gemaakt van het programma Oscar zodat je zelf je toestand kunt beoordelen. Dit programma kan je Apneu apparaat uitlezen en werkt sowieso heel goed met Resmed.
De kosten worden betaald door je ziektekostenverzekering, elk jaar gaat een x bedrag naar je leverancier.
Een hiaat is echter een verwarmde slang voor je apparaat, deze moet je zelf bekostigen, want word door maar 1 leverancier gratis meegeleverd, dit is Westfalen medical, het is goed om eens te kijken of jouw ziektekostenverzekeraar hier zaken mee doet, dan kun je daarheen switchen.
De apparaten zijn over het algemeen stil, ik hoor mijn Resmed helemaal niet.
wennen is individueel, persoonlijk was ik in een paar dagen volledig gewend.
veel succes!

Re: Diagnose gekregen ernstige slaapapneu

4
Dat er tegenop zien moet je van je afzetten: je moet je erop verheugen.
Vanaf nu gaat je leven alleen maar leuker worden.
Je gaat energie krijgen, je gaat je beter voelen, je hebt geen hoofdpijn meer als je wakker wordt, je hoeft niet meer 4, 5 keer je nest uit om te plassen.
Enfin.
Noem alles maar op.

Het wennen?
Bij mij heeft het geen maanden, geen weken geen dagen,nee zelfs geen uren geduurd voor ik er aan gewend was.
Bij mij duurde het enkele tientallen minuten.

Wát een (letterlijke) verademing was dat snuitje!
Opzetten en gewoon in slaap vallen.
Zonder een aantal keer tijdens het inslapen wakker schrikken van het luchttekort.

Verstand op nul, geen "wat als" gedachten.
En lekker slapen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Diagnose gekregen ernstige slaapapneu

5
Het beste apparaat om te krijgen is nog steeds de Airsense10, dus informeer vooruit wat voor apparaat u krijgt voordat ze de doos bij u afleveren.

Laat u niet afschepen met een Löwenstein Prisma!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose gekregen ernstige slaapapneu

7
persluchtpiraat schreef: 31 dec 2022, 14:18 Het beste apparaat om te krijgen is nog steeds de Airsense10, dus informeer vooruit wat voor apparaat u krijgt voordat ze de doos bij u afleveren.

Laat u niet afschepen met een Löwenstein Prisma!
Prism
Goedendag, ik las uw tekst, nou heb ik net zo'n Lowenstein Prisma gekregen, maar waarop bent u daar negatief over ??
Lowenstein Prisma gebruiker. Neusmasker. Sinds 4 maanden. Succesvol.

Re: Diagnose gekregen ernstige slaapapneu

8
phermsen54 schreef: 06 jul 2023, 10:00 Goedendag, ik las uw tekst, nou heb ik net zo'n Lowenstein Prisma gekregen, maar waarop bent u daar negatief over ??
* Prisma heeft geen ondersteuning voor verwarmde slangen met klimaatbeheersing, ja er is de Hybernite maar dat is het technologisch niveau van ongeveer 1995. Koude kamer? Alsnog koude lucht. Warme kamer? Extra droge lucht door verwarming van de slang. Het gaat alle kanten op.

* Ondersteuning door OSCAR van Prisma is momenteel nog zwak, dus je zult moeten kijken met (moeilijk verkrijgbare?) Prisma TS software. Kwaliteit van data tov. marktleiders ResMed en Philips is onduidelijk.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose gekregen ernstige slaapapneu

9
ha Gijs,
welkom hier! en veel succes met de xpaptherapie!
Voor mij was het ook snel wennen en vooral heel fijn! wil niet meer zonder!

MIjn leverancier is ook vivisol.
Eerlijk gezegd ben ik er niet heel erg tevreden over...dwz...ik heb geen last ervan;-) maar ik mis wel wat ondersteuning. Daar moet ik echt zelf om vragen.
En dat was eigenlijk niet veel meer dan dat ik zelf al wist en kon uitlezen via Oscar.
Ook daar zag ik tegenop (installeren etc) maar dat valt echt reuze mee.
je leest er hier alles over op dit forum.

Je krijgt van vivisol jaarlijks een nieuw masker en filters volgens mij. Alles daarnaast is voor eigen rekening.

Voor jou nu eerst maar even wennen aan een nieuwe manier van slapen.
Volhouden . Je kan ook eerst overdag wennen eraan door het masker een tijdje op te hebben.
Maar hopelijk went het ook bij jou snel.
Apparaat (airsense 10) maakt geen lawaai, het is alsof iemand diep en zacht ademt.Mijn partner heeft er totaal geen last van.

groet!