Zoektocht naar de beste CPAP instellingen voor UARS.

1
Ik heb er ondertussen 5 nachten opzitten met CPAP. Na het verhelpen van de eerste problemen (rainout, worstelen met een slang in m'n bed, etc.), ben ik deze nacht maar 1 keer volledig wakker geworden... Hoera!

Voorlopig zet ik de CPAP op 8 cmH20 met EPR = 2. Lijkt me een redelijke instelling voor UARS, afgaande op wat ik online gelezen heb. Als ik kijk naar mijn flow curves, heb ik echter de indruk dat er bij deze druk (nog steeds) flow limitation optreedt. Wat denken jullie op basis van deze screenshots?
Bijlagen

Re: Zoektocht naar de beste CPAP instellingen voor UARS.

2
De linker screenshot ziet er super uit, niets aan de hand. Op de rechter screenshot is nog wel rottigheid te zien inderdaad. Hoe vaak komen dat soort momenten nog voor op een nacht?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zoektocht naar de beste CPAP instellingen voor UARS.

6
Beste Bruxertje

Zoals Persluchtpiraat al aangeeft geen ideale flowcurves maar zeker niet slecht, je apneus en hypopnues zijn bijna 0 dus dat is prima.
Belangrijkste nu is even afwachten wat deze druk met je klachten gaat doen maar dat gaat nog even tijd kosten mogelijk voordat je verandering bemerkt.
probeer eerst te ontdekken of je klachten minder worden evt kan je partner vragen of zij merkt dat er verbetering is bijv in je stemming - rustiger slapen - minder moe - alerter etc.

beste dus om nu even de druk te laten wat het is en te ervaren of dit je problemen oplost.
Mochten bepaalde klachten blijven bestaan dan in overleg met je behandelaar evt de druk aanpassen.

s6 met de therapie

Re: Zoektocht naar de beste CPAP instellingen voor UARS.

7
harks37 schreef: 02 jan 2023, 16:33 je apneus en hypopnues zijn bijna 0 dus dat is prima.
Voor de duidelijkheid, dat is in het geval van UARS sowieso niet aan de orde.
harks37 schreef: 02 jan 2023, 16:33 beste dus om nu even de druk te laten wat het is en te ervaren of dit je problemen oplost.
Waarom is dat het beste?
bruxertje schreef: 18 dec 2022, 18:39 EDIT: dit soort grillige beelden zijn ongeveer 20% van de nacht schat ik.
Dat klinkt alsof er nog wel wat winst te behalen is. Je kan overwegen om de druk 1 cm op te hogen, ten slotte is EPAP = 8 - 2 = 6 nog niet zo hoog. Kijk dan na een week of het percentage van die grilligheid minder wordt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zoektocht naar de beste CPAP instellingen voor UARS.

8
persluchtpiraat schreef: 02 jan 2023, 18:12 Dat klinkt alsof er nog wel wat winst te behalen is. Je kan overwegen om de druk 1 cm op te hogen
Dat heb ik een paar nachten geprobeerd, maar vanaf een druk van 9 bar (ook met EPR op 3) krijg ik merkbaar meer last van aerofagie. Vermoed dat ik op dit moment nog meer moet wennen aan de therapie, dus ga de druk weer verlagen naar 8 - 3...

Ik probeer gewoon wat informatie te halen uit de flowcurves om het proces te versnellen, want voorlopig is mijn slaap een stuk slechter met CPAP dan zonder :grimacing:

Re: Zoektocht naar de beste CPAP instellingen voor UARS.

9
Kijk of je vitamine D op peil is. Voordat ik D3 begon te nemen had ik ook altijd last van aerofagie omdat D de opname van calcium aanstuurt, waardoor ik een tekort aan calcium had waardoor de bovenste slokdarmkringspier verzwakt was.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i