Ramp?

1
Hallo!

Kan iemand mij uitleggen wat Ramp is en wat Ramp tijd inhoud?

Mijn Ramp instelling is 4.0 en de tijd 0.30. Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe opgeknapte DS1 en de laatste week gaan mijn AHI door het dak; zit al een aantal keren op 19, Bij mijn oude was dat maximaal 4. Zouden mijn instellingen wel kloppen? Tevens wordt ik regelmatig wakker met verkrampte handen. Zou dat ook een apneu dingetje kunnen zijn?

Re: Ramp?

2
De ramp is de tijd die de CPAP gebruikt om geleidelijk naar de ingestelde druk te gaan.
Dat kan het inslapen vergemakkelijken.

Bij jou duurt het dus een half uurtje om tot de druk van 4 te komen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ramp?

3
Dank voor je antwoord Menno. Wanneer ik de 'aanknop' indruk staat hij op druk 8.5. Is dat waar tijdens de slaap naar toe gewerkt wordt? Begin ik bij 4 en wordt dat dan 8.5?

Enig idee of het kwaad kan om de tijd in 10 minuten te veranderen of is 30 minuten vrij gebruikelijk?

Re: Ramp?

4
Paul schreef: 03 jan 2023, 16:48 Dank voor je antwoord Menno. Wanneer ik de 'aanknop' indruk staat hij op druk 8.5. Is dat waar tijdens de slaap naar toe gewerkt wordt? Begin ik bij 4 en wordt dat dan 8.5?
Als u de aanknop gebruikt dan wordt de rampfunctie niet gebruikt. In dat geval maakt het niet uit wat de ramp instelling is omdat deze niet wordt gebruikt.
Paul schreef: 03 jan 2023, 16:48 Enig idee of het kwaad kan om de tijd in 10 minuten te veranderen of is 30 minuten vrij gebruikelijk?
Algemeen gesproken is het een kwestie van comfort. Als u met 10 minuten in slaap bent, dan is 10 minuten prima. Hoe lager hoe beter, want het is een compromis tussen comfort en behandelings-effectiviteit. Maar in ieder geval heeft het weinig zin om jezelf te pijnigen met een te korte ramp als je daar niet mee in slaap valt. Slapen is altijd beter dan niet slapen :)

Maar als ik het zo lees gebruikt u de rampfunctie niet eens, dus dat is mooi.
Paul schreef: 03 jan 2023, 11:56 mijn oude was dat maximaal 4.
Dat is nog hoog. Artsen vinden het vaak "prima" maar zij nemen het vaak niet zo nauw.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ramp?

5
Paul schreef: 03 jan 2023, 16:48 Dank voor je antwoord Menno. Wanneer ik de 'aanknop' indruk staat hij op druk 8.5. Is dat waar tijdens de slaap naar toe gewerkt wordt? Begin ik bij 4 en wordt dat dan 8.5?

Enig idee of het kwaad kan om de tijd in 10 minuten te veranderen of is 30 minuten vrij gebruikelijk?
Klopt, dan gaat hij vrij rap naar 4 en dan langzaam naar 8,5.
En je kunt hem naar believen instellen.
Die van mij kan tot maar liefst een uur, geloof ik.
Maar da's wel heel lang.
Dan slaap ik doorgaans allang en beginnen de ademstops al.

Het is even uitmikken.
Bij mij bleek 30 minuten de beste instelling.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ramp?

6
Een druk van 4 cmH2o is de laagste druk die de DS1 kan geven. In feite is het onverstandig om zo laag te starten. De kans bestaat dat je met deze druk het in het begin erg benauwd krijgt waardoor je met de mond wil mee ademen (neus of neusdoppen masker) terwijl je juist met de mond dicht moet slapen met de genoemde maskers. Bovendien kun je met deze druk veel sneller ademstops krijgen omdat de druk niet hoog genoeg is om deze te voorkomen.

Beter is het om dan de startdruk hoger in te stellen, bijvoorbeeld 5,5 of 6,0 cmH2o en vanaf die druk naar 8,5 cmH2o te gaan in een bepaalde door jou zelf gekozen tijdsperiode.

Nog beter is meteen met 8,5 CmH2o te starten en hier meteen aan te wennen. Dus gewoon de Rampknop niet gebruiken zoals PLP ook aangaf.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ramp?

7
Menno M. schreef: 03 jan 2023, 19:46
Paul schreef: 03 jan 2023, 16:48 Wanneer ik de 'aanknop' indruk staat hij op druk 8.5.
Klopt, dan gaat hij vrij rap naar 4 en dan langzaam naar 8,5.
Dat klopt niet. Als je de aanknop gebruikt dan wordt de ramp niet geactiveerd. Alleen als je na het aanzetten de rampknop drukt, dan zal je zien dat de druk daalt tot 4 (volgens de huidige instelling) en dan traag oploopt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ramp?

8
Zal ik het straks even voor je filmen, PLP?
Kan je het zien dat hij dat wél doet.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ramp?

9
Ik benieuwd, ik leer altijd graag wat nieuws. Ik heb echter mijn twijfels, want ik heb zelf een DS1 en ik gebruik de Ramp nog wel eens (werkt op een ASV iets anders dan huis tuin en keuken CPAP maar ongeveer hetzelfde principe). Daarnaast ben ik niet de enige die dit zegt: https://www.cpaptalk.com/viewtopic/t156 ... t#p1195412 en tot slot geeft @Paul zelf aan dat het display 8,5 aangeeft wat de actuele druk is. Met de Ramp geactiveerd zal de actuele druk het traject van de Ramp instelling volgen door de tijd heen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ramp?

10
Kennelijk ontgaat het cynisme van mijn vraag je.
Ik ga echt geen filmpje maken hoor.
No way.

Ik zou zeggen: lees je inbox nog eens door, al zul je aardig ver terug moeten scrollen, en het muntje zal vallen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ramp?

11
Bedankt allen voor het reageren. van pure ellende, na 3 jaar, weer een afspraak met OSAS consulent/longarts moeten maken. Afgelopen dagen wat aangepast op de ramp en tijd. weinig geholpen. Afgelopen nachten om de 1,5 uur wakker. Dit ga ik zo niet veel langer trekken :-(

Trouwens: wat is precies flex 1 enz?

Re: Ramp?

12
Paul schreef: 05 jan 2023, 11:14 Trouwens: wat is precies flex 1 enz?
Dat is de versie van Philips, deze is totaal anders. Die zou het "gevoel" moeten geven dat ademen makkelijker is zonder daadwerkelijk het ademen makkelijker te maken. Ik heb het beschreven zien worden als "touwtrekken met het apparaat."
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i