gebaren taal leren

1
Nieuwe hobby, gebarentaal beetje leren. Al wat info gevonden.
Ik, koffie en thee, zijn logische gebaren. Lief en grapje geleerd. Drinken is logisch.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: gebaren taal leren

3
Piet , heb ik zo twee jaren gedaan bij het doven ontmoetingsruimte op de Stadhouderskade te Amsterdam. De oma van mijn vrouw werd op jonge leeftijd door verkeerde medicatie doof en heeft leren liplezen in het doveninstituut te Sint Michielgestel. https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3390141/make-over-voor-monumentaal-doveninstituut-sint-michielsgestel Gebarentaal was daar streng verboden in die tijd, liplezen leren was verplicht om mee te kunnen komen in de horende wereld. Op het schoolplein en zonder toezicht werd er druk met de handen gebaren gemaakt.

Mijn oudste dochter heeft ook enige tijd uit pure interesse gebaren taal geleerd. ik vond het zelf ook erg leuk om te doen, maar wel moeilijk om te onthouden en om het te onderhouden als je niet dagelijks met de niet horende mens omgaat en dus niet vaak gebruik maakt van de gebarentaal.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: gebaren taal leren

4
Zo, daar ben je even bezig bij de SWDA, 12 weken durende cursussen. Ik zie op het filmpje , dat er ook veel mimiek bij zit.
Extra mond gebruik enzo. Weet nog dat je vroeger bij een collega op andere afdeling op de grond moest stampen voor aandacht.
En nu bij een wekelijkse eetclub zit er iemand van 91 jaar , die de rest niet meer begrijpt. Ondanks oortelefoon.
Trouwens in mijn jeugd had je vlakbij Effatha in Voorburg. Een doven instituut.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.