Stelt een CPAP geen centrale apneu vast?

1
@persluchtpiraat: je zegt ergens in dit topic dat een cpap geen centrale apneus kan vaststellen. Dit is nieuw voor mij en ik ben benieuwd waar je dit op baseert. Ik heb nl elke nacht redelijk wat CA’s tijdens de ruim 13 maanden dat ik de cpap gebruik, veel meer dan OA’s, die zijn flink,afgenomen. Terwijl ik nauwelijks CA’s had bij het slaaponderzoek. Ben benieuwd! Alvast bedankt.

modedit RM: onderwerp afgesplitst naar nieuw onderwerp, titel aangepast

Re: Stelt een CPAP geen centrale apneu vast?

2
Zover ik geleerd heb afgelopen weken, ik ben maar nieuw, maar praat even voor mijn beurt haha.
Heeft hij gelijk, Centrale apneus kunnen alleen vastgelegd worden doormiddel van een polysomnografie (die met de plakkertes op je hoofd)
De CA die Oscar aangeeft zijn alleen maar ´schattingen´ die het apparaat doet op basis van dat jij niet ademt maar ook geen obstructie hebt.

Maar de reden van het niet ademen hoeft niet een centrale apneu uit de hersenen te zijn, het kan ook door het cpap apparaat veroorzaakt worden bijvoorbeeld.
1 voorbeeld daarvan is als de druk te hoog staat en daardoor de CO2 wordt weggeblazen, en je lichaam geen trigger krijgt van de receptoren.
Het lichaam denkt dan, oh er is geen CO2 dus zal ik niet hoeven te ademen om er vanaf te komen.

Ander voorbeeld is simpelweg omdraaien. Net als je een fles niet open krijgt en extra kracht zet en daarbij vaak automatisch je adem in houdt.

Als je dus buitensporig veel CA´s hebt zou je verder moeten kijken hoe de ademhaling er in Oscar uit ziet.

Bovenstaande is ook een reden dat sommige afraden om APAP te gebruiken, omdat het apparaat het vaak gewoon mis heeft en dan onnodig de druk omhoog gooid en je erin blijft hangen. Van een omdraai CA beland men dan in een cyclus van CO2 CA´s.

Re: Stelt een CPAP geen centrale apneu vast?

3
Sleepy schreef: 15 jan 2023, 00:21 maar praat even voor mijn beurt haha.
Wij zijn hier niet zo "territoriaal" hoor dus geen zorgen :)
Sleepy schreef: 15 jan 2023, 00:21 Maar de reden van het niet ademen hoeft niet een centrale apneu uit de hersenen te zijn, het kan ook door het cpap apparaat veroorzaakt worden bijvoorbeeld.
Voor de duidelijkheid, beide gevallen zijn legitieme centraalapneus, want ook CPAP-geinduceerde centraalapneu is uiteindelijk centraalapneu (zie ook TECSA).
Sleepy schreef: 15 jan 2023, 00:21 omdat het apparaat het vaak gewoon mis heeft en dan onnodig de druk omhoog gooid
Als het gaat om ResMed: Ik dacht voorheen dat het ook onnodig was, maar als dit zich voordoet dan is Flow Limitation nog steeds aanwezig. Echter, statische druk zoals je hebt bij APAP of CPAP kan niet altijd adequaat zijn om FL op te heffen, daarom gebruik ik ook BiPAP. Maar bij een ResMed is het een kwestie van "roeien met de riemen" en als dit voorkomt is het zeker niet onbeduidend want het kan "restklachten" verklaren die bij het opheffen van de FL verholpen zouden kunnen zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Stelt een CPAP geen centrale apneu vast?

4
Ca wordt geregistreerd door het FOT signaal. Het apparaat stuurt om te kijken wat voor soort apneu het is, een druk puls van, ik dacht, 1 hz mee met de luchtstroom na 4 seconden, gedurende een zestal seconden als er een beginnende adem stop wordt geconstateerd. Deze puls komt als een echo terug als de luchtweg geblokkeerd is. Dan wordt bij een variabele druk (Apap) de druk verhoogd tot maximaal de ingestelde maximum druk. Bij een Cpap (vaste druk) kan dit niet.

Bij een open luchtweg gaat deze puls gewoon door en komt er geen echo terug en zal er geen drukverhoging plaatsvinden omdat de luchtweg niet open behoeft te worden geblazen.

Men gaat er gemakshalve dan vanuit dat het een centrale adem stop betreft.

Maar Sleepy en PLP hebben gelijk dat dit bij een PSG slaaptest beter en officieel is vast te stellen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Stelt een CPAP geen centrale apneu vast?

5
Ik snap het iets beter, thanks. Het valt me ook altijd op dat veel CA’s bij mij relatief kort zijn: tussen de 10 en 17 seconden.

Uiteindelijk draait het, als je het puur medisch/lichamelijk bekijkt (dus klachten buiten beschouwing gelaten), allemaal om het (gemiddelde) zuurstofverlies dat je hebt. Ik zat tijdens de onderzoeksnacht op gemiddeld 96 (zuurstofgehalte dus) en dat was volgens de longarts niet (te) laag. En ik had die nacht maar liefst 40 ahi per uur waarvan het overgrote deel dus obstructieve apneus.

Maar laat ik niet weer off topic gaan 😀

Re: Stelt een CPAP geen centrale apneu vast?

6
persluchtpiraat schreef: 15 jan 2023, 03:14 Wij zijn hier niet zo "territoriaal" hoor dus geen zorgen :)
lol :)

Bedankt voor de info en verduidelijking heren, weer wat bijgeleerd. Het is niet altijd simpel deze materie
Margaretha2021 schreef: 15 jan 2023, 11:04 Maar laat ik niet weer off topic gaan 😀
Maar het kan nu dus anders zijn als de CA´s nu veroorzaakt worden door het afblazen van CO2. Dan kun je dus wel een terugval in zuurstof krijgen.

Zover ik begrepen heb als je ademhaling in Oscar eerst langere tijd stabiel is en dan opeens een CA en ze daarna blijven komen bijvoorbeeld dan is er wellicht een instelling niet goed. Uitleg van LankyLefty is misschien duidelijker