Eerste week gebruik ASV, nog niet mee kunnen slapen

1
Een week geleden heb ik een niet succesvolle proefnacht gehad met mijn ASV (voorheen BIPAP, waar het ook niet mee lukte om in te slapen). Om 23u licht uit, masker op en apparaat aan. Hele slechte nacht gehad, mat telkens een uur proberen en een 15m masker af. Om 03:30u het uiteindelijk opgegeven en goed geslapen tot 7u.

Apparaat mee naar huis gekregen en na 9 nachten proberen er mee te slapen nog geen enkel succes. Om 23:30u er mee naar bed en uiteindelijk om 1u masker maar weer afgezet. Ademhaling en hartslag zijn rustig, maar blijf maar wakker liggen. Zodra masker af is slaap ik binnen 10-15m.

Gesproken met behandelend arts en krijg nu Zolpidem voorgeschreven. Voorstel was om te beginnen met 5mg, om dit later te verhogen naar 10mg (mocht het nog niet helpen). Nu lees ik allerlei horror verhalen over verslaving aan Zolpidem. Ook zijn bijwerkingen behoorlijk. Doel van behandelend arts om het ook niet langdurig te gebruiken (max. 2 weken). Hierna zou ik dan zonder medicatie er mee in kunnen slapen, omdat weerstand tegen het apparaat weg is (althans, dat is de theorie van de behandelend arts).

Heeft iemand positieve ervaringen (of andere ervaringen) met het kortstondig gebruik van Zolpidem, om zo te leren slapen met een CPAP/BIPAP of ASV? Ben erg benieuwd.

PS
Overweeg nu om eerst meer natuurlijke middelen te gebruiken om tot rust te komen in mijn hoofd bij gebruik van het apparaat. Wellicht heeft iemand ook daar ervaringen mee.
Met vriendelijke groet, Robert-Jan

Resmed Aircurve 10 CS PaceWave (op proef)
4-9 (epap)
0-7 (ps)
Resmed Climateline tube + luchtbevochtiger
Resmed P30 masker (M)

Re: Eerste week gebruik ASV, nog niet mee kunnen slapen

3
Kan het masker goed verdragen (kan het uren ophouden). Voel me ook niet onrustig tijdens het gebruik van het masker. Zeker sinds ik een ASV heb (ademt op een heel natuurlijke manier mee). Ademhaling is rustig (te laag zelfs => zo tussen de 7 en 8) en hartslag is ook mooi laag.

Behandelend arts geeft aan dat ik mijn ademhaling en hartslag goed onder controle heb, maar teveel bezig ben met het goed kunnen inslapen. Dit zorgt ervoor dat het lichaam nog niet het sein krijgt dat het veilig kan inslapen. Zolpidem moet dan gaan helpen om hier een aantal keren doorheen te komen, waarna mijn lichaam (geest) het wel accepteert en ik er goed mee kan inslapen.

Ben echter mijn hele leven al tegen het gebruik van medicatie. Zeker als deze potentieel verslavend is en behoorlijk wat bijwerkingen kent (op bijsluiter Zolpidem staat zelfs als contra-indicatie het hebben van slaapapneu syndroom). Ben daarom nu op zoek naar goed werkende alternatieven. Sporten is voor mij niet mogelijk (heb last van bewegingsintolerantie ivm Long Covid, waardoor hartslag heel snel omhoog schiet en ik ook heel snel kortademig wordt => mag van ergotherapeut pas echt gaan sporten zodra behandeling van complexe apneu aanslaat).
Neem nu 3 keer per dag rust en doe dan ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen (slaap dan niet). Voel me verder door de dag flink onrustig, omdat het maar niet lukt om met het apparaat in te slapen. Heb dus wel iets nodig om het te doorbreken.
Met vriendelijke groet, Robert-Jan

Resmed Aircurve 10 CS PaceWave (op proef)
4-9 (epap)
0-7 (ps)
Resmed Climateline tube + luchtbevochtiger
Resmed P30 masker (M)

Re: Eerste week gebruik ASV, nog niet mee kunnen slapen

4
Vervelend dan Jacob, er is misschien maar een klein zetje nodig om in te slapen.
Het is mooi dat de ASV op zich goed voldoet, zelf vind ik hem ook heel natuurlijk slapen.

Ik heb niet zo veel tips voor je, ik kan alleen zeggen wat ik zelf doe. Ik ga om in slaap te vallen mijmeren over gebeurtenissen of een film of wat dan ook, zo denk ik niet aan de (x) pap en ben in no time weg.
1 ding heb je al, goede start met ASV. Nu gewoon proberen vol te houden, en (ik weet dat het moeilijk kan zijn) maar probeer je gedachten aan iets anders te schenken, probeer het apparaat waar je aanhangt te vergeten.
Succes.

Re: Eerste week gebruik ASV, nog niet mee kunnen slapen

5
Mijn moeder slaapt met Zolpicon. Tablet van 7,5 mg, maar zij breekt deze doormidden, zodat ze maar circa 4 mg gebruikt. Ook zij had een aversie tegen het slapen met de cpap. Nu slaapt ze snel in en nu ook met een ASV. Je zou het gewoon eens moeten gaan proberen, want het belangrijkste is dat je leert slapen met de ASV en daar geen aversie tegen gaat opbouwen. Sowieso weet je niet of je überhaupt last gaat krijgen van de bijwerkingen. En 4 mg werkt bij mijn moeder als een tierelier.

In de gebruikelijke doseringen is zolpidem (10 mg/dag) minder spierontspannend en anticonvulsief dan de benzodiazepinen, terwijl dit voor zopiclon (7,5 mg/dag) in geringere mate geldt. Met name zolpidem wordt, vanwege de ontbrekende anxiolytische werking, opgevat als een 'zuiver' slaapmiddel.

Gewoon proberen en kijken of je er beter mee kunt inslapen en doorslapen, helpt het niet met een week of zo dan stoppen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste week gebruik ASV, nog niet mee kunnen slapen

6
Ik heb ook een tijdje zolpidem uitgeprobeerd om een periode van slecht slapen te doorbreken. Mij is het niet goed bevallen. Onprettig slapen en met een kater wakker worden. Maar er zijn meer middelen. Mijn huisarts heeft me toen voor een paar nachten een antidepressivum voorgeschreven: mirtazapine dat nogal slaapverwekkend is. Een lage dosis 1/2 tablet van 15 mg. Een ongebruikelijke keus maar ik heb er een paar nachten heerlijk op geslapen.

Ps. Ik heb indertijd in 2007 ook een tijdje een ASV geprobeerd en heb er nooit aan kunnen wennen en ben weer teruggegaan naar de BiPAP. Nu moet ik wel zeggen dat het UMCG in die tijd nog zeer luidruchtige machines had die nog niet jouw ademhaling volgden maar omgekeerd: je moest maar proberen maar het apparaat te volgen.

Groet, Jan

Re: Eerste week gebruik ASV, nog niet mee kunnen slapen

7
@RuudJ
Ruud, dank voor je reactie. Heb het meest recente artikel gelezen van KNMP en hier staat toch duidelijk (expert opinion in het document) dat er een fataal risico is bij gebruik van Zolpidem. Dit omdat de wekprikkel verlaagt wordt door Zolpidem en bij flinke desaturatie kan dit leiden tot het niet meer wakker worden. Dat is hetgeen me erg ongerust maakt. Nu heb ik standaard geen grote desaturaties (laagste saturatie gemeten in PSG's en mijn eigen O2 ring was 88, maar in meer dan 99% van de gevallen blijft de saturatie boven de 90). Van Zolpidem is echter bekend (uitkomst diverse onderzoeken over de wereld) dat het de desaturatie verhoogt, terwijl het aantal apneu's gelijk blijft. Mijn (niet expert) mening komt dit dan omdat de apneus langer duren, wat weer het gevolg kan zijn van het minder snel optreden van de wekprikkel. Nogmaals: alleen gezond boerenverstand logica.

@mosklwd
Jan, dank voor je reactie. Heb geen slaapproblemen, maar arts schrijft dit voor omdat ik op moment van inslapen last krijg van een centrale apneu. Dit komt vaker voor geeft zij aan (ook bij mensen zonder slaapapneu). Hier zal ik of aan moeten wennen (wat tot 6 maanden kan duren, aldus een collega arts van haar), of ik ga Zolpidem gebruiken.
Is het jou uiteindelijk wel gelukt om met de BIPAP in slaap te vallen dan? Afgelopen twee nachten begint de ASV me meer te vervelen namelijk (ook al voordat ik in slaap val begint hij veel meer te corrigeren dan de eerste nachten => alles nog steeds bij waak). Mijn onrust over het al dan niet inzetten van Zolpidem zal hier zeker geen positieve invloed op hebben.
Vanaf het begin schiet de pressure alle kanten op, met als positief resultaat dat mijn RR verbetert maar nog steeds te laag is en mijn teugvolume verlaagt maar ook nog steeds te hoog is. Het minuutvolume houdt het apparaat mooi op niveau.

Donderdag weer een gesprek met mijn behandelend arts. Ondertussen nog meerdere onderzoeken uit VS gelezen, maar alle onderzoeken (ook recente uit 2020 en 2021) lijken op hetzelfde uit te komen: geen impact op AHI, wel verlaging SPO2 bij hogere dosering, verhoging van het punt waarop lichaam wekprikkel krijgt, verbetering slaap efficientie en verbetering slaap latentie. Nogmaals verlaging SPO2 is waar ik me het meest druk over maak, naast de verhoging van het punt waarop het lichaam een wekprikkel krijgt. Zeker gezien in het KNMP document staat dat dit fataal kan worden.
Met vriendelijke groet, Robert-Jan

Resmed Aircurve 10 CS PaceWave (op proef)
4-9 (epap)
0-7 (ps)
Resmed Climateline tube + luchtbevochtiger
Resmed P30 masker (M)

Re: Eerste week gebruik ASV, nog niet mee kunnen slapen

8
mosklwd schreef: 15 jan 2023, 14:58 Mijn huisarts heeft me toen voor een paar nachten een antidepressivum voorgeschreven: mirtazapine dat nogal slaapverwekkend is.
Dit schiet me tebinnen: als je de ladder van escalatie helemaal onderaan wilt beginnen is er ook nog de optie van een klassiek antihistaminicum (allergiepillen) die nogal loom kunnen maken. Ik heb die herinnering aan bijv. Levocetirizine, wellicht heeft het zelfs een positief effect op de SDB omdat het mogelijk de neusholte wat opent (als er wat "subliminale allergie" aan de orde is)
JACOBS08 schreef: 15 jan 2023, 15:21 Afgelopen twee nachten begint de ASV me meer te vervelen namelijk (ook al voordat ik in slaap val begint hij veel meer te corrigeren dan de eerste nachten => alles nog steeds bij waak
Helpt de Ramp knop daar niet tegen? Ik gebruik die wel eens op m'n DSX900
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i