Andere dreamstation

1
Hallo ik heet Patrick ben 64 jaar ,ik gebruik sinds 2017 een dreamstation 1 en had mijn ahi,s redelijk, onder controle door cpap altyd onder 4,sinds oktober 2022 een andere dreamstation en vanaf dag 1 ahi,s ver boven 30 tot 5 december ahi op 75 ,die morgen ook een hartinfarct gehad waarvan nu herstellend en tevens weer veel kontakt met slaapcentrum vanwege die hoge ahi,s 5 dagen geleden druk verhoogd van 8 naar 9, resultaat beneden 15 was verpleegkundige zeer content mee en heeft druk nog iets hoger gezet op 10 om mijn ahi,s nog lager te krijgen maar afgelopen nacht stond hij vanmorgen op 40ahi ik registreer dit met dreammapper en vraag mij nu af of mijn andere dreamstation of dreammapper goed functioneert??.

Re: Andere dreamstation

6
Was de druk daarvoor hoger of lager?

Gezien het aantal obstructieve ademstops is de druk van 10 cmh2o vast nog te laag ingesteld. Aan de andere kant kan deze druk instelling ook de oorzaak zijn van het hoge aantal centrale ademstops.

Had je voor deze wijziging naar druk 10 ook een hogere AHI score met ongeveer dezelfde verdeling in adem stops?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Andere dreamstation

9
RuudJ schreef: 15 jan 2023, 22:14 Aan de andere kant kan deze druk instelling ook de oorzaak zijn van het hoge aantal centrale ademstops.
Waar hebben we het over? @patrickgeerards07 schrijft:
patrickgeerards07 schreef: 15 jan 2023, 17:16 Hallo Ruud,afgelopen nacht geeft dreammapper aan totaalaantal centrale apneus 16, totaalaantal obstructie apneus 19 en totaal hypothese 4
Totaal 16 op een nacht van 8 uur zou 2 per uur zijn. Dat is niet hoog, als je bedenkt dat omdraaien etc. als CAs kunnen tellen.

Wat de obstructie betreft, idealiter is dat wel richting 0 te draaien met een vaste druk. (Met auto druk blijf je altijd OAs houden omdat het apparaat alleen de druk in de "effectieve zone" houdt als er incidenten blijven voorkomen).
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Andere dreamstation

10
Dag Patrick, welkom.

Even resumerend:

Vanaf start in 2017 tot Oktober 2022 minstens 4 jaar goed geslapen met dreamstation 1. Stand CPAP en AHI onder de 4.

Oktober 2022 een ander apparaat gekregen 'waarschijnlijk omgeruild met ander schuim' en mis.

Vanaf Oktober 2022 tot December met nieuwe apparaat boven de 30 AHI gezeten, en zoals geschreven in december op een morgen zomaar 75 AHI waarna hartinfarct gekregen.

Daarna weer begonnen maar is het niet meer in gareel te krijgen.

Er spelen mij twee dingen in het hoofd: 1 was er misschien al een voorbode voor het hartinfarct aanwezig en 2: hoe kan het dat het nieuwe apparaat meteen een zeer slechte score laat zien.

Persoonlijk 'en dat is mijn mening' vertrouw ik dat apparaat niet. Ik zou adviseren te vragen of je een ander apparaat mag proberen, hierbij ook vragen naar de mogelijkheid om een Resmed te proberen.
Ik hoop voor jouw dat het meevalt, maar ik zou geen vertrouwen meer in dat omgeruilde apparaat hebben.