Even voorstellen

1
Goedemiddag,
Mijn naam is Ronald, en heb sinds april 2022 de diagnose Slaapapneu mild, 18 stops per uur.
Desalniettemin had ik er in het dagelijks leven dermate last van (vermoeidheid, zwaarmoedigheid, hoofdpijn, concentratie problemen, kort lontje) dat ik sins juni ben uitgevallen op mij werk.
In eerste instantie een Mra beugel geprobeerd, dit bracht het aantal stops terug naar 13 en hield ik dezelfde klachten.
Sinds 12 januari een CPAP Apparaat de Resmed Airsense 11 icm Simplus masker.
Twee nachten “geslapen” met de CPAP nu en vermoeider door gebrek aan slaap. Dat is wennen!
Wat mij verbaast is dat de eerste nacht er slechts (AHI) 3,3 stops gemiddeld waren maar dit gevoelsmatig geen invloed had op mij. Afgelopen nacht bleek dat mijnAHI 5,5 was waarvan 2,7 Centrale AI, obstructieve AI 0,5.Centrale AI schrok ik nogal van, is dit iets om me zorgen over te maken?
Hoe lang duurt het gemiddeld voor de effecten van de therapie merkbaar zouden kunnen zijn?
Verder ben ik blij dat er een forum als dit is!

Re: Even voorstellen

2
Ronald010 schreef: 14 jan 2023, 14:51 Mijn naam is Ronald, en heb sinds april 2022 de diagnose Slaapapneu mild, 18 stops per uur.
"mild" is een mythe die alleen in de hoofden van artsen bestaat. Bovendien is het een classificatie gebaseerd op "AHI" wat een verouderde meetmethode is die geen indicatie geeft van de slaapkwaliteit. Ja, meer apneus en hypopneus is nooit goed, maar er speelt meer. Ik had bijvoorbeeld maar "2,5 op de AHI" en mijn leven was gesloopt.
Ronald010 schreef: 14 jan 2023, 14:51 Desalniettemin had ik er in het dagelijks leven dermate last van
Dat bedoel ik dus :)
Ronald010 schreef: 14 jan 2023, 14:51 In eerste instantie een Mra beugel geprobeerd, dit bracht het aantal stops terug naar 13 en hield ik dezelfde klachten.
Dat horen we hier helaas vaak over MRAs.
Ronald010 schreef: 14 jan 2023, 14:51 2,7 Centrale AI, obstructieve AI 0,5.Centrale AI schrok ik nogal van, is dit iets om me zorgen over te maken?
Een CPAP kan geen centrale apneus vaststellen, daar heb je sensoren van een slaaponderzoek voor nodig, "CA" staat hier voor "clear airway apnea" ofwel je stopt (om wat voor reden dan ook) zonder obstructie met ademen. Dat kan voorkomen tijdens overgangen tussen slaapstadia, of als je je even omdraait. Misschien heb je je wel vaak omgedraaid, als de nachten nog wat wanordelijk zijn. In absolute zin zijn dit geen zorgwekkende getallen.
Ronald010 schreef: 14 jan 2023, 14:51 Hoe lang duurt het gemiddeld voor de effecten van de therapie merkbaar zouden kunnen zijn?
Dat is persoonlijk. Ik zat na het eerste dutje van 1 uur met de BiPAP al in de zevende hemel, maar dat lijkt zeldzaam. Hoe dan ook moet er vaak nog wat gesleuteld worden aan de instellingen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen

3
Ronald010 schreef: 14 jan 2023, 14:51 Sinds 12 januari een CPAP Apparaat de Resmed Airsense 11 icm Simplus masker.
Twee nachten “geslapen” met de CPAP nu en vermoeider door gebrek aan slaap. Dat is wennen!
Oh wat een geluk dat je een Resmed hebt gekregen, zoveel beter. Bij welke leverancier is dat?
Een vriend van mij moet er wellicht ook aan, na praten over mijn problemen bleek hij veel overeenkomsten te hebben, ik kreeg helaas een Lowenstein. Hij moet nog de molen in dus heeft nu nog wat opties.

Hopelijk trekt de vermoeidheid snel weg, ik heb er ook last van maar dat is vrij normaal werd mij gisteren door de longarts verteld, omdat ik nu de adrenaline mis en dus afkick.

Re: Even voorstellen

4
Bedankt voor je antwoorden. Er zal inderdaad nog wat gesleuteld moeten worden, ademen op zich gaat goed maar een comfortable slaaphouding vinden waarbij het masker niet gaat lekken is lastig heb ik ondervonden. Eerste twee nachten leken aardig te gaan, maar de twee nachten daarna werd het lastiger en heb ik het masker afgezet om te kunnen slapen. Geduld zullen we maar zeggen...
Laatst gewijzigd door Ronald010 op 16 jan 2023, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Even voorstellen

5
Sleepy schreef: 14 jan 2023, 16:25 Oh wat een geluk dat je een Resmed hebt gekregen, zoveel beter. Bij welke leverancier is dat?
Ik heb er geen invloed op gehad welke machine ik zou krijgen, ik ben doorverwezen door mijn longarts in het SFG in Rotterdam.
Ging redelijk vlot overigens en in het ziekenhuis werd mij door een tussenpersoon uitleg gegeven over de werking van het apparaat.
De leverancier is VitalAire Nederland BV 8200 VB Lelystad, www.vitalaire.nl,, tel 088-2503500
Succes in ieder geval met het verdere verloop.

Re: Even voorstellen

6
Bedankt daarvoor, ik had inderdaad ook geen keuze, Vivisol leverd alleen maar Lowenstein. Wat ik inmiddels wel weet is dat ik in ieder geval niet over kan stappenn. Alle leveranciers hebben onderling afspraken gemaakt hierover.

Simplus is een full face masker toch? Reden dat je geen neusmasker hebt?
Afijn, hopelijk kun je snel wennen en je beter voelen.

Re: Even voorstellen

7
Simplus is inderdaad een full face masker.
De persoon die mij instructies gaf over de werking van het apparaat raadde mij een fullface masker aan omdat ik door mijn mond adem.
Ik twijfel wel of een neusmasker toch te proberen, weet alleen niet of ik dat nog een mogelijkheid is om uit te proberen en of dat vergoed wordt.

Re: Even voorstellen

8
Alle apneu patiënten ademen al gauw door de mond. Maar het is een groot misverstand dat je niet via de neus zou kunnen ademhalen. Met een heus masker kan dit, maar met een neusdoppen masker gaat dit nog veel eenvoudiger. Kwestie van vragen aan je leverancier, juist in het begin van de therapie kan men bij ontevredenheid om een ander type masker vragen. Philips en Resmed hebben ongeveer dezelfde types. Philips heeft de Dreamwear lijn en Resmed heeft de Airfit lijn. Philips heeft een klein scheurtje waar een deel van dd lucht uitkomt en dat blaast hard met eventueel een storend geluid tot gevolg. De Airfit lijn werkt met een Quietair filter die de luchtstroom verdeeld en vaak geruisloos.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar