Nieuw op dit forum

1
Hallo allemaal!

Ook ik ben sinds drie dagen in het bezit van een Löwenstein Prisma Smart, net als @kokkra. Graag wil ik beginnen om te vertellen dat ik enorm onder de indruk ben van de kennis die op dit forum aanwezig is, met name van @RuudJ en @persluchtpiraat heb ik veel geleerd. Geweldig, mijn hartelijke dank hiervoor!

Ik moet zeggen dat ik nu al positieve ervaringen heb na 3 nachten slapen met het apparaat. Ik kan wel zeggen dat ik een ander mens ben: ik ben fitter, helderder in mijn hoofd en wat ik heel fijn vind: niet meer het gevoel hebben dat ik 'onder water word getrokken' op het moment dat ik halverwege in slaap val en de spieren rond keelholte en hals gaan ontspannen. Ik heb slechts een AHI van 11 á 12, maar dat gevoel van over water getrokken worden, was echt vervelend. Ook werd ik een aantal keer per nacht letterlijk happend naar lucht wakker en moest ik zo'n 5 keer per nacht naar het toilet. De laagste desaturatie zat trouwens bij de polygrafie op 84 procent.

Over het masker ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik heb een F&P Eson 2 en wat mij wat stoort is dat ik niet gemakkelijk op mijn andere zij kan liggen. Ik zou dus het liefst een masker willen hebben waarbij de slang op je hoofd uitkomt en die modellen zijn er ook, zag ik.

Maar nu over de Löwenstein en het ontbreken van een verwarmde slang: ik stond met op het punt om die universele Hybernite slang te kopen tot ik op deze discussie in dit forum stuitte. Is het echt zo erg? Als ik het heel tevreden ben over het gebruik na 3 nachten, moet ik dan wel vragen om een ander cpap-apparaat omdat deze geen geïntegreerde verwarmde slang en bijbehorend systeem heeft? Ik vind dat een beetje lastig maar ik hoor graag jullie mening.
Ik heb namelijk een oud huis uit 1958 met een behoorlijk koude slaapkamer en ik heb altijd het raam wat open. De lucht uit de slang is momenteel dus echt koud. De eerste nacht was de slang ook echt nat van binnen, net als het masker aan de binnenkant, maar nadat ik hier op het forum de tip had gelezen om de slang onder het dekbed te trekken, was dat over. Alleen is de lucht die uitstroomt nog steeds wel koud in het gezicht.

Ik wil mezelf niet te kort doen dus als ik nóg betere resultaten zou hebben dan nu - de ahi was met de Löwenstein afgelopen nacht slechts 1 - met name natuurlijk op comfortgebied dan zou dat fijn zijn, maar liep ik gaan niet de kans dat ik het andere apparaat minder fijn vind qua geluid (deze is erg stil) of qua manier van blazen?

Hoor graag! Dank alvast!

En @kokkra, hoe gaat het nu met je en slaap je nog steeds met de Löwenstein?

modedit RM: bericht afgesplitst

Re: Nieuw op dit forum

3
Hoi Sleepy,

Bedankt voor je reactie. Ik heb toch nog wel twee vragen: waarom zou de AHI niet kloppen? Volgens de Apneuvereniging zijn de CPAPS die momenteel op de markt zijn allemaal goed. OSCAR komt bovendien ook beschikbaar voor de Löwenstein Prisma begreep ik, maar waarom zou dit apparaat niet naar behoren functioneren alleen omdat je dit als gebruiker niet kunt controleren? Oftewel: beschik je over informatie of bewijs waarom dit apparaat de gebruiker voor het ootje zou houden?
En mijn tweede vraag is: waarom zou ik geen ander apparaat kunnen krijgen? De leverancier heeft ook Resmed.
Laatst gewijzigd door Joalie op 19 jan 2023, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Nieuw op dit forum

4
Sleepy schreef: 19 jan 2023, 21:58 Een Resmed met verwarmde slang is net wat luxer omdat de besturing via het apparaat gaat en je niet elke dag de stekker eruit hoeft te trekken (of stekkerschakelaar)
Het is meer dat de geintegreerde slangen worden geregeld zodat de temperatuur en vochtigheid van de lucht gelijk blijft. Bij een Hibernite gaat de temperatuur ook omlaag als de kamertemperatuur omlaag gaat bijvoorbeeld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op dit forum

5
Ja, dat las ik inderdaad in een van jouw posts op dit forum, @persluchtpiraat. Nuttige info, veel dank daarvoor. Stel dat ik de Löwenstein houd, is daar dan nog een hevige truc voor te bedenken? Nou moet ik zeggen dat het probleem van de condens direct de nacht erna opgelost was toen ik de slang onder het dekbed trok hoor, maar de lucht is nog steeds wat frisjes. 😁

Re: Nieuw op dit forum

7
Het verhaal over de AHI ken ik hoor, maar dat heeft niet zoveel te maken met mijn vraag over de verwarmde slang en tips en trucs op dat gebied. In elk geval nuttig om te weten dat je niet kunt wisselen van apparaat, dat ga ik trouwens nog wel even navragen voor de zekerheid.

Re: Nieuw op dit forum

8
Maar je kunt er wel een kopen van Markplaats. Ik heb sinds 2017 alleen maar tweedehands apparaten zelf gekocht, want niemand zorgt voor mij.

Ik zou verkoper "Harley" uit Almere wel overslaan, want die verkoopt nog overgebleven Franstalige meuk uit de partij van Nelissen en ik word al onpasselijk als ik die hondenmand en het geel bevlekte tafelkleed zie 🙈
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op dit forum

10
Sleepy, als ik het bericht van de TS lees dan is er alleen een melding gemaakt van een AHI van 1 per uur en dat dit tov 11-12 al een hele vooruitgang is en dat nog lager natuurlijk nog beter is. In feite is de AHI dus ook niet echt het probleem, maar daar ga jij dus te ver in door.

De hoofdvraag gaat over de verwarmde slang. De Löwenstein Prisma heeft geen verwarmde slang van eigen merk en zal dus idd met de hybernite universele slang moeten werken.

Een verwarmde slang heeft als eerste taak, het voorkomen van condens en als tweede bijkomstigheid geeft het comfort door dat de lucht die naar het gezicht gaat verwarmd is. Dit verschil is echt wel merkbaar.. Onverwarmde lucht kan een steenkoude neus geven en is ook nadelig voor de slijmvliezen. Dus mocht TS de Löwenstein Prisma houden dan is de aanschaf van zo'n slang zeker geen miskoop. Mocht het niet bevallen, dan kan deze vaak tegen een lagere prijs doorverkocht worden. Inderdaad moet deze slang dagelijks uitgezet worden, maar naar ik begrijp is deze slang tegenwoordig voorzien van een aan/uit schakelaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op dit forum

11
Dank, Ruud!
@persluchtpiraat Ik heb geen behoefte om een nieuw CPAP-apparaat aan te schaffen, deze voldoet prima denk ik. Ik voel me een stuk beter, dus dat lijkt me winst.
Ik vind wel dat het tempo van blazen wat hoog ligt. Geen idee of dat aan te passen is.

Re: Nieuw op dit forum

12
De druk is in hoogte instelbaar. Belangrijk is de hoogte van de obstructieve ademstops. De druk moet zo zijn ingesteld dat de obstructieve apneu wordt voorkomen.

Bij de Löwenstein Prisma heb je de Softpap instelling.

Dit is epr functie bij Resmed en Flex functie bij andere merken.

Softpap zorgt voor een drukverlaging tijdens de overgang van inademing naar uitademing.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar