Re: Mijn hobby

127
Hartstikke leuk.
Dat Amroh frame materiaal lijkt wel nieuw.
Zit er nog een oude 402 bij? Het zijn iig mucore spoelen, en je gebruikt rimlock buisjes.

Doet me denken aan de 70er jaren toen ik savonds bij buurman met een potje bier wat door de oude radiobulletins bladerde. Een onvergetelijke tijd, lekker bouwen in het hok en veel lachen.

Re: Mijn hobby

128
Dit is een variant op de visserij-ontvanger UN7 inderdaad uit Radio Bulletin; wij zaten destijds ook te watertanden van alle ontwerpen die er in stonden. De spoelen zijn 902/932. Deze ontvanger is geschikt voor middengolf, visserijband en 80-meterband. Ik heb hem 50 jaar geleden ook al eens gebouwd. Destijds razend gevoelig en ik kon er heel veel mee ontvangen. Ben benieuwd wat er nu nog te ontvangen is; er zijn bijna geen omroepzenders meer op de middengolf en de visserij gebruikt nu andere communicatiekanalen

Re: Mijn hobby

129
It's alive...

Welliswaar moet er nog een bodemplaat onder maar hij speelt.
Het geluid komt zoals eerdere versies lekker relaxt over. Na een half uurtje opwarmen klinkt het nog relaxter, maar dat hoort schijnbaar zo bij buizen.
20230122_113320.jpg

Re: Mijn hobby

131
Dank je.

Het blijft altijd goed opletten met dit spul, de hoogspanning is 450 volt, dus ik ben erg voorzichtig en stap er regelmatig bij weg. Ook driedubbel checken, want o zo benauwd iets verkeerd aangesloten te hebben.
En met de schakelaar in de hand de eerste keer inschakelen, (automaat niet uit? ... Gelukkig)
Daarna begint het genieten.

Re: Mijn hobby

133
Heb ook zoiets staan, maar 40 jaar oud en een kast er omheen, onverantwoord, buizenradio. Je ken er een ei op bakken na enige tijd aan staan

Maar er zit een phono ingang op. ..... En glimt niet ha,ha
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Mijn hobby

134
Oude buizenradio's moet je regelmatig een poosje aan hebben staan anders vergeten de oude condensatoren dat ze condensatoren zijn.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Mijn hobby

135
Dan worden het oude brompotten en moet je ze heropvoeden oftewel reformeren.
(niet de kerkelijke reformatie!! :') :') :'))

BTW een hele mooie buizenradio met visserijband, de Tandberg Huldra 8, hifi uit Noorwegen.
IMG_20230202_101436.png

Re: Mijn hobby

136
RwK schreef: 02 feb 2023, 20:21 Oude buizenradio's moet je regelmatig een poosje aan hebben staan anders vergeten de oude condensatoren dat ze condensatoren zijn.
Ik ga hem meteen opzoeken en aandoen. Radio Is een Europa 3030 met duitse teksten op het front , Abstimmg, Ein /Aus schakelaar, jawohl. De oudste Elco is een gele Frako van 47 uF/350 Volt. Heb ik misschien nog nieuwer liggen op de plank.
Trafo heb ik al vervangen door een 230 Volt exemplaar na het voorval met de dia-projector kortsluiting. Das afstemtouwtje van der radio is gebroken. Maar dat geeft niet. Nu zekering aanbrengen voor de zekerheid.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Mijn hobby

137
Ik trok mijn stoutste schoenen aan en besloot de regiseur van de film Chez Nous, Tim Oliehoek, een mailtje te sturen en te vertellen dat ik scènes uit zijn film had verwerkt in mijn Amsterdamse gracht-diorama.
De foto's die ik hier ook plaatste voegde ik bij.

Groot was mijn verbazing en zeer vereerd was ik toen ik vanmorgen antwoord van hem kreeg:

Hoi Menno,

Wat een onwijs grote eer dat onze film Chez Nous een plek heeft in jouw diorama.

Het ontroerd me gewoon. Heel mooi gemaakt ook.

Dankjewel voor het doorsturen.

Mag ik een paar foto’s op social media plaatsen. En kan ik jou daar in taggen?

Groeten en dank.

Tim Oliehoek


Hier ben ik best trots op.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/