Ik gebruik nu de ResMed p30i. Ik heb 2 problemen:
1.) De druk voelt niet zo fijn, ook niet met aanloop
2.) ik heb steeds last van consistent mondblazen, ook als de mond dichtzit komt het gewoon door m’n lippen heen.
Punt 1 en 2 heb ik aangekaart bij de verpleegkundige, die zei dat ik dan maar een band moest construeren; het liefst van iets rekbaars. De druk werd niet aangepast, ondanks dat deze hoger ingesteld stond dan de formules zeiden dat ik moet hebben. Die knutselband werkt voor geen meter. En ik kan blijkbaar heel slecht tegen iets om m’n kin. Nu blijkt echter dat zelfs als m’n mond dichtzit, of door partner nog eens dichtgedrukt wordt, de lucht gewoon door m’n lippen heen geperst wordt. Pas als ik wakker word en me op mijn zij draai kan het stoppen.
Dit gebeurt (opgenomen) urenlang in m’n slaap en heb ook het idee dat de CPAP eigenlijk geen hol tot nauwelijks verschil maakt. Eerder had ik hier niet zo’n last van en voelde ik me beter, maar nu ik al geruime tijd urenlang lucht uit m’n mond geperst heb gaat het bergafwaarts. De AHI-waardes die de CPAP aangeeft zijn echter goed, dus dat is wel apart. Misschien nog eens uitlezen met OSCAR…
De verpleegkundige had in het begin al aangegeven dat een full face masker echt uitgesloten is en enkel bij zeer hoge uitzondering op voorschrift van de longarts mag, maar ik zou dat denk ik wel veel en veel prettiger vinden. Ook EPR mag niet ingeschakeld worden.
De vraag is nu: wat is wijsheid? Normaal zou ik het liefst eens de druk iets verlagen (gewoon met een stap van 0.5 oid) om te kijken hoe dat gaat, maar ik had de aanlooptijd een keer iets aangepast om het comfortabeler te maken en toen werd de verpleegkundige boos, dus neem aan dat ik aan de werkelijke druk al helemaal niet mag zitten.
Eigenlijk wil ik dus een FFM. Die neusdoppen zitten voor geen meter, ik ga ademen door de mond en zelfs met mond dicht ramt de lucht door m’n lippen heen.
Over een paar weken ben ik als t goed is weg bij het ZH en krijg ik een verpleegkundige van de firma. Hopelijk hebben die tips, want ik wil geen aversie tegen de CPAP ontwikkelen vanwege dit constante maskergelazer - vandaar de vragen:
- Waar zal dit probleem het meest waarschijnlijk van komen?
- Is het echt zo vreemd en mega uitzonderlijk om een FFM te willen hebben ipv die kussentjes, zeker met deze problemen? Desnoods koop ik hem zelf, ik wil gewoon goede therapie en enigszins comfortabel. Niet een de facto beademingsapparaat met een luchtbrug van mijn neus naar m’n partner…
Bvd tips hoe ik dit het best kan aanpakken en wat ik het best kan vragen aan de verpleegkundige.

En een fijne jaarwisseling!!