Getob met universele verwarmde slang en masker

1
Hoi,

Ik heb vanwege de koude lucht een universele verwarmde Hybernite slang gekocht voor gebruik in combinatie met de Löwenstein Prisma Smart.

Nu is het zo dat ik de eerste 10-15 minuten of zo wel lekker lauwe lucht voel, maar daarna zakt de temperatuur. Ik heb vannacht uren wakker gelegen omdat ik het extreem koud had (zelfs met 3 lagen slaapkleding aan waaronder een fleece pyjamajasje). Op een gegeven moment heb ik het masker vloekend afgegooid en ben zonder cpap verder gaan slapen.

Nu was het vannacht ook wel heul erg koud in de slaapkamer. Maar toch. Valt hier iets aan te doen? Moet ik dan de bevochtiger hoger zetten?

Is het trouwens normaal dat je de koude lucht op je gezicht voelt terwijl je wel het gevoel hebt dat het masker goed zit, en waarom is dat?

Ik tob ook nog wel de maskers;
- Uitslag onder de neus
- Gezwollen neusslijmvliesen en wondje met pijnlijke korst in één neusgat
- Koude lucht langs het gezicht
- Door het masker houd ik vocht vast in het gezicht onder mijn ogen, ter hoogte van de bijholtes

Ik snap dat het allemaal moet wennen en dat het na ruim een week nog niet geweldig is allemaal, maar de eerste nachten gingen nu juist zo goed. Ik voel me nu echt kapot van moeheid, in die mate dat ik niet eens kan werken.

Re: Getob met universele verwarmde slang en masker

2
Joalie schreef: 25 jan 2023, 13:27 Nu is het zo dat ik de eerste 10-15 minuten of zo wel lekker lauwe lucht voel, maar daarna zakt de temperatuur
Het verschil tussen een "universele slang" (Hybernite) met een "geintegreerde slang" (Philips, ResMed) is dat de universele slang zich niet kan aanpassen aan wisselende omstandigheden. Wordt het kouder in de kamer? Dan gaat de temperatuur omlaag. Werk je met Ramp of Auto, en gaat de druk omhoog (en daarmee ook de doorstroomsnelheid van de lucht in de slang) dan gaat de temperatuur omlaag. En vice versa.
Joalie schreef: 25 jan 2023, 13:27 Is het trouwens normaal dat je de koude lucht op je gezicht voelt terwijl je wel het gevoel hebt dat het masker goed zit, en waarom is dat?
Dat is een duidelijk teken dat de lucht te koud aan het masker wordt afgeleverd. Ik heb dat probleem niet.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Getob met universele verwarmde slang en masker

4
Joalie schreef: 25 jan 2023, 18:38 ik las hier op het forum dat ze geen cpap-apparaten omruilen, klopt dat?
Ik heb daar ook over gelezen, het gaat daar om de "onderlinge afspraken" tussen leveranciers toch? Ik heb daar geen zicht op omdat ik zelf nooit bij een leverancier heb gezeten. Mijn vorm van OSDB wordt niet erkend, en de apparatuur die ik gebruik is in het huidige systeem voorbehouden aan centra voor thuisbeademing.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Getob met universele verwarmde slang en masker

5
Betreffende het niet kunnen wisselen, veroorzaakt door de Philips problemen. Dat was ik die dat zei inderdaad. en het is ook te lezen op de website van Total Care.

¨Als ik naar jullie overstap, kan ik dan wel een ander PAP-apparaat krijgen?
Nee, op dit moment kampt elke leverancier van PAP-apparatuur met hetzelfde probleem. Wij kunnen u in dit geval niet anders helpen dan uw huidige leverancier en andersom.¨

Bij de diverse leveranciers valt het wisselen van het apparaat bij henzelf hier ook onder. Want je bent al voorzien en anderen met een directe behoefte gaan voor en wat je hebt is een erkend,werkend en goedgekeurd apparaat. Koude lucht is een probleem van de patient zelf, daarom moet je ook zelf de verwarmde slang kopen, behalve bij Westfalen. Het is een ´luxe´ , volgens de pipoos die over het geld gaan. En dat is precies waarom ik wat heb tegen die lowenstein, die verwarmde slang, minder comfort.

Enige wat heel heel heel misschien lukt is als je overstapt naar elders dat je een oude gereviseerde wellicht kunt bemachtigen, maar geen nieuw apparaat. En je dokter moet met een goed argument komen.

Het enige masker wat tot nu toe bij mij niet lekt en koude lucht over min gezicht blaast is een Airfit P10 neusdoppen masker

Re: Getob met universele verwarmde slang en masker

8
@persluchtpiraat lol. Ja ik wil nu zelf ook een Resmed kopen, maar wellicht gewoon een nieuwe. Tweedehands en nieuw verschilt nou ook niet zo gek veel lijkt het. Ik heb gezien hoe de blower motors eruit zien na gebruik, dus wil wel graag iets fris en fruitig haha

Het heeft echter zo ver ik weet dan ook weer gevolgen voor het wel of niet krijgen van de maskers en dergelijken. En ik wil eerst weten of de cpap wel het juiste apparaat is of dat ik wat anders nodig ga hebben. Dus rommel nog even verder met de Lowenstein om te kijken of de therapie genoeg helpt.

@Joalie Vannacht een Brevida masker op gehad, voelt echt super lekker aan met opzetten, maar halverwege de nacht wakker met droge ogen en koud plekken. Dus weer terug naar de P10 en niks aan de hand, anders dan wat pijnlijke neus. Masker keuze bepaald veel.

Re: Getob met universele verwarmde slang en masker

9
Sleepy, je arts heeft besloten jou een cpap toe te wijzen en deze wordt dan in bruikleen gegeven aan jou via de leverancier. Deze krijgt een vergoeding vanuit het basispakket voor het leveren van het apparaat en het jaarlijks vervangen van het masker en toebehoren. Mocht jij dan besluiten om zelf een apparaat aan te schaffen, dan zou je het bruikleen toestel moeten inleveren. Dat neemt dan niet weg dat jouw arts je als cpap patiënt te boek hebt staan. Dus mijn inziens zou je dan bij jouw huidige leverancier nog steeds recht moeten hebben op het jaarlijkse masker pakket met toebehoren. Informeer daar eens na bij jouw arts en leverancier.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Getob met universele verwarmde slang en masker

11
Sleepy schreef: 26 jan 2023, 11:03 Het heeft echter zo ver ik weet dan ook weer gevolgen voor het wel of niet krijgen van de maskers en dergelijken. En ik wil eerst weten of de cpap wel het juiste apparaat is of dat ik wat anders nodig ga hebben. Dus rommel nog even verder met de Lowenstein om te kijken of de therapie genoeg helpt.
Volgens mij niet. Je kan de ResMed SD kaart ter beschikking stellen om te bewijzen dat je elke nacht xPAP gebruikt, en dus redelijkerwijs nog steeds recht hebt op maskers en andere toebehoren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Getob met universele verwarmde slang en masker

13
Hee Sleepy, misschien kunnen we dat eventueel samen ondernemen, en nieuwe kopen? Misschien kunnen we dan korting bedingen. 😃

Ik rommel vooralsnog ook nog even verder met de Löwenstein.

Wat misschien niet zo slim is van mij is dat ik zelf een Resmed Airfit p30i heb gekocht omdat Total Care vond dat ik langer moest doorklooien met het F&P Eson 2 masker - en dat ging echt niet. Heb ik dan nog wel recht op ieder jaar een nieuw masker van Resmed?